09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Jag har en prinsessfux (förlåt, hon är för gammal för denna tråd egentligen men blir sentimental varje gång jag tänker på henne eftersom jag står inför ett beslut att eventuellt ta bort henne :cry: ) och har en bild som jag tycker är så otroligt vacker på henne.

Här är länk till facebook: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/3539_10152681022040613_403974322_n.jpg

Här ser du färgen: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/544981_10151212795896270_935695571_n.jpg

Vackra lilla tös :love:

Haha, och jag som "hatar" fuxar!!!

Gjorde nästan allt för att bli av med honom som liten, dels för att han var hingst och dels för att han var fux :P
Men nu i efterhand så är jag sååååå förbaskat jävla glad att han finns kvar!
Älskar min prins och han har ju en fin fux färg, inte såndär tråkigt "urtvättad" ;)

Pelham på en fyraåring är direkt förkastligt. Det är aldrig okej att betsla upp innan grunderna sitter. Får hoppas att du hittar en bra tränare som kan hjälpa dig på rätt spår:).

Men nu när din häst är ridbar i alla gångarter så börja rida med tänket att du;
*hittar tempot, mkt lugnare än det på filmen
*hittar takten
*får honom att vänta på dig och inte springer iväg. Var nogrann med att du inte blir kvar i handen när du tagit förhållningar.

Det är INTE lätt att utbilda unghäst!

*kl*
Och jag gjorde en mindre kul "upptäckt" igår. Ska i väg med lillebrorsan till min 09:a för att pilla bort 2 vargtänder och tänkte lite i förbifarten på att sticka fingrarna i munnen på rödtoppen. Och vad fanns där om inte 2 rejäla vargtänder :yuck:
Jag har inte haft en vargtand på mina tidigare hästar och så kommer 4 på de två sista. Förstår jag att 09:an har slagit mot handen när man gör en förhållning för stopp etc, mer imponerande att hon tar ett sånt fint stöd i tygeln som hon ändå gör vid arbete...
Så nu blir det 2 hästar till vet den 30:e...

*KL*

Båda mina -09 vilar för tillfället mest - även om de gärna skulle vilja göra mera.

Ena tjejen fick föl för snart en månad sedan:
DSC_0001fix.jpg

.och den andra ska ha i månadsskiftet juni/juli (men ser inte särskilt tjock ut):
DSC_0008-1.jpg

..så det blir lite pyssel, kanske någon promenad och lite lättare tömkörning av tjejen som inte redan fått sin fölis. Hon med föl vill nog gärna igång verkar det som, så snart får det kanske bli några korta promenader runt gården med fölis.

Ska bli kul att fortsätta utbilda dem när den tiden kommer - de är så roliga att jobba med.

Jag har en prinsessfux (förlåt, hon är för gammal för denna tråd egentligen men blir sentimental varje gång jag tänker på henne eftersom jag står inför ett beslut att eventuellt ta bort henne :cry: ) och har en bild som jag tycker är så otroligt vacker på henne.

Här är länk till facebook: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/3539_10152681022040613_403974322_n.jpg

Här ser du färgen: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/544981_10151212795896270_935695571_n.jpg

Vackra lilla tös :love:

Vilken vacker sak! :D

Och tackar åter igen för tipsen osv, det hjälper säkerligen att bli påmind om allt flera gånger, nu när de var ett bra tag sen :)

*kl*

Idag har jag varit ute på min tokiga lilla sak igen! :up:
Tror att det är den nya foderstaten som börjat ge sig till känna för det var ju jäkelen vad han är piggelin för tillfället!!
Har gått upp i både hö mängd och sen har jag köpt krafft muskel också till honom och så har jag köpt havre på ett nytt ställe så nu är den knäckt och inte krossad och väger därmed mer när man ger i samma mått.

Första 10 minutrarna så ligger han på som attans i handen, jag vill ju att han ska söka sig framåt neråt och det gör han också med råge!
Vill ju kunna ge en eftergift när han gör rätt, men då länger han bara iväg i traven slår över i galopp och brallar :p

Sen lugnar han sig oftast lite men sen när vi skulle galoppera idag så låg han på ganska bra och sen ett två tre så laddar han som satan, sätter rumpan under sig hoppar upp i luften och slår bakut i luften a la style som dom gör i hagen två gånger i rad ;)

Trodde knappt att han ens kunde hoppa upp i luften och slå för det brukar han inte ens göra när han är lös, brukar mest bara springa och slå bakut snett åt sidorna vilket han gör även när man rider. Men detta var något helt nytt för mig, jag skrattade så att jag höll på att dö och då får man ju typ lite dålig styrka att hålla dom... :D

Mitt sällskap uppskattade dock inte att ha hans hovar flygandes runt öronen...O_o

Jag har lite av samma problem med nova. Om jag rider i ridhus funkar det bra men på bana ute eller i skogen är hon super på. Kan inte lägga något tryck i sadeln eller nudda med skänkeln då är det full fart itrav och nån broms finns inte... Har ridit många övergångar skritt halt och mjuknat när hon gjort rätt. Det som är svårt är att vara mjuk när hon inte lyssnar på bromsen. .Hur skulle ni jobba för att komma i från detta. Är ju glad för denna framåtanda men nån måtta får det ju vara :-P

Jag brukar "hålla i hatten och se gla' ut" :D

Nää, men skämt och sido. det är nog bara att fortsätta som du gör :)
jag vet inte hur mycket hon rids ut, hon kanske är super glad och taggad för att det är spännande?

Jag ser det för tillfället bara som en bonus att Savant e lite busig. Tror att det är en "övergångsfas" och när vi hinner i kapp med dressyren så tror jag nog att det ger med sig. Och gör det inte det så e jag lika glad för det, jag vill ha massa go i dom och gärna lite bus med :p

Då är jag rätt nöjd över att min pålle är oftast lugn som en filbunke i skogen! :D
Han vet heller inte hur man bockar med ryttare på ryggen, eller han har aldrig ens försökt.
Men efter att han fick smaka på en snabb galopp, som jag bad om så tycker han det är roligt att springa på lite i galoppen.
Men sen jag bytte bett som sagt också, så har han väldigt lätt för att lugna ner sig och kan även nu mer ta trav i skogen utan att vilja galoppera hela tiden :) Väldigt harmoniska ridturer har vi eftersom han även går på lång tygel emellan i skritten, avslappnande måste jag säga x)

Lång tygel i skritten ser jag som en självklarhet ;)
Även om Savant får för sig att tackta ibland så tar jag bara upp tyglen och får ner han snabbt i skritt och sen e det långa tyglar igen.
Att sitta och sktitta på korta/halvkorta tyglar alltid ser jag som ett rent ofog från ryttaren.
Antingen så ber man hästen om något och då e det korta tyglar och arbete eller så har man långa tyglar punkt :)

Om man sitter och tjyvhåller i hästen för att man är rädd att det ska sprätta iväg så får man (enligt mig) skaffa sig en snällare häst eller träna upp sin reaktions förmåga :p

Om någon annan rider mina hästar är det strängerligen förbjudet att sitta och skritta på korta tyglar "bara för att"

Tack! Han är ett lettiskt halvblod efter Pauro, Pedro, Pilot :)

Var iväg på hoppträning igår! Lite suddiga bilder från en film :)

920562_10151679017510039_437437615_o_zpsf9d1a850.jpg

474430_10151679017310039_162695084_o_zpsf3d3e2e5.jpg

Några bilder på honom från i helgen, ignorera min dåliga sits bara ;)
DSC_0496_zps325fd5c5.jpg

DSC_0490_zpsb368c225.jpg

DSC_0477_zps3df18e05.jpg

DSC_0632_zps9bbcc1a4.jpg

Jag brukar "hålla i hatten och se gla' ut" :D

Nää, men skämt och sido. det är nog bara att fortsätta som du gör :)
jag vet inte hur mycket hon rids ut, hon kanske är super glad och taggad för att det är spännande?

Jag ser det för tillfället bara som en bonus att Savant e lite busig. Tror att det är en "övergångsfas" och när vi hinner i kapp med dressyren så tror jag nog att det ger med sig. Och gör det inte det så e jag lika glad för det, jag vill ha massa go i dom och gärna lite bus med :p

Nova är inte busig och sprättig utan bara full av energi. Jag bor på landet så hon har varit med ut i skogen sen hon va liten, så det borde ju inte va så spännande... Jag vill oxå ha fart i hästarna men oxå en ratt och broms :)

Du har så rätt så rätt, men jag e glad om han håller sig på plats i övriga gångarter också ;)
Känner dock några som behöver eller vad man ska säga, hålla korta tyglar i skritt i skogen. Just för att som du säger de tacktar osv. Fast antagligen i större utsträckning än vad Savant gör :) Har aldrig uppskattat bockningar osv, vet inte riktigt varför faktiskt. Bara är så ^^
Sååååå är bajs glad att han inte testat det än för han har för jävliga bockningar när de busar i hagen xD

Vad kul att äntligen få se dig och din häst, Mattiz!! Härligt nu när du äntligen kan rida ute! Nice! Tycker ni ser fina ut. :)

åååå jag ser att du rider med remont och parerstänger. hur fungerar det? bra?
jag tror jag läste någonstans för länge sen att man inte skulle göra det men kunde aldrig läsa om varför man inte ska/kan göra det. Min fungera nämligen ypperligt med parerstänger men när jag började använda remontnosgrimman tog jag bort det bettet då jag som sagt läste någonstans att man inte skulle göra det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka