07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hovis har varit ute nu och var 90% säker på att smärtan sitter högt upp. Hon knäar när man trycker över SI-leden. Skodde om henne fram, men hon ville inte stå med bakbenen upplyfta så länge, så vi struntade i skor där, drog av de gamla bara. Kan ju ändå inte rida henne nu.

Equiterapeuten kommer på torsdag förhoppningsvis.

Nu vill jag inte vara sån men.. Kör till en bra klinik som ser helhetsbid innan du börjar greja med en equiterapeut. För mig är en ET ett komplement till vet.vård och det är friskvård, men när hästen väl är halt så är det klinik som gäller.

Men vad kan det vara ? Tror du det kan vara någon överansträngning efter tävlingen? eller trillat i hagen?

Lite kort från mig idag, gick inte så bra idag, provade ett nytt bett men tyckte inte riktigt om det... hon skummade inte alls och blev stark som en oxe i galoppen. Men cavaletti är hon bra på :)

33216446.jpg

33216439.jpg

Jag skulle tro att hon halkat i hagen.

Fiorano: Jag förstår helt klart din synpunkt, men jag har ändå inte möjlighet att köra till klinik den närmsta veckan. Skulle ET hitta nåt konstigt kommer hon inte att göra något utan hänvisa till veterinär.

Ska se om jag kan höra med grannen i morgon också (hästvet).

*kl*

I fredags kväll var jag förbi Ariel och hälsade på henne. Hon var så glad att se matte igen. :love: Jag har inte saknat henne ett dugg medan hon varit borta, men oh vad jag saknar henne nu... Finaste tjejen!

Hon stod och myste med hingsten, men har brunstat klart sedan en vecka, så nästa fredag är det dags för ultraljud. Så spännande! Jag hoppas så att hon är dräktig. :)

Annars blir det ett försök till med hingsten och så får hon åka hem direkt efteråt. Ingen mening att ha kvar henne längre då. :grin:

Håller tummarna det är något snabbt övergående. Trist med avbrott när man känner att man är på gång. :(

jessievega; Ser väldigt trevligt ut. Hoppas att ni hittar någon lösning så du kan och hinner behålla honom.

Jfrelin; Bryt ihop och kom igen typ? ;) "skönt" iaf om du kände att det mest berodde på dig.

sassi; Härlig svarting!

Var i Malmö igår och stod tio meter ifrån och första parkett till olyckan i WC-klassen där hästen avlivades senare. :crazy: Man skakas ju om ganska mycket kan jag säga. Vad håller man på med och vad har man för mål och drömmar egentligen. Samtidigt så är det så otroligt inspirerade att se när det bara flyter.

Vi tog iaf inspirationen till galoppbanan idag och hon känns bättre och bättre, både i ork och styrka. Hon kanske har mognat lite både i knopp och kropp över sommaren i alla fall. :p
Ser fram emot höstens arbete och tävlingar!

Ja, det var superskoj! Nä, så ofta kommer vi inte fel men jag har noll avståndsbedömning eftersom jag inte hoppat på flera månader. Men kul var det!

Igår kväll var hoppiloten ut & hoppa honom inför helgens kommande tävlingar.

http://youtu.be/-deNtoeACTc

264606_10151000367896778_2057951811_n.jpg

405407_10151000368261778_1736223158_n.jpg

388113_10151000368476778_1112165145_n.jpg

296964_10151000368791778_222282206_n.jpg

Förra veckans schema blev:

M: Vila
T: Hoppträning
O: Vila
T: Uteritt 50 min alla gångarter.
F: Uteritt 25 min skritt + lite trav.
L: Vila
S: Hoppning

Denna veckan har jag planerat:

M: Dressyrträning
T: Lugn Uteritt eller promenad för hand.
O: Uteritt
T: Vila
F: Lugn uteritt
L: Hopptävling 1m
S: Hopptävling 1m

*KL*
Åh nu e Prince dyr ;) och inte ska han säljas heller!
Har funderat ett par dagar nu och en månad framöver nu har jag satt mina
mål med ridningen till 3 max 4 dagar i veckan så får jag inte ångest.
Nu på dagarna har min stora son på 12 snart 13 år passat sin lillebror
så jag har kunnat rida :)
Igår red ja dock på kvällen och satte fram 3 studs, det har prince aldrig hoppat! Superduktig va han och nu på morgonen tog jag ett genrep och det satt som en smäck. Drar dock mot första men förstår sen att det funkar inte o gå på fart :)
Nu blir det vila imorgon sen skogen torsdag och markarbete i helgen!
Skönt när man drar ner sina mål litegrann bara så får man inte ångest. Annat mål är en P&J när inne säsongen börjar :)

Skönt att du har gjort ett val och ett bra val skulle jag tro :)

Fina bilder alla lägger in!
Marvin: hoppas din pålla snart blir bättre.

Kl
Det är så roligt att rida igen! Idag har vi ridit ut en sväng i ett relativt högt tempo. Allt för att få bort både hans och min sommarmage ;)
Lite trött vid avskrittningen:
5EC093C0-11A5-40ED-BD08-66356966D59A-8500-00000E441FD197B0.jpg

Och för att det inte ska bli värre tänkte jag vänja honom vid munkorgen jag köpt. Tyckte lite synd om honom faktiskt!
79094599-0BEB-4B67-A1A8-ED99DBE634AF-8500-00000E4464A322F0.jpg

Nu är det äntligen dax för oss att uppdatera efter ett år med mestadels skadad häst.
1 juli lämnade jag i väg Elle till tjejen som ridit in henne, för att hon skulle sättas igång. Efter nästan 3 månaders vila pga sticksår, och inte haft någon sadel på ryggen blir det lite att börja om när det gäller sadeln. Hon hade varit spänd men inga riktiga sadeltvångs utbrott. Så hon är nu riden lugnt sen dess och sista veckan har jag nu börjat rida efter 4 månaders uppehåll. Hade sjuk träningsvärk efter första turen. Hon är verkligen supermysig och fantastisk mjuk att rida på, men en väldigt vaken häst. Problemet är fortfarande att sitta upp. :grin: Innan uppsittning är det alltid några varv på lina. Sen "parkerar" vi henne mot vägg alt. hinder för att hon inte ska flytta sig i sidled, men tyvärr så går det ju alltid lite i alla fall. Eftersom att hon är så känslig vid själva uppsittningen måste hon stå blixtstilla så att man kan hänga lite på henne först. Har man hjälp som håller i är det lättare men själv är ganska svårt. Väl uppe sen har hon känts ganska cool. Hoppas verkligen att hon håller sig frisk nu så vi får komma i gång och träna. Hon har nya småsår nästan varje dag, fattar inte vad den hästen sysslar ?

På lördag flyttar vi hem igen och då får man klara sig själv de dagar man inte har någon i stallet som kan hålla i.

För första gången har jag en lite veckoplanering:
Måndag: Vila
Tisdag: Uteritt skritt och trav 1 h
Onsdag: Löshoppning:
Torsdag: Promenad för hand alt. vila
Fredag: Dressyr
Lördag: Uteritt och sen flytta hem
Söndag: Promenad alt. Lättare ridning ute

Några bilder från i dag:

33223963.jpg
[/url][/IMG]

Hoppas nu verkligen att hon får vara skadefri ett tag det har ni verkligen förtjänat (om man nu kan säga så när det gäller hästar).

Nu måtte det väl äntligen funka för er! Jag hade helt klart klätt in henne i skydd och boots och hela hockeyutrustningen i hagen för att hon inte skulle skada sig:p!

*kl*

Imorgon (idag) är det dags för vårt 3:e återbesök! Jag HOPPAS HOPPAS HOPPAS att hon är fräsch nu! Hon har inte haltat det sista så förhoppningsvis klarar hon nu böjprovet! :)

Men annars så känns hästeriet bara segt just nu, har tappat all glädje inför det, vissa stunder som när jag och Amazing kelar :love: eller när jag rider en kompis häst och det riktigt klaffar så känner jag att jag verkligen lever! :love::bow:

Men i övriga stunder känns det bara jobbigt, och dyrt...:(
Har verkligen tappat sugen nu när hon vilat sålänge och vi kommit efter..
Intellektet säger att jag borde sälja henne..
Men jag kan inte, mitt hjärta blöder och jag blir illamående av tanken att någon annan ska få bestämma över mitt allt, det enda som i vissa stunder har räddat mig! :love:
Hon är mig så kär, och jag vet att jag är detsamma för henne!
Det går bara inte! :(

Hon är rätt välklädd. Vi skämtade om att ha transportskydd på också. Har länge funderat på om hon ska gå själv nu men hon är supersocial och blir bara stressad om hon går själv.

Senast ändrad:

Idag fick Amazing laser och vi fick också beskedet att hon får sättas igång! :love:

LYCKA!!!!!!!!!! :bow:

Åh vad roligt förstår precis hur glad du måste vara!

Hur länge har hon stått?

Idag red jag min pålla i wintecsadeln som jag egentligen köpt till den oinridna unghästen. Hon har breddat sig en del faktiskt sen hon kom (blivit lite rundare) så dressyrsadeln passar tyvärr inte. Den är alldeles för smal. Blir väl att knata iväg till en sadelutprovare... Jag tycker iof att wintecen ligger bra på henne, den är vid och det måste hon ha.

Jag red också igenom ett dressyrprogram idag för första gången, LB:2. Tycker det kändes ganska bra förutom avsaktningarna från mellangalopp, de var inte så lyckade. Red på ett vanligt smalt tränsbett, tror jag håller mig till det, tycker hon tuggade fint, tog lagom stöd och blev inte jättestark.

Tråkigt med så lång vila och jag förstår att det får dig att tappa sugen lite:/. Hoppas det går bra nu!

*kl*

Idag har jag och min ponny hoppat lite:). Är tredje gången uppsuttet och tekniken är inte riktigt på topp. Hon är nog allt mest en dressyrponny:p. Men hon tyckte det var superkul och bev riktigt pigg! Ska starta en 70 cm om två veckor tänkte. Hon är så okomplicerad och efterso hon hoppade den läskiga orangea lådan tror jag nog att hon hoppar allt;).

215639_4004973214632_896897621_n.jpg

304871_4004981934850_854028612_n.jpg

423456_4004982974876_1269706520_n.jpg

304751_4004984334910_1066601619_n.jpg

527931_4004984974926_634300326_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka