09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Vad roligt att det gick bra!
Ibland behöver man bli tillsagd att pressa sig ur sin confortzon :D

*kl*

Jag och Savant var på vår första hoppträning i går :D
Han var heeelt outstanding duktig!
Har ju innan träningen bara travhoppat lite smått, kanske en 5-6 språng på två gånger.

Igår blev det ju lite mer strukturerat och först fick vi hoppa fram på ett litet kryss i trav med markbom innan och efter.
Och sen skulle vi komma på samma hinder i galopp då med galoppbom innan och efter och det skötte han alldeles super!
Vårt första språng i galopp :love:

Efter det hoppade vi en liiiiten bana på 4 hinder, kom första gången i trav på alla hinderna och det hoppade han snällt och sen kom vi en runda i galopp och det gick bra :)
Dock så tappade han fokus en gång och tittade på något heeelt annat än hindret så han missade att hoppa ;)
Men han fortsatte ändå lika glad för det!
Sen höjdes det upp lite och låg på kanske 60-70 cm och bakbom på oxrarna och då tog vi hela rundan i galopp!
Såååå duktig var han!
Lite irriterande att ingen kunde filma.. men men, jag är super nöjd!

Han fick även fint beröm av tränaren och han var jätte fin och hade lätt för sig :D

Idag var Lux på bushumör! Sprinig och tjaffsig, men lyckades få fram lite ridbarhet :) imorn blir det nytt pass i paddocken!
Rider ca. 30min, alla gångarter i båda varven, växlar varv och gånart ofta :)

// Niikon92

Idag har jag tömlongerat min lille prins igen. Det gick väldigt bra, tappade fokus för en liten stund när tjejerna kom rejsandes längs staketet men annars hade han ena örat in mot mig hela tiden och lyssnade fint :)

Lite bilder från en film på busen :)

Savantpuss_zps2ab19369.png
[/URL][/IMG]

Savant4_zpse92e41d3.png
[/URL][/IMG]

Savant3_zps420b566c.png
[/URL][/IMG]

Savant2-1_zpsf1b7a0a8.png
[/URL][/IMG]

*KL*

Så har jag börjat hoppa på kusen igen, efter min ofrivilliga flygtur på hoppträningen i slutet på februari och bröt några revben ajajaj!!

Det går sakta men säkert framåt, jobbar på att få ett bättre grundtempo.

En liten film från gårdagens träning på hemmaplan

http://youtu.be/sD_mBY7qnNY

E här någon här inne som tänkte lösa deltagarbevis till Breeders?

Hur långt har ni kommit nu? Och när tänkte ni börja kvala?

Sitter och funderar på det hela och får helt enkelt se hur det hela utvecklar sig när han börjar komma ut på banorna, vi har ju premiär i helgen på hemma pay and jump på hela 50 cm!! :nailbiting:

Ska försöka till Dressyren men min :) Det kvalet är inte för ens mot hösten :)
KL

Provade nya tränset . Tyvär en alldeles för bufflig nosgrimma. Hoppas den blir bättre med tiden. Alldeles för tjock så den trycker ut sidostyckena :/ Men hon blev fin iaf ;D

12.jpg

123.jpg

Vad duktiga ni va! :)

Idag har jag och Savantisen varit på vår första pay and jump!
Och han var såååååå duktig!!
Var lite spänd när jag red fram och alla hoppade till höger och vänster med sina hästar men ändå fullt kontrollerbar och hittade inte på några dumheter eller hyss alls.
Hoppade banan i blandat trav och galopp och var nolla på 60 cm!:D
Sen fick han stå i transporten ett bra tag eftersom jag hade en häst till med som skulle hoppa högre men det var han fantastiskt duktig med!
Jag brukar alltid träna dom på att stå på transporten när man är i väg men han har aldrig stått så länge som han fick göra idag.

Ska se om jag kan ladda upp filmen sen på datorn, nu är det natti natti för min del!

Jag funderar på att lösa till fälttävlan men kommer göra det lite senare när vi gjort första starten, om det går bra i sådan fall tror jag. Vet inte om det är någon idé för mig att lösa i hoppningen eller dressyr, hinner liksom inte komma ut så mycket som jag vill med lillskiten.

Min lillskit prövade på terräng första gången igår. En lång dag och "storebror" hade gått två varv redan så var han mer än upprörd när det väl var hans tur. Nog för att han humör och vilja men detta tog prise. Det tog bra länge innan vi till slut kom ner till terrängen (mamma fick springa med oss i linan och ändå var vi ute och snurra på fel ställe och gjorde diverse konster :p). Väl där plaskade han runt lite i vattnet och sedan tog det inte många minuter innan jag flög i en fin båge och han tog ett frivarv. Vilddjur minst sagt.

När vi väl började hoppa satsade han ju mot allt. Inga tittfasoner här inte :p
Och att försöka travhoppa är lönlöst, framåt ska han. Observera att han han hoppar in och ut över strandkanten, konstiga grejer det där. :D
http://youtu.be/uD-6YVtZ6Sg

Förresten, ni som har problem med att de blir lite runda, hur hanterar ni det?
Jag har bara haft slimmade fälttävlansästar så är lite ställd inför kulan som växer på unghästen. Alla går ju på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Stoet är väldigt svår att få upp i vikt och den store normalt slimmad. Så hur skulle ni göra för att reglera vikten på unghästen? Mer galoppjobb eller munkorg?? :crazy:

Vad duktig han är! :)
Jag måste verkligen ta tag i att hoppa in min snart, det har liksom bara blivit mer och mer uppskjutet, inget hindermaterial vid stallet och ingen annan som rider som jag kan dra med till ridhuset. Blää! :p Men på onsdag ska vi tävlingsdebutera, det blir spännande!

Vad duktiga ni är! Och ja, det syns att det är ös i grabben ;)

Jag har pratat om och tänkt på länge att att jag också skulle vilja prova på att träna terräng!
Både för miljöträningens skull och för konditionen och för att göra något annat än det hästarna är vana vid.
Speciellt nu när min 07a har kommit i en försenad 5års trots delux!
Absolut ingenting funkar just nu och att rida Savantisen är som en lisa för själen! Han är så duktig och gör fina framsteg :)
Liten film från igår kommer snart!

Nu har jag iofs ponny som dessutom ligger ett år efter, och där börjar också komma en begynnande kalaskula:p. Han äter ebdast hö dock ej på fri tillgång men får väl egentligen lite för mycket:o. Jag bekymrar mig inte så mycket över kalaskulan utan tänker mer som så att vi galopperar bort den när träning kommer igång ordentligt. Så länge dom inte är tokfeta så att det blir skadligt tror jag inte babyfettet är ngt större bekymmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka