07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ibban är igång för fullt med dressyr träningar inför tävlingsdebuten om 4a veckor!!! Jag har även sålt halva henne till min lillasyster som verkligen behöver få chansen att rida en vettig och hel häst, så det kanske blir lite minihoppningar för dom under hösten! Har även gått och köpt mej en 09a! + att jag sålde min lägenhet igår så det är full rulle hos mej!

*kl*

Igår var Ariel fantastisk! :love: Vi red en lite tuffare tur, med ganska mycket galopp. Jag får väl säga att det går framåt med galoppen, om än med väldigt små framsteg. :p Men på hemväg kunde jag i alla fall sitta i sadeln då och då. :rofl:

Vi skrittade av sista halvtimmen på asfaltsvägen, med bilar överallt. När vi skulle passera en T-korsning kom det en bil bakom oss som skulle svänga in, en bil som mötte oss och också skulle svänga in, samt en bil som kom från sidan av oss och ville svänga ut... Ariel rörde inte ett öra utan traskade lugnt på. :love: Inte ens när bilen som var bakom oss svängde precis vid bakdelen och ytterligare en bil bakom hade bråttom och susade förbi oss (nära, eftersom bilen framför som skulle svänga inte kunnat svänga än) reagerade hon.

Jag red dessutom bara på sidepull, första gången vi galopperade med det och jag hade inga problem att bromsa. Snarare bromsar hon lite väl häftigt. :angel:

Två timmar var vi ute i regnet, så jag kände mig lite duktig också. :p

Det som är så svårt är att hon är extremt känslig i munnen, när jag rider har jag endast en lätt kontakt, jag behöver inte "plocka". Det är därför min frustration uppstår, jag får henne fram - hon vill göra allt rätt. Hon gör rätt - jag får henne fram och hon blir tjurig ena sekunden och andra super-nöjd!

Vad rider du på för bett? Ibland kan det funka rätt bra att prova ett supermilt bett för att få hästen att lära sig att ta stöd på handen. Tex ett riktigt massivt bett, ett novabett eller min favorit sprenger wh ultra med gummikula. Det är bett som många äldre hästar blir lite tunga på men med unghästarna gör det inte så mycket:). Det blir lätt effekten du beskriver annars att hästen släpper kontakten och släpper bjudningen helt och du som ryttare får liksom inget att rida på.

Jagskulle vilja veta lite mer om hur du upplever det bettet (om vi tänker på samma, ett med svart kula i mitten)

Funderar på att köpa ett sådant! :laugh:

Vad roligt att det går bra med din häst nu :) 09:an får du berätta mer om!
Spännande att din syrra ska börja hoppa mer!

Jag önskar att jag hade någon som skulle kunna hoppa med min:)

Jagskulle vilja veta lite mer om hur du upplever det bettet (om vi tänker på samma, ett med svart kula i mitten)

Funderar på att köpa ett sådant! :laugh:

Jag gillar det jättemycket:). Min häst var en sån som gärna släppte bettet och blev kraftigt bakom hand och inte ville ta stöd på handen. Det blev mycket bättre på bettet med gummikula. Hon gick med fint stöd och var väldigt trevlig. Red lite på ett sprenger typ 2 tredelat också och det upplevdes i princip som skarpt på henne, så det var en väldigt känslig dam.

Jag rider henne på 3-delat med fasta ringar, novabett eller vanligt rakt. Det var iof sig ett tag sedan jag red henne på novabettet. Det är ju värt ett försök att se om det blir bättre :laugh: Hon gillade det sist, men kan endast använda det sällan för hon får så lätt friktion..

Jag tror inte jag vet vad det är för sprenger bett.. Det låter väldigt bra! Men har ej råd att köpa ett dyrt bett. Plus att det känns som att jag har en hel uppsättning av bett redan :p

Det är iaf som du säger, att hon tar inte riktigt ett ärligt stöd på bettet.

Googla Sprenger wh ultra så kan du se hur det ser ut (surfar på luren kan inte länka). Är ju dyrt men går att hitta beg. Är verkligen värt sitt pris!

*kl*

Idag har Barbie fått skor fram. Det var lite otäckt när det spikades men hon hanterade röken av de varma skorna mkt bra:). Hur har ni era hästars fötter? När började ni sko?

Jag skodde min fram förra hösten när vi började rida ut, hon ömmade i trav på grusväg. Bak skodde jag till vintern för att kunna brodda, annars hade jag nog gärna väntat.

Lotta skoddes fram för andra gången i torsdags. Bak hoppas jag på att slippa sko ett bra tag till. Vi hade planer på att inte sko fram än heller, men tog beslutet att sko under inridningen, eftersom det blev en ganska intensiv period då.

bild091_165323709.jpg

Ariel skoddes första gången i januari, då det blev så halt att det var hopplöst att rida utan brodd. Hon skoddes runt om och sedan dess har hon haft skor på sig.

Min skoddes för första gången när han var 2,5 år och skulle ridas in om jag inte minns fel. Då bara fram. Sen när grusvägarna kom fram så fick han skor bak också för att hovarna höll på att förintas. Sen dess har han haft skor av och till. Under sommrarna har jag valt att sko av när han har vilat.

Jag fick ganska tidigt ge upp att ha honom barfota eftersom jag rider så mycket på grusväg och han började ömma.

*KL*

Hade ni tänkt att klippa era pållar i år? Och i såna fall hur?

Min har haft skor sedan förra sommaren fram pga att han ömmade på grusvägar, och sen i våras runt om, vilket har förbättrat steget riktigt mkt! Angående klippning blir det troligen spårklippning.

M har haft skor runt om sen ca ett halvår tillbaka, då hon ömmade riktigt mycket. Ville vänta längre, men nu är det bra med hovarna :)

Angående klippning; Så hoppas jag på att slippa det. Har aldrig behövt täcka henne, och för hennes skull hoppas jag på att inte behöva det denna vintern heller. Men hon sätter sån björnpäls, så i så fall blir det väl en spårklippning. Bara hon orkar hållas igång och inte blir helt genomsvett! :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka