07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl

Jag håller på att klättra på väggarna här i väntan på flytt av hästen. Mer och mer detaljer gör att jag förstår varför hon skaffat sig olater. Men finns inget mer att göra än att bita ihop och vänta tills flytt är möjlig.

Jag har varit till min sadelguru och tittat på ny dressyrsadel som verkar kunna passa min häst, en Jaguar och en M&N. Är så sugen på att ha nåt vettigt att rida i, och framförallt är jag sugen på att få rida ordentliga träningar... Men det får vänta tills vi flyttat hem, just nu finns inte ens möjligheter att ta ut sadelutprovaren då vi bara kan rida i skogen.

Min egen ridning har som sagt stått alldeles för mkt åt sidan de senaste 4 månaderna då träningsmöjligheterna i dressyr är lika med noll innan jag kan ta hem henne igen. Förvisso är det bra att jag tvingas rida ut varje dag för nu har det avdramatisterats lite och hon går väldigt bra ensam, dock tycker jag ännu att det är obehagligt att rida i grupp. Men jag tror att det mest handlar om de hästar vi rider med, som är allt annat än stabila. Min bryr sig inte så länge hon går i täten, men vi får aldrig göra det och störs för mkt av ständiga avbrott, groddhopp osv av hästar framför för att vi ska få till en vettig runda själva:meh:

Igår blev jag riktigt less faktiskt, då hästen framför min hoppade och sparkade så mkt att jag fick blåhålla min för att inte komma för nära hovarna som flög runt. Och min kan inte galoppera hur kort som helst, vilket resulterar i slängtrav om vartannat samt tväritnar för hovar i luften och när vi precis kommit igång i en fin rytm så börjar det om. Gav ingenting alls kände jag, så idag rider jag ensam...

Jaguar och M&N till samma häst? Jaguar är toksvängd och M&N är rak med ordentliga kilbossor.

När kan du flytta hem henne igen?

Jag lämnade in min Prestige och frågade vad hon hade för djupa dressyrsadlar med stora knästöd som kan passa en sådan rygg. Då tog hon fram några bla dessa. Men vi får väl se vad som passar på hästen då det ska provas IRL.

Jag vet inte, är knökfullt i stallet och min box är uthyrd i andra hand, jag kan ju inte komma och kasta ut dom som har den eftersom jag lovade bort den innan jag visste att min häst skaffat olater i nuvarande stall :( Men flyttar någon eller annat händer får jag stå där i väntan på min, i annat fall får jag vänta till juni. Känns olidligt länge.

Jaaa, den filmen var det!! *mer dreggel*

Superfin! :love:

*kl*

Idag var vi på terrängträning för första gången i år, det tyckte vi bägge var superroligt!
Nu blir det promenadvila i morgon, lösgörande arbete på lördag och sen fälttävlan på söndag!

Kul, var ska du rida fälttävlan?

Tror GP hade älskat fälttävlan men bara det att hon hade blivit så förbaskat trött av all galopp :D

Red ut ett ordentligt pass med henne igår, här fanns några fina fält som var på g att plöjas upp (odlats majs förra året) så det var perfekt underlag för några långa galopper. Hästen tycker det är såå kul, men hon blir trött av det.

Måste ju öva upp kondisen lite nu inför utomhussäsongen :p Blir väl bara någon hopptävling till innan vilan men men.

Och i förrgår red jag i regn och blåst igenom galoppdelen av LA:3 programmet, tycker hon börjar bli riktigt säker på förvänd galopp, inte en tendens att slå om någongång.

Stjarnfrugt hoppas du kommer igång med träning snart, det är så mycket roligare när man kan sätta upp små mål framför sig :)

Roligt att det verkar flyta på så bra för alla nu!

Här går det på lite halvfart. Himla trist när vägarna är så dåliga att rida på.
Igår blev en tråkig dag. Kom ut till stallet och fick då höra att Pluttens bästa kompis skulle avlivas:( Så jag struntade i mina egna hästar och gosade med den hästen istället. Det är en häst som jag har ridit och tränat tidigare så det känns ju lite extra. Han togs bort inne i boxen så jag satte mig i bilen under tiden. Stackars, stackars ägarna! Att en liten spark kan träffa så oturligt!

Ska ge mina pållar extra morötter idag!

Alltid tråkigt när man måste ta bort en häst och framför allt när det kommer plötsligt.
Här börjar vägarna torka upp så nu kan man rida rätt bra igen.
Nu har mina börjat vara ute på nätterna med fodring givetvis. Men de är inte jätte förtjusta i höet utan får nog i sig en hel del gräs.
Släpper ut mina tidigt eftersom min ena häst mår bättre av att vara ute dygnet runt men har ingen lösdrift så går ju inte ha dem ute vintertid.
Har ju mycket hagar också så bra om de håller efter betet från början. Är svårt nog att hinna beta ner det ändå så grannens kossor brukar få ta en del på sensommaren.
I år har jag inte fått tag på beteshästar heller annars brukar vi ha några extra varje sommar. Det kanske dykar upp någon framöver.:)

Ush, avlivning är verkligen inget kul, så tråkigt :(

Novalisa, vad skönt för dem att vara ute! Jag har ju ett vindskydd/ligghall i vinterhagen så jag hade nog också kunnat ha mina ute nu. Men de får vara inne lite till ändå, snart ska de byta hage, äntligen och få lite mer grönt under tossorna, det kommer de att gilla!

På söndag startar vi i Udden utanför Kalmar. Sen är nästa start i Dagstorp 25 maj!

Det är väl bara att ge sig ut och galoppera så får de upp kondisen rätt snabbt! Och passa på att åka på någon terrängträning nu i vår. Det roligaste är ändå att träna tycker jag.

oxo: Vad tråkigt! :(
Men avliva i boxen?? Hur får man ut kroppen sen? :crazy:

Min förra häst somnade in i boxen när det var hans tur att gå vidare. Jag var inte med när dom tog ut honom men de hade tydligen dragit med traktorn. I många stall kan man ju montera bort väggar också.

Åh, terräng :love: banan som jag tänkte träna igång på i år öppnar visst inte förens 1 maj så jag får snällt vänta och försöka boka in mig där till helgen. Antar att jag inte kommer till start innan maj är slut heller, får försöka lägga en vidare plan för hoppning och dressyr istället och sedan ta fälttävlanssäsongen lite som den blir i år på honom.

*kl*

Jag har spenderat två dagar inne i Scandinavium nu i alla fall, väldigt roligt och inspirerande. Bästa bitarna var definitivt första hoppklassen i onsdags, Kyra-clinicen samt de första rundorna i de båda världscuperna. Har shoppat lite väl mycket (som inte direkt behövdes) också men jag antar att det hör till. Inga stora grejer i alla fall och jag höll mig borta från täcken (som jag nu har så många att jag klarar mig med råge). Men en ny tävlingstop med lite ryschpysch, hårknutsgrejer och pärlörhängen till mig och en lackad nosgrimma till hästen att ha på dressyrbanan (det gäller att ta seden dit man kommer? :angel: ) samt lite småplock som alltid behövs i stallet. Sedan fick jag en ny hjälm av sambon också, har tyckte visst att det skulle kännas säkrare om jag har en ny Back on Track EQ2-hjälm istället för min gamla GPA som jag nog köpte runt 2006 och garanterat både har hunnit tappa i backen och trilla av med sedan dess.

Eftersom han inte kunde gå på benet så valde dom att inte flytta honom. Vi har ju ett ganska stort stall med bred stallgång där traktorn kan köra in så det går att dra ut dom. Nu stod just denna häst i en av de yttersta boxarna så det gick att ta kranen från slaktbilen och få ut honom.

Men när det skulle göras valde jag att åka därifrån. Men annars gick allt lugnt och fint till.

Jag var ju också nere på GHS i onsdags och jag var duktig och höll i mina pengar. Men jisses vad det kliar i fingrarna när man ser allt fint! Hittade en massa snygga kläder, men det känns meningslöst att köpa på sig en massa nya ridkläder när man snart ser ut som en flodhäst. Men jag hittade ett par mindre snygga ridbyxor som jag köpte för stora så jag kan växa lite till för hela 80kr. Det tyckte jag var ett fynd. Sen fick fjollhästen ett par lackade rosa boots. Var riktigt sugen på att köpa matchande rosa dressyrskydd också men jag höll mig :D

åh men han hade ju varit jättefin i rosalackade dressyrskydd :D fast även boots låter snyggt :) Får väl se om det finns något kvar när jag ska dit o yra på lördag.

Marvin, ja jag vet inte om det är rätt tillfälle för mig att börja med fälttävlan. Tänk er själva scenariot : -och in på banan har vi eh, eh en höggravid dam på en eh frieser :confused:

Men jag är ofta inne på fälttävlansforumet och läser och kollar filmer som ni lägger upp, ser ju så kul ut :d Kanske vågar jag mig på i alla fall terrängträning till nästa år, i år får det bli hopp o dressyr.

Ha ha hahahahahahhahahahaha...."kippar efter andan" hah ahahahhahahahhahahahahaha!

Fick en sån vision av sassiball med magen hängande på mankammen, frieserhästen med flygande man o svans, tillsammans äntrar de startfållan...hur ska detta sluta säger speakern??.....ha hahahahaha

Skillnaden är att på en fälttävlan hade folk typ tänkt "shit vad häftigt, udda ekipage" medan på en hopp/dressyrtävling hade man blivit uttittad på ett "vad fan gör sådana som DE här?!"-sätt.

;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 434
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18