09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

*kl*

Nu har jag varit ute och cyklat en liten sväng med Savant mest bara för att värma upp musklerna och sen har vi haft stallmys med massage och stor-ryckt :)
Det uppskattades av herrn som tyckte det var väldans skönt ;)

I morgon blir det vila och sen förhoppningsvis någon galopprunda i helgen.
Hoppas på fint väder och inte så mycket blåst så kanske vi kan ta en tur till stranden! :D

Red Lux i paddocken idag, snacka om PIGG häst! Han har tagit det lugnt hela veckan pga tiden... men han ska även få gå på ridbanan imorn.

När jag värmde upp i trav så ville han galoppera hela tiden, tog säker 10min innan han lugnade sig, haha!!

Efter travarbetet var han såå fin, världens bäst!! Vänstergaloppen lika så, så skönt att bara kunna sitta still med hand o bara rida med benen och sätet, stora och små volter samt galoppombyte, för byte till jobbiga högergaloppen.

Högerbogen har nog ett eget liv... så efter galoppjobbet med den skrittade vi på 10m-volt och flyttade undan högerskänklen, bort med bogen till sin plats, samtidigt som vä. bog inte skulle flyta ut.

Sammanfattning: fin pålle efter jobb! Svettig blev han med, haha :) Lite bättre kontroll i högergaloppen, så ska vi snart börja hoppa!!

Idag är min häst värd MILJONERS MILJONER! (Som rebeckasff brukar skriva ;) ) Efter en stökig period IGEN(blev bättre först efter sadelbytet) så beslöt jag mig för att byta även bettet(Igen). Så nu går han på pelham, såå matte är tusen gånger nöjdare nu och han också. Måste tillägga att detta är ett två delat ist för tredelat med, så tror det kan ha varit problemet. ^^

Men vi hade iaf debut i min nya sandlåda <3 Har nämligen äntligen fått en gruspaddock! Så jag bad min mor leka fotograf, så bilderna är inte 100, men de funkar ;) Jag är super super super nöjd, allt gick bra i både skritt, trav och galopp. Äntligen super bra i traven :D Imorgon får ni nog en film också. Och ja jag vet, sitter/rider som en kratta x)
Vi har även tagit våra 4första skutt i skogen idag! Vilken framåt anda, märks att han gillar det :D

Foumlrsta_zps44471a81.jpg

Tredje_zps7a768d45.jpg

Andra_zpsc99e2a06.jpg

*kl*

Idag känner jag hopp om min ponny:). Red på lilla banan och han har travat runt som en prins med fin bjudning och vi har gjort fina trav-skritt-trav-övergångar. Och en "nästa-galoppfattning":D. Där behöver vi helt enkelt hjälp från marken för att sätta kommandot i fattningen. Han lyssnar perfekt på lina så han vet ju på ett ungefär vad han ska göra. Hur eller hur känns det som om det går åt rätt håll iaf. Vi är ju väldigt mycket efter de flesta här i tråden men måste säga att det känns rätt skönt att ha ponny och att det "får lov" att ta längre tid. Juno känns mentalt ganska omogen fortfarande dessutom.

Vad roligt för både dig och Mattiz att allt flyter på, man blir så glad då :D

Savant fick vila både fre och lör och idag har vi kört iväg till STORA skogen för första gången! :)
Och Savant han var i EXTAS!!
Jag har ju annars bara grusvägar och en och annan vångaväg här hemma och inte ett träd i sikte.
Han var så exalterad, glad, busig, slog bakut i rena glädjeskutt och han var såg härlig att sitta på!
Hade en höst kunna le så hade smilet gått från öra till öra på honom!
Och han är så fantastiskt säker att sitta på, han gick över träbroar hoppade över diken/gegga och vi hoppade små stockar i skogen och bara hade det allmänt najs.
Jag är så nöjd med min lilla prins så han är som vanligt värd milljoooooner :D

Härligt, tyvärr var pållen trött efter lördags passet, så blev inte världens bästa film. Utan mycket bråk igen. Men nu ska han få vila i ca 4veckor faktiskt, han kan behöva det :) Filmen är redigerad och gjord inför min projektarbeteredovisning så de är därför de står tack för mig osv på slutet ;) haha

http://www.youtube.com/watch?v=frhF1OGww-g

Och ja visst är det roligt när det år framåt :D Nu börjar de verkligen likna något, så nu ska han få vila och jag ska mest klickerträna lite kanske, alltså inte sitta på honom på 4 veckor ^^ De blir nog jätte bra. Kul att de går framåt med Juno också :)

Nu vill du säkert inte ha mina kommentarer på filmen, men det får du ändå. Få traven mycket lugnare. Han bjuder framåt så det räcker men springer så mycket att han inte kan balansera upp sig och kan inte hålla takten. I galoppen måste du få upp ändan ur sadeln och lämna ryggen fri-gär du det kommer han bli betydligt stadigare och orka bära sig bättre. Det är en väldigt positiv häst så du har gjort ett fint grundjobb där:).

*kl*

Juno har verkligen mognat under senaste vilan:). Idag red jag ut i skogen, första gången sen vilan och hade inget sällskap. Inga bekymmer att bara sitta upp utanför stallet och bara skritta iväg på lång tygel med spetsade öron:). Supercool med bilar och allt som finns att titta på och gick som en pärla i skogen. Är så himla skönt att vi kommit till denna punkten!

945007_10200489556153330_1481826835_n.jpg

KL

Idag vart det premiär på Ute banan hemma med Java :) Och det var väldigt upskattat från lille putt :) Måste dock byta bett till ett mindre. Det är lite för stort och glider igenom lätt minsta lilla tygel tag. Får rota igenom bett lådan i morgon :) En bild blev det från idag iaf :D

942900_10151449436863753_400612185_n.jpg

Jag håller helt med i det du skriver Fiorano. Porblemet är att de blev en annan häst när jag bytte bett, så vart lite försiktig med att ta i honom eller vad man ska säga. Vi lär om oss lite känns de som. Han pinnar på som en tok, det är då och då som han lugnar ner sig och tar traven i ett lugnare tempo, så det jobbar vi med :) Och ska helt klart testa att ställa mig upp nästa gång i galoppen. Om några veckor, han behöver sin vila som sagt :)

Kul att se att jag gjort något rätt iaf, har varit lite halvt orolig för de där med att döda bjudningen eftersom vi haft våra despyter, men han verkar så mycket positivare nu med så är nöjd :) Uppskattar grymt mycket dina tips och kritik eller vad man ska säga, då det är enkelt att ta sig till något som är skrivet med en "mild" torn :) Och jag behöver verkligen skärpa mig i min ridning, jag måste leta upp en ny tränar med, vilket känns lite tråkigt. Men de behövs.

Jag tänkte också ge dig lite tips:)
Säger som Fiorano att dämpa tempot lite, han springer från balansen och utan balans så kommer du inte få honom i form och lugna sig med huvudet.
Du själv behöver korta dina tyglar och hitta din balans för att hjälpa honom så mycket som möjligt.
När du lutar dig fram så försöker han springa ikapp din tyngdpunkt som ligger för långt fram.
Det ser även lite småknepigt ut med sadeln? Du hamnar i stolsits och den ser baksutten ut. Därför kommer din rumpa för långt bak och då blir det automatiskt att du måste luta dig fram/ ta i när du rider lätt = en ond cirkel så att säga.

Och att du har bytat bett och inte vågade ta i honom riktigt låter inte så bra.
Vad har du för bett nu och vad hade du innan?
Försök hitta något som han är nöjd med och bjuder fram till, det är A och O att du kan ta i honom och hjälpa honom att hitta balansen :)
Springer han bara och fipplar med bettet går mycket av hans koncentration förlorad= ännu en ond cirkel

Hur går han när du tömkör? Är han lugnare och mer balanserad då?

Hoppas att du tar kritiken på rätt sätt, vill er bara väl och hoppad att det går framåt!

Och du gör absolut rätt i att hitta en tränare som kan hjälpa er :)

Senast ändrad:

Jag tänkte också ge dig lite tips:)
Säger som Fiorano att dämpa tempot lite, han springer från balansen och utan balans så kommer du inte få honom i form och lugna sig med huvudet.
Du själv behöver korta dina tyglar och hitta din balans för att hjälpa honom så mycket som möjligt.
När du lutar dig fram så försöker han springa ikapp din tyngdpunkt som ligger för långt fram.
Det ser även lite småknepigt ut med sadeln? Du hamnar i stolsits och den ser baksutten ut. Därför kommer din rumpa för långt bak och då blir det automatiskt att du måste luta dig fram/ ta i när du rider lätt = en ond cirkel så att säga.

Och att du har bytat bett och inte vågade ta i honom riktigt låter inte så bra.
Vad har du för bett nu och vad hade du innan?
Försök hitta något som han är nöjd med och bjuder fram till, det är A och O att du kan ta i honom och hjälpa honom att hitta balansen :)
Springer han bara och fipplar med bettet går mycket av hans koncentration förlorad= ännu en ond cirkel

Hur går han när du tömkör? Är han lugnare och mer balanserad då?

Hoppas att du tar kritiken på rätt sätt, vill er bara väl och hoppad att det går framåt!

Och du gör absolut rätt i att hitta en tränare som kan hjälpa er :)

Oj jäklar här blev det mycket att svara på. Ska försöka få med allt nu även om jag har lite brottom ;)

Ja det förstår jag att han har svårt att hitta balansen om han bara springer på, mycket du säger här håller jag med om och är fullt medveten om. Probelemet med mig är att det var så länge sen jag tränade ridning ordentligt att jag glömmer att tänka på allt det där, med att inte luta mig framåt osv. Så tack för det ska påminna mig själv nästa gång.

Och med sadeln kan jag ta en bild när jag inte sitter på så får ni se hur sadlen ligger då och ge tips osv där ifrån? Jag är ingen expert på sadlar, men jag tyckte den låg väldigt bra iaf, men som sagt ingen expert ;)

Jag hade ett vanligt tre delat innan och då gick min träning väldigt upp och ner hela tiden. I skogen gick det bra, men inte i paddocken. Red jag dessutom i skogen efter jag ridit i paddocken gick det hus i helvete i skogen med sen. Så jag gav upp de, nu har jag ett två delat pelham. Dock har jag tyglarna där de ger som minst hävstångs effekt :)

Vet inte om han fipplar så mkt med bettet, de här bettet är ganska tungt så de kändes som om han blev super nöjd efter som de la sig rätt. Han har blivit lättare att tränsa sedan jag bytte bett också och de är ju en rätt kort tid att märka det på.

Ojj ojj, tömkörningen. Shit och tjena det var ett bra tag sen jag gjorde de. Men då hade jag fortfarande det tredelade på honom när jag gjorde de. Väldigt lugn i skritten, men så vitt jag vet rusar han som jag säger i traven också. Jag vet ju dock inte om han skulle göra det nu, men han gjorde det då. Såååå nu tror jag att jag fått med allt? x)

Ett pelham låter direkt olämpligt i mina öron på en så pass ung och ostabil häst.
Jag har absolut inget emot att betsla upp när det behövs på äldre hästar då grunderna redan sitter, men inte på så unga hästar.

Jag hade JÄTTE problem med att få Savant att acceptera bettet också.
Jag började med ett normalt 3 delat bett som jag alltid börjar med på gröna hästar.
Han slog med huvudet precis som din, noll koncentration på mig.
Bytade till ett tredelat bett men som låser sig rakt när man tar i det så att det inte kan knipa dom om underkäken, det blev nåååågot bättre inbillade jag mig, men långt ifrån bra.
Jag provade ett helt rakt bett med tungfrihet, det gick absolut inte!

Sen i höstar var jag iväg med honom till en erkänd duktig tävlings och utbildnings människa för att få råd och tips.
H*n sa att jag skulle prova ett så tjockt tungt bett som möjligt för att få honom att våga gå fram till det och ta stöd.
H*n sa också att jag gåttkunde ta och longera honom med gummisnodd eller med chambong för att han bara skulle gå med bettet och "bråka med sig själv" istället för med min hand.

Jag behövde dock inte longera honom något speciellt för när jag hade bytat bett till det tjocka så var det som att vända på en hand!
Han bara accepterade och letade sig framåt neråt mot bettet!

Så mitt råd är absolut att byta bett mot ett snällare och tjockare, kanske en remont nosgrimma till det också :)
Värt att prova iaf ;)

Självklart är dom unghästar, koncentrationen brister titt som tätt, men, man behöver inte lägga till att bråka med bettet utöver alla andra koncentrationstjuvar ;)

Sadlen kan absolut ligga bra på honom, men du sitter inte bra i den för det ;)

Lägg gärna upp en bild på honom med sadlen på och sen en likadan bild från sidan med dig i så kan man jämnföra :)

Haha låter som våran resa. Har testat det mesta, vanligt tredelat, tredelat med fasta ringar och remont nosgrimma, rakt bett och anledningen till att jag tog Pelham var för att det för tillfället var de ända två delade bettet jag kunde hitta i stallet :/ Vet att vi har massor, men någon har lagt undan alla bett någonstans eller så är de sålda x) Har bara ridit med pelham två gånger och tja första gången gick de bra mycket bättre än på filmen, så jag ska försöka hitta ett bra tvådelat till nästa ridtur :) Kanske till och med hittar ett tjockare som du föreslog ^^

Ja klart, han har dock sällan haft så bra fokus som nu de två senaste passen, så jag är glad över bara det x) Det är ju bra med att han ska få vila nu så får jag tid att rota fram de där tvådelade betten, vet att vi har både tjocka, med och utan fasta ringar, osv osv så de är inte brist på bett att testa med, gäller bara att hitta dem :) Och ja det är säkert jag som sitter som en kratta, innan unghästen har jag ridit barbacka sen si sådär 5år tillbaka så de blir mkt stolsits då eftersom de var så länge sen jag tränade med sadel :P

Hihi Hon är som en kak burk :d

KL

Provade ett kortare 3-delat idag istället. Mycket bättre. Detta gled inte igenom och hon kändes mera tillfreds med detta. Men nu har ju inte 04:an något bett istället :banghead: . Dom får snällt dela tills jag köpt nytt :).
Iaf idag var det halter och stillaståendet som var fokus. Och även serpentiner med skritt avbrott. tycker hon gjorde det bra. I vänster galoppen är det gärna lite räser fart innan man får fatt på¨henne . Blir bättre efter något varv. Är väldigt taggad inför hennes allra första tävling till söndagen :) Rider en LC:1.

Jag tycker hon är jätte fin jag med! :)

Och lite grön gräs på det så är allt toppen ;) Han e super fin! Jag blir galen nästan, älskar verkligen fuxar <3
Älskar såklart min egna häst mer, men har en sån stark smak för fuxar! Hade chansen att köpa två st nu när jag skulle köpa en 12.a
båda slank under näsan på mig eftersom de var en bit att åka för att kolla på dem, så de hann säljas. Blev en kolsvart sak ist som visserligen också är väldigt vackert. Men banne mig! jag ska ha en fux någon gång i livet xD

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka