08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Haha, då är det varsågod för alla att kasta sig bäst de vill ;)

Tack!

Blev lite fler Tinker-kakor denna omgång:
x2012-12-16-21.43.54.jpg

Ska till stallet idag men Reuben har ju vilovecka så det ska bara pysslas lite :).

*kl*

Här händer det inte mycket, men förhoppningsvis bara 3 veckor kvar i sjukhage nu. ÅB den 7/1 på Husaby så då hoppas jag på klartecken att släppa i hage och sätta igång honom. Fungerat över förväntan med boxvilan, lite laddad i sjukhagen så jag vågar inte åka hemifrån när han står där, men inne i boxen står han lugnt trots att shettisen går ute.

Här kollar han på när vi bygger en snögubbe:

6f7948da477811e2b4ea22000a1fbdb0_7_zps8e600321.jpg

Vilka fina! Nog bland de finaste pepparkakor jag sett. :)

Här är igångsättningen i full gång efter vilan. Jag är nästan helt bra från sparken nu och pålle har börjat lugna ned sig lite när han fick jobba lite mer så nu är han riktigt trevlig att hantera igen. :)

*kl*

Händer inte så mycket hos oss heller, nu går Stella ihop med dom andra hästarna sedan snön kom, vilket betyder att jag inte kan hämta henne i hagen lika lätt. Så nu vilar hon från mig och mitt tjat i veckan och på helgen tjatar jag på henne för då får hon stå kvar inne på morgonen :devil:

Nu har Stella fått nytt foder och jag hoppas hon går upp lite i hull, alla hästar ska avmaskas imorgon.

Har lite planer på vad jag ska göra med Stella på jullovet, funderar på om hon är redo för lite longering med sadel och träns och kanske lite stigbyglar och tyglar. Har tidigare sagt att jag är sugen på att kunna köra henne men först måste hon vänja sig vid selet och det kanske jag ska kolla hur hon reagerar på under min ledighet..

Hon funkar riktigt bra med sadeln och hoppgjorden nu iallafall, vet inte om jag skrivit det tidigare? Jag sadlar henne på gången och spänner jätte löst, går fram och tillbaka och spänner successivt, longerar en kort stund och får massor med beröm sen går vi in och sadlar av :)

sam_1696_50c4cd389606ee3acf071131.jpg

Ööh.. p.g.a enveten förkylning läste jag: "Igår tog jag hjälp av grannen -då kan han inte dundra iväg som ett skenande godståg"
Tog ett tag innan jag begrep hur grannen kunde hindra detta. :grin:

@Bulldoozer:
VILL HA!!!! :love: :bow:

Åh jag är så nöjd och glad!

Jobelle som ju har varit lite trög (MYCKET TRÖG) och inte haft bjudning förut har jag ju jobbat mycket med för att få det att släppa. Det har jag nu lyckats med och hon är jätteduktig numera. Hoppade lite för ett tag sedan och då lade jag ju upp en filmsnutt här, då hade hon ju precis fått bjudningen och efter det har jag ridit lite dressyr och uteritter och hon har haft bra bjudning även där. Idag hoppade vi således igen, denna gång höjde jag till 90 cm och hon bjöd fint och hoppade jättebra!

Jag var ensam så det blev tyvärr ingen 'in action' bild men här är iaf häst + hinder :D

528202_10151363912715948_41291287_n.jpg

Jac har haft 1½ veckas vila här efter att jag tyckte han gick så himla bra så vi har precis börjat rida normalt igen, han var lite bänglig och hade en del överskottsenergi, men när han fått rasta av sig det så gick han så himla fint i galoppen. Kunde sitta där och bara rida runt med honom kvar i formen på volten bara för sits, blick och skänkel, hade liksom hela hästen bara så fint med! Han är ju en så stor och tung häst så jag fokuserar mycket på att rida honom så man inte behöver använda så mycket tygeltag, han ska vara helt självbärig och svänga och samla sig för lätta hjälper.

kl

Här kommer jag med en 4 månader gammal film :angel:

Det är från gångartsprovet på Breeders i höstas, första filmen jag gjorde var så lång att den aldrig ville laddas upp, så nu har jag delat den i två delar. Så här kommer nu lite framridning, och skritt och trav.
Jag vet inte om jag skrev någon kommentar lite (mycket) längre bak, men annars har jag skrivit och även försökt sammanställa mitt protokoll här.

http://www.youtube.com/watch?v=6dCfKBSdRq8

kl

Och idag var Calle med på "innelistan" igen ;) han var riktigt fin och lättarbetad idag -nöjd matte! :)

*knapp*

Hmm, jag har nog inte varit med i 08-trådarna de senaste tre åren :D
Vet inte om någon minns oss från föltråden, men Corle är iaf egen uppf e: Aerline H-Rambo-Caracas.
Kort sammanfattning av året: Satsat mest på hoppningen, han har varit helt okomplicerad på tävling! Vi har övervägande felfria rundor och red semifinalen till championatet, felfri men med poäng som ingen kan vara nöjd med. Jag, tränare, kompisar och bekanta på plats såg ut såhär: :confused:
Efter det lade jag lite mer krut på dressyren, vi hann komma ut på en tävling innan säsongen var över och red där en LB:1 på precis under 60%.
Dessutom verkar vi nu under senhösten ha hittat motorn! :love:

Spännande bild från igår, vet inte om äldre bilder/filmer från året är av intresse?
IMG_4395_zps5f6ed88c.jpg

Ja jag hänger ju kvar och läser än, även fast jag sålde Konjack för länge sen, och jag kommer då ihåg dig iaf! :D Såklart vi vill se bilder!

KL

Hejsan! Får man vara med lite på ett hörn här?
Olga har varit med lite grand vid trådstarten, dvs år 2008 då våra finingar föddes!

Liten Olga är namnet, Lettiskt halvblod/Trait Poitevin. 1.80 i mankhöjd - passar mig rätt bra med tanke på att jag är lika lång :D (Jag som rider på ridbilden)

Jag lär väl inte vara jätteaktiv, då jag inte är i stallet så ofta. Hästarna står 6 mil, dvs 1 timme bussresa och 45 min promenad hemifrån mig (enkelväg). Därför blir det inte så ofta. Mamma tar hand om dom men jag ska börja åka ut lite oftare framåt våren :)

29632_3858678181143_2059864349_n.jpg

486970_3937326547303_663196287_n.jpg

6993_3963208514336_1418203274_n.jpg

Jag minns er allt från starten! :) Jättefin jättehäst ;) Kommer hon växa mer? Eller är det bara bilden som luras så man tror att rumpan är mkt högre? ;)

Växa lite till lär hon göra, men bilden luras också. Hon är väl liiite högre över rumpan men inte såpass som bilden visar. Mamma står närmre rumpan och det är dessutom nedförsbacke OCH en grop där Olga står med frambenen. Så det är verkligen optimalt för att få fram illusionen att rumpan är tre meter högre än manken :cool:

Vad roligt att du minns oss :love:

kl

Idag har Calle haft syrran på ryggen, vi tog båda hästarna och red ut en sväng. Och i vanlig ordning så är det Calle som uppför sig bäst -den nästan dubbelt så gamla damen var inte alls lika skötsam :angel:
Enda missödet var när Calle snubblade över sina egna fötter och nästan stod på öronen -men efter lite flaxande var han uppe igen och höll därefter lite bättre ordning på fötterna ;)
Gårdagens pass med Calle blev lite halvdant, han började väldigt fint och kändes som att vi skulle kunna fortsätta i samma stil som föregående pass (som var braaa), men efter att de började med insläppet (och ledde hästar på utsidan ridhuset) så tappade han all koncentration tyvärr. Så jag jobbade på med honom tills jag fick lite uppmärksamhet riktad mot mig igen och tog något varv i avslappnad trav sen fick det räcka.
Nya tag!

KL

Idag stod det löshoppning på schemat igen. Och Tara tyckte det minsann var roligt att vara lös i ridhuset. Dock förvånade det mig hur lätt lärd hon e. Sist så ville hon i i hinderboden, då la jag till ett schsch (snabbt) ljud samtidigt som jag flyttade/sickade bort henne. Idag skulle hon oxå in där, då räckte det med att jag på håll sa schsch för att hon skulle gå där ifrån!

Och som sagt så tyckte Tara att det här med att vara lös var latjo ljabban. Så efter att jag hade skickat henne genom "koridoren" första gången, sprang hon över medhjälparen och lekte sen katt och rått med oss. Hoppade hindrena från fel håll 4 gånger, innan jag tröttnade och hämta longerinspisken. Ett par smällar ner i marken och sen förstod hon att det inte var lönt att fundera på tanken att försöka springa förbi mig. Sen sprang då på rätt håll utan att jag behövde mana på henne spec mycket (sprang bara efter för att försäkra mig om att hon inte skulle vända). När jag sa till medhjälparen att ny räcker det för idag, så tyckte Tara inte det samma. Utan hon hoppade 2 gånger till medan vi bara stod och stirra på henne. Sen gick jag emellan när hon var på väg en tredje gång...

Och gissa om hästen kan hoppa. Så jävla fin teknink hon har! Och 1.20 inga problem. Det hoppar hon utan ansträngning!

Tack för alla snälla kommentarer om pepparkakorna! Gjorde faktiskt en tyngdlyfterska också:
x2012-12-16-20.13.59.jpg

Var i stallet igår och red Reuben i ridhuset innan hovis kom. Han var pigg!! Galoppfattningar vid A och C igen, funkar jätte-bra, känner och ser hur han väntar på att få galoppskänkeln och får nu till riktigt bra fattningar tack vare uppmärksam häst. Lite galopp på volt också. Rörigt i ridhuset då det var städning och så kom det andra hästar men det gick hyfsat iallafall. Släppte han lös ute i paddocken sen också och han sprang av sig lite till. Tränade inkallning också igår kom han travandes när jag ropade på honom :D.

Reuben kommer travandes när matte ropar:
2012-12-20-10.53.34.jpg

Sen så fick han på sig snösulor och skor med fyra brodd så syster skulle ut en sväng idag och testa hur det går. Kanske vågar sig på en körtur sen också om han har bra grepp nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 075
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 17 18 19
Svar
371
· Visningar
8 364
Senast: pepp
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka