07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Han ser ju verkligen mycket mycket bättre ut. Bra jobbat.

Jag skulle dock personligen rida honom i den där fina låga formen du hade honom i på slutet hela tiden tills han orkar ha med ryggen i den där höga. Försökte höra vad din tränare sa men jag är lite döv så jag hörde inte så bra :D varför vill hon att du ska rida honom i den höga formen?

Adelinde C tyckte jag sa det väldigt bra under sina clinics här i Stockholm:
En häst som vill gå högt måste man rida lågt och en häst som vill gå lågt ska man rida högt.

Självklart är det svinsvårt men han kan ju gå lägre och jag tycker han ser mer avspänd ut då också.

Har en kompis som har en häst av samma ras som din och nu när han är 7 kan hon plocka upp formen med rygg och dessutom rida på 70% i LB :D
Det är ett jättejobb med de där hästarna och du gör det verkligen jättebra. Han verkar ha en härlig inställning också.

Grattis! Hon är verkligen superfin, roligt att hon går från klarhet till klarhet och som sagt... skönt att ha kvalen klara så pass tidigt på våren.

KL

Idag var vi iväg på ricardo träning. Det blåste så det dånade i hela ridhuset. Och vad blir då det med en häst som avalon? Mjo det blir ju springa och titta överallt. Så idag fick jag rida med en snodd på. Bara för att hjälpa mig. Och det blev bättre tillslut. Hon slappnade av och sänkte huvudet och höjde ryggen. Ibland kan det faktiskt vara bra med en snodd. Hon blev väldigt fin tillslut. Sen mot slutet vad det dax att ÖKA.
Har faktist ev ett godkännande på film :D Halleluja. Återkommer om det blir så :)
Och ja det kommer höras på filmen om det kommer någon att jag stånkar och stönar gaanska mycket mot slutet :p

Vad fina ni är!!

Jag har också hittat en dressyr tränare nu och jag förhoppningsvis ska åka och titta på en träning den 8e.

Måste motvilligt erkänna att jag har inte tränat dressyr kontinuerligt på huuuuur lång tid som hellst...:cautious:
Och det är verkligen den där finslipningen som brister, i övergångar och tempoväxlingar.
Måste få honom att bära sig bättre själv och framför allt få honom att använda sin rumpa till hans fördel.
Jag märker sån otrolig skillnad nu när 09an har kommit igång och blivit mer stabil och mogen. 09an har tio gånger lättare för sig än Fille och man mörker att det ligger i 09ans natur att använda sin rumpa att baka av med medans Fille trillar på bogarna och rinner iväg som ett ösregn...

Jag håller HELT och hållet med dig i detta! Men med hans bakgrund (körd mycket hårt uppkäkad) har vi fått avvika från den normala utbildningsvägen tyvärr. Det är så att han haft enorma problem med att leta sig till bettet, våga ta stöd och få igång ryggen. Jag o min tränare har provat oss fram och sett att han slappnar av bäst i en lite för hög form just nu. Då får det vara så och ju starkare han blir desto lägre form ska han kunna slappna av i. Som du ser så kan han faktiskt slappna av lite nu men så fort jag tar i honom eller sätter mig ner eller gör minsta lilla förändring blir han som en fjäder. Tanken är att vi i helgen ska lägga om träningen lite igen, att få honom ännu lägre. Men nu har vi haft fokus på bjudning mot bettet och någorlunda avslappnad häst. Han pallar inte för många signaler eller intryck på samma träning så vi har fått ta det lite piano :) Vi närmar oss allt mer och det gör att jag tror att vi är på rätt väg :) Vi har helt enkelt fått börja i fel ände med honom. Det verkar iaf ha fungerat bra eftersom han blir bättre o bättre. Men jag förstår din tanke och jag var själv mycket skeptisk från början!

Det finns flera vägar till rom och det gäller att hitta en som fungerar :) Men jag får ständigt påminna mig om att det är ok att prova andra vägar än den traditionella och då är min tränare guld värd!

Misstänkte att ni hade en bra plan. Och självklart är det du och din tränare som känner hästen bäst. Ni har ju utvecklats jättemycket så du är ju på rätt väg iallafall. Han är häftig iallafall.

Jag gillar din svarta skönhet! :angel:

lomuxx: Han är så häftig din häst!

maria_b: Grattis! Tror jag har dregglat efter din häst förut, visst la du ut en longerings/tömkörningsfilm på henne för några år sedan?

Min pålla tog jag hem från dressyrtränaren i söndags och i måndags var vi på hoppträning för första gången på över en månad.
Hon var superfin på framridningen! :love::love: Mjuk och trevlig i munnen, inget stretande eller dragande i tygeln, jag var noga med att inte klämma på henne med skänkeln och hon svarade bra när jag bad henne. Vi hade en lång framridning med mycket ställande och böjande både utåt och inåt på rakt spår, i både trav och galopp, och hon gjorde allt jag bad om!

Sen var hon helt slut. Då hade vi inte börjat hoppa ens... :crazy: Kändes att vi inte hoppat på ett tag och jag fick skäll av tränaren för att jag "hade fastnat i dressyrtänket", hade ingen galopp och satt fast i innerhanden. Och hästen dog för mig, ffa i svängarna (jag vet Novali, nu blev det väldigt tydligt!) Första omgången på banan gick väl någorlunda, men andra blev typ katastrof. :yuck:

Insåg att jag nog inte klarar av de här långa pauserna som blir på hoppträningarna. De andra hoppar banan flera gånger, gör om, hästen innan mig gick omkull på ett hinder. Och jag blir trött och ofokuserad (och hästen med) och sen kommer jag liksom inte tillbaka igen. :(

Attention span på ungefär 3 sekunder, speciellt när jag jobbat natten innan, vilket jag av någon anledning ofta har. :crazy:

Nåja, konstaterar återigen att alltid är det nåt som inte funkar, och tänker vara nöjd med mig och hästen ändå.

kl

Nu är stygnen tagna på Beckahäst och hon har rejsat järnet i hagen :crazy: Alltså den hästen är SÅ atletisk, fattar inte hur hon kan komma upp så högt i luften och vränga runt sig själv :crazy: är hon lika smidig över bommar så lär vi inte ha några problem med lite större hinder längre fram

Holdon_zps77d0f269.jpg

Sen var hon helt slut. Då hade vi inte börjat hoppa ens... :crazy: Kändes att vi inte hoppat på ett tag och jag fick skäll av tränaren för att jag "hade fastnat i dressyrtänket", hade ingen galopp och satt fast i innerhanden. Och hästen dog för mig, ffa i svängarna (jag vet Novali, nu blev det väldigt tydligt!)

Ha ha ha du e ju för rolig, du tänker iaf på vad man säger till dig!:D Men anledningen till att hon blev trött är väl för att hon jobbar på ett helt annat sätt än förut? Och du själv har ju faktiskt inte ridit ordentligt sen innan Tågarp o man tappar ridflås på nolltid. Kan du hitta nån hoppgrupp där ni är färre deltagare? Kanske är ett sätt att komma i form. Jag har också problem med att jag tappar fokus om vi är för många, så just nu rider jag "privat" ihop med en annan tjej för min tränare. Helt själv blir för jobbigt, då hinner vi aldrig pusta men 2-3 är precis lagom tycker jag.

För första gången på många år har jag nu alltså en anledning att titta på hoppning i Falsterbo:D! Din fina häst måste jag bara se live!

*kl*

Här börjar det känns som vanligt igen. Vi har kommit igång och ponnyn är bättre löshjord och sitt vanliga härliga själv att rida:). Red en sväng förvänd åt båda hållen idag för första gången på månader. Inga problem alls:). Nu blir det träning både fredag och söndag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 434
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18