07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har inventerat sadelkammaren, provar ett rakt Happy mouth (äpple) i helgen. Sen har jag ett 3-delat äggbett att testa också. Ska flytta Effie till min kompis stall på lördag, hon har också en del att välja mellan.

Jag vill naturligtvis hitta ett bett som passar oss båda och de gånger jag använt graman har det varit de första minuterna för att sedan låta tygeln hänga löst.
Målet är att lägga bort hjälptygeln så fort det bara går. Men just nu är hon heltokig så fort vi galopperat. Hopplös att få ner i lugnt tempo igen...

Hon har gått i fin form tidigare utan nån extratygel och funkat bra inför instruktör också. Kanske börjat komma i trotsåldern?

*kl*

Ponnyn efter dagens pass:). Skrittade ut en sväng först och joggade sen lite på banan. Gjorde några galoppfattningar och vänsterfattningarna är toppen och högerfattningarna kom lite fortare idag än sist-men dom är ganska svåra. Nyklippt sen i måndags också, men hon lär behövas klippas flera gångar under vintern. På en månad hade hon redan fått mammutpäls igen...
303981_2367047667517_1590181870_2189956_655419525_n.jpg

Senast ändrad:

Hihi, du ska se M! Där har du mammutpäls :D
Din tjej är så fin.

KL

Det har inte blivit mycket ridning den senaste veckan, då jag tagit hand om min sjuka valp. (min hälsa är inte på topp heller) Sen kan jag erkänna att motivationen tryter lite, det är inte bara kolsvart här ute på landet, utan en TJOCK dimma också..

På söndag kommer en tjej och provrider M, för att bli medryttare. Hoppas det går bra! :)

Idag blev jag possitivt överraskad! Beställde en kamera till mitt nyinköpta släp i tisdags och kunde hämta paketet idag :banana:

Nu hinner jag montera det innan jag ska flytta Effie på lördag... billig var den också :rofl:

Vad olika filosofi man har angående klippning på en unghäst - min har världens tätaste päls, inte jättelång, men som en teddybjörn för den står rakt ut. Det skulle aldrig falla mig in att klippa henne. Inte en så ung häst, hon jobbas ju liksom inte så hårt att klippning är aktuellt. För mig är klippning en nödlösning man tar till om de svettas floder och jag skulle aldrig helklippa i så fall spårklippning endast. Sen inbillar jag mig att klippta hästar blir pigga och busiga när det blir kallt. Hellre lite sävlig och långhårig för mig....

Ja visst finns det olika filosofier:). Jag klipper eftersom hon verkligen blir jättesvettig. Vi har ju börjat arbeta lite tuffare vilket inte är så lätt i mammutpäls. Sen har jag heller inget emot alls att hon blir pigg;). Idag när jag skrittade ut så var hon superladdad och gick och kastade (ni vet bussvängen som dom kör) med huvudet och taktade. Men det blir inte så mycket värre än så och att hon försöker pipa iväg lite i galoppen. Är bara kul att rida en pigg och glad häst.

Sen är en fyraåring vid denna tiden på året visserligen fortfarande en unghäst, men den börjar mer och mer introduceras i "vuxenhäst"arbetet på ridbanan. Så att klippa en fyraåring tycker jag inte är nåt konstigt-en treåring är dock helt uteslutet för mig att klippa. Som femåring är ju målet enligt utbildningsskalan att den ska vara klar för L:A (ponny L:B), och det är inte så långt kvar tills våra 07or är fem:).

Just nu velar jag lite om Barbie ska tävlas som ponny eller häst. Som ponny får jag rida henne på ponnytävlingar-men endast utom tävlan. ...och hmm, jag vill tävla på riktigt:o. Förr fick ungponny iaf gå i avd B med överårig ryttare på dressyrtävling, men det var visst ändrat. Om jag tävlar henne som häst kan jag dessutom rida med i vårt lag, men tror inte att jag får rida ungponnychampionatet:/.

Hur är en tränare som är modern och Holländsk ?
Låter lite intressant tycker jag

OM du ska tävla dressyr på henne tycker jag att du skall tävla som häst. Som hopphäst så spelar det ju mindre roll.

Såvida du inte tänker sälja henne och meritera henne på ungponnychampionatet med en annan ryttare (om överåriga inte får)

Senast ändrad:

Angående klippning klipptes min förra året, behövdes då han blev genomsvett. Blev halvklippning. I år spårklippning pga den tjocka pälsen. Går naken hagen och trivs så, gillar inte täcken. Blir dock svettig och måste stå inne och torka med fleecetäcke efter ett ordentligt pass så ev blir det halvklippning nästa gång. Guldskor och sulor har åkt på i veckan!

Ingen vidare bild men ja, skapligt tät päls och ännu mer har den växt. Han har förövrigt fått en ny hagkompis! Frieserhingst på 1,5 år som han leker och busar mycket med och drar galopprundor i hagen ;)
296353_2066268902810_1427411894_31748157_450742126_n.jpg

Igår blev det markarbete för Cero, när han väl kom på vart han skulle sätta fötterna gick det super! Tränade på 3 galoppbommar, upphöjda med 3 galoppsprång emellan. Idag red en tjej i stallet Cero och hoppade lite! Jag har fått inse att jag är för feg för att hoppa.. Han är en superhäst som hoppar allt och har bra framåtbjudning, men kan tveka 2-3 språng före hinder, då backar jag av och allt blir pannkaka. Idag såg det super ut, hoppade räcken på 60-70cm och lite kryss. Med rätt ryttare är han verkligen superfin, tvekade ingenting. Tanken är att hon ska rida en gång i månaden och hoppa, blir bilder nästa gång! Har även en kompis som rider dressyren på honom pga mina taskiga leder, jag håller mig till uteritt, markarbete och körning.

Som det ser ut nu går han 4 ggr i veckan. Går en dag, vilar en dag, går två dagar, vilar två dagar, går en dag, vilar en osv.. Medryttaren har en dag i veckan och rider ut, körning en gång i veckan och så rider jag ut en gång och rider på banan eller tömkör en gång. Varannan vecka dressyr eller hoppass. Räcker så eftersom vi jobbar mest med körningen.

Senast ändrad:

Hur är en tränare som är modern och Holländsk ?
Låter lite intressant tycker jag

OM du ska tävla dressyr på henne tycker jag att du skall tävla som häst. Som hopphäst så spelar det ju mindre roll.

Såvida du inte tänker sälja henne och meritera henne på ungponnychampionatet med en annan ryttare (om överåriga inte får)

För mig är den holländska ridningen den mest moderna:). En ridning där hästens bjudning och snabbhet på ryttarens hjälper och en filosofi att hålla ridningen enkel är grundvalarna. Det ska inte balanseras upp på någon yttertygel utan hästen måste lära sig att bära sig själv. Det vi tränar på nu med en så grön häste som Barbie är, är att trava i en ganska långsam takt där hon hinner med sig själv och inte blir springig. När vi hittar den takten och hon bär sig själv-då ber man henne att trava på lite bättre. Det allra viktigaste är att aldrig bli malande och tjatande med hand och skänkel utan ryttaren ska göra så lite som möjligt. Detta är exakt samma som Anky och Adelinde har förmedlat på de clinics jag varit på för dessa superryttare:).

Är inte jag som äger ponnyn så jag får fråga ägaren hur hon tycker att jag ska tävla-häst eller ponny. Jag får som överårig ryttare starta i ungponnychampionatet-men som jag förstår det måste jag troligen kvala på ponnytävling-men har inte kollat upp det närmare. Sen är det visserligen måååånga mil till Falkenberg även om vi kvalar. En sak jag vet är att jag inte får starta L:A om hon ska gå där. Och jag tror hon kan gå L:A nästa år. Tävlas hon som häst får hon vid stadigvarande ryttarbyte tävlas som ponny igen, så det gör ju inte så mycket om hon nu ska säljas ändå.

Jag har snart haft häst i 20 år och jag har aldrig tidigare klippt en häst. :o

Men om jag travar en mil i lugnt tempo så blir Ariel helt genomblöt i sin päls och därför blev valet att klippa väldigt enkelt. Däremot exprimenterar jag lite med hur stort område som klippts, än så länge bara halva halsen samt bogen. Dock verkar det inte räcka, utan jag misstänker att det blir fullständig spårklippning om några veckor. Speciellt om vädret håller i sig... :crazy:

Hade däremot planen varit att vila en stor del av vintern + sätta igång lugnt i februari/mars så hade jag inte klippt.

Spårklippning kan jag förstå, men HELklippning förtår jag inte. Varför klippa ryggen ? jag är jätterädd om mina hästars ryggar vill inte att de ska bli kalla.

Min får för övrigt vila lite nu, mest för att jag mått skit och haft migrän.

Jag helklipper för att jag faktiskt upplever det som lättare att täcka. Halvklippte förra året (annan häst), men gillade det inte. Och som du ser sadlar jag med täcke och när det blir kallare åker även ett fodrat ländtäcke över filten:).

Lite kl

Hoppat cr idag och det kändes riktigt bra faktiskt. Håller oss fortfarande på 70 cm. Var ett hinder som orsakade lite trassel men inte värre än att vi tog oss över, båda gångerna. I övrigt var det inte mer än vanligt unghästvingel emot en del och inga omtramp eller komma tight utan snarare aningens långt ifrån på ett par men det är bra för jag tjuvhåller gärna och får oss att komma nära. Så är nöjd i stort med henne och hur hon uppförde sig idag och ganska nöjd med min egen ridning också.

I ämnet raka eller icke raka så velar jag. Har aldrig känt behovet av att raka min gamla häst även om vi har kört på för fullt under vintern. Jag har bara varit extra noga med avskrittning samt bra andastäcken. Min lilla nu har dock betydligt kraftigare päls även om jag medvetet började att täcka tidigare än vad jag brukar för att försöka hindra det värsta. Så lite beroende på om det blir mer päls än nu eller inte så kanske jag ev klipper typ halva halsen och snett ner under magen bara. Jag känner annars att det stör så himla mycket i deras egen värmekontroll alla andra timmar om dygnet när man inte rider.

kl*

Idag skulle jag iväg med min 07a och träna på annat ställe än hemma för första gången va tanken. han har bara åkt transport tre gånger i sitt liv innan och dom gångern har det inte varit några problem med att lasta men idag ville han inte alls:devil:
efter en och en halv timme så fick vi iallafall upp honom så han stod helt inne i transporten och det avslutade vi det hela med. så nu vet vi vad vi ska lägga vinterhalåret på. lasta:cool:

Senast ändrad:

Vad kul att det gått bra!

Sommarminne: Åh, vad drygt!

Min häst har inte fällt sommarpälsen ännu, jag undrar när hon täcker sätta vinterpäls, och framförallt hur länge hon tänker ha den sen...

Hon har fått en ny kompis i hagen, en 1,5 åring och de är som plåster på varandra sen de släpptes ihop. Chatsi gör sitt bästa för att uppfostra den lilla lite också. :D

Hej.
Jag är ny ägare till en 07:a och hoppar in i er tråd lite, hoppas det är ok.
Det är många år sedan jag hade unghäst, så detta är intressant för mig känner jag.
Jag har följt er med stort intresse:laugh:

Jag har lite funderingar som jag tänkte att jag kanske kunde få hjälp med här.
Har en ridbana/rundcorall som är 16*18 meter ung, är det för litet att hållas på?
Vill inte gärna rida i skogen när det är så blött, man förstör ju så mycket.

Jag har inte någon vidare framåtbjudning på han , utan han är ganska sävlig...
Frågade hans gamla matte om det, och hon trodde att det kunde vara att han växer lite nu.
Men våran ridstil skiljer sig ganska mycket, så jag vet inte om det kanske kan ha med saken att göra.. Jag har ridit en western riden häst innan i många år, och då med väldigt långa tyglar tex.

Mvh

Vad svårt att inte ha något bra ställe att rida på.
Min har också problem med framåtbjudningen om man är på ridbana/ridhus så därför rids det mycket ut - som tur är så har vi preparerade sandvägar och även skogstigarna är helt okej, inte blött alls. Rider vi inne så är framåtbjudningen det absolut viktigaste, hästen måste fram till bettet, jobba bakifrån. Inte ligga hårt i handen eller på bogarna och ha nos bakom lod, hamnar vi där så avbryter jag övningen så att hästen får vila och komma igen med ny energi.

Både pälssättning och att de växer påverka framåtbjudning

PÅ vilket sätt är det lättare menar du ?

Tycker det är lättare att täcka när det är stor tempskillnad i stallet och ute. Man kan ha ett varmare täcke inne på en klippt häst utan att den blir för varm. Blir ju en jämnare temperaturfördelning om hela hästen är klippt än bara en del av den är klippt.

Detta är hur JAG gör och tycker, menar absolut inte att det är "det enda rätta":).

Så nu har jag lyckats ta en bild på skitt täcket. Jag tog tyvärr en storlek som var lite för liten men det får gå:) Fleecetäcket som är likadant är dock helt perfekt i storleken!
DSC00671.jpg

DSC00670.jpg

Passade på att rasta av honom lite innan dagens uteritt. Han var super mysig att rida idag och traskade fint i täten hela tiden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 481
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder
  • Bildtråd
Tillbaka