07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var iväg och tävlade igår med tysken, en liten uppstart på säsongen. Han har stått i stallet i ca 1½ vecka och jag har inte hunnit rida in mig supermycket än. Han behöver komma igenom mer i kroppen för att bli ridbar, han tar inte hjälperna som jag skulle önska. Och jag har inte ridit honom i terrängen sedan 2012 :p

Dressyren gick riktigt bra, fick igenom det jag försökt jobba på hemma inne på banan och det han har problem med annars (spänningar på grund av tävlingsmomentet och i övergångarna samt efter galoppen - alltså sådant som drar ner poängen oavsett om han går låga klasser eller msv) kunde jag rida ur honom helt. Och det belönade sig, fick ca 72% med extra muntligt beröm av domaren i efterhand. Dessutom en åtta på sitsen med kommentaren att jag sitter snyggt och rider bra. Nollade i hoppningen och låg tvåa inför terrängen. Han var heltossig och överlycklig (läs: hade två lägen där det ena var "hopp och bock på stället" och det andra var "ohälsosamt fullt ös medvetslös") när vi skulle ut så jag fick lägga honom ganska nära på allt och fick inte så flacka språng som jag hade önskat (dessutom var hindren så små i hans tyckte att han inte riktigt brydde sig på eget bevåg), och med rätt stenigt och hårt underlag bitvis så tog jag det lugnt. Gav ett gäng tidsfel och då det var supertajt på resultatlistan så gjorde det att vi åkte ner en bra bit utanför placering. Lite surt, men med tanke på att hästen aldrig varit över 70% i någon klass i hela sitt liv så är jag fruktansvärt nöjd ändå (och även 55 straff brukar stå sig hyfsat även som avslutande straff). Rider en lättklass som nästa nu så jag får rida lite mer på hinder - och eftersom han gjorde ett gigantiskt bocksprång precis över mållinjen så skulle jag säga att han gott kan få lite fler språng på banan också :angel:

@Undret Tack så mycket:)! Vad roligt att du kan komma ut och tävla trots skadad häst! Alltså fälttävla n låter kul i teorin, men jag tycker det känns helt livsfarligt:D.

Dagens start gav 61,1% vilket jag är nöjd med. Fick ett lite märkligt omslag i vänstergaloppen som jag inte riktigt vet varför. Det var nämligen ute vid staketet, ska kolla ordentligt på filmen för att försöka se vad som hände. Annars är jag överlag nöjd med ritten och ffa travdelen. Slarvade en del med galoppvägarna och så tappade jag bort mig mellan vilka bokstäver den ökade skritten skulle vara.

Men men, film med poäng kommer snart.

Fick iaf högst sammantagna poäng i LA-klasserna och vann en specialrosett och en jättefin vas. Troligen det finaste priset jag vunnit!
1175554_10202907380597430_4038651821199627416_n.jpg

Vasen (alltså det är lite slarvigt runt ikring så här mitt i flytten:p)
10154290_10202907592922738_7009822794311814850_n.jpg

Grattis till "totalvinsten" @Fiorano !

Jag var också iväg och red en LA:4 idag, första utetävlingen och han blev lite spänd och trillade tillbaks i lite gamla spår med hög nacke och svårt att få igenom honom i rörelserna. Fick 63,6% och blev 6a av 14 starter så det var väl helt OK men inte mer.

@Novali01 Ja hon är sjukt duktig. Idag var första gången på pelhamet och det blev bättre för då kunde hon rida fram henne till språng utifrån. Annars brukar hon ta tag i hindrena lite väl mycket och hamnar då lite i botten och hinner inte upp. Nu fick hon liksom rida fram till hindret och då blir ju sprången mycket mycket bättre.

@Jfrelin Grattis till fin runda. Såg inte riktigt lika våghalsigt ut. ;)

@Fiorano Superprydligt som vanligt och kul att du fick pris med dig när du var så nöjd med helgen även om ni inte blev placerade. :)

@Undret Härligt att få göra lite kul trots konvalescenthäst.

Vet inte vad för mirakelövning vi gjorde i fredags men körde på med den idag också och vips vilken skillnad. Några varv bara och jag har henne av vänsterhanden som hon gärna tagit så fort hon erbjudits. Jag skulle gärna vilja ha mer stöd när inget händer, typ rakt fram på en långsida, bara för att ha något att rida mot men ska få låna ett sprenger i veckan hoppas jag så ska jag se om det göra något.

Jag vet inte om någon minns vilket tjorv vi haft med våra galoppfattningar? Jag har ju verkligen undrat om jag är totalt inkompetent eller om min häst är extremt trögfattad, troligen det första men hur som så har vi ju tragglat och tragglat och det har aldrig känts riktigt bra. Men så de sista, kanske två veckorna, så sitter de som en schmeck, För yttepytthjälper. Bakifrån, i balans, utan att krypa ur form (för det mesta) och där JAG vill att de ska fattas. Idag kunde jag i förväg bestämma att där ska jag fatta, sitta och vänta in, sitta till och så var den där. Skithäftig känsla. :D
Var så nöjd efter 30 min inkl framskrittning så det fick räcka.

@Kirre
Mirakelövning? Berätta mer!

Min häst var riktigt tradig igår, red ute i paddocken efter 5 dagars vila/skritt. Seg och trög och hackig, blä. Fick fram lite jämnare bjudning på slutet.
Idag red vi ute på ängarna, betydligt trevligare häst idag! Försöker korta ihop henne lite och får då ganska mycket i handen vilket jag inte gillar, men antar att vi måste igenom det på nåt sätt.

Sen tog vi av sadeln och jag bytte om till kjol och kravlade upp barbacka för lite tjusigare bilder. Jag kan vara rätt trött på min häst ibland, men när det gäller såna här saker så är hon en pärla! :love: Jaha, ska vi göra så här nu, sa hon. Ok!

@Marvin Klart hon blir seg,trög och hackig om hon inte gjort något. Tyvärr har jag upptäckt att de inte blir lösgjorda i boxen eller i hagen :p
Jag tror att fram tills hon blir mer lösgjord och framme så ska hon nog inte vila utan skrittas i form när hon gör något lugnare. Det blir döden att vila en sådandär häst. Du får börja om på noll varje gång jädrigt träligt.

@Jfrelin @Marvin Även jag har typ insett detta... :/ Har tyckt jag haft ett ridschema som passat mig jättebra. Mig ja. :p Men tydligen så ger det mig en häst jag får börja om från noll med tråkigt ofta. Så borta är hennes vilodagar (inte helt) och istället blir det kortare pass eller tömkörning inlagt istället. Mycket roligare att rida de andra passen sen.
Undrar bara varför jag inte tänkt på detta tidigare.... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix