07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Tycker absolut du ska åka och titta på ponnyn! Tror jag vet vilken du menar (har också suttit och spanat på hästnet, det är nog en sjukdom... :angel: ;)) och den ser jättetrevlig ut, ser inte alls så ädel ut som Queenie, och jag känner mig inte stor på henne. :)

Har också tränat idag. Det gick okej men vi var utanför vår komfortzon hela passet. Riktigt jobbigt. Gillar inte att hon ligger på lite i handen men ska jag ha henne i MSV form och framför skänkeln så måste hon få ligga på lite. Så är det bara.
Enkla bytena är inte vår grej ännu, det var tydligt idag :p Kommer in i så fin och samlad galopp sen bara......... bläääää hela hästen blir 1 km lång och dyker och drar mig i sadeln. Suck. Träna träna träna. Fattningen sitter dock. Nästa fredag ska vi ju debutera MSV C så jag måste hinna lösa det på något sätt :D

På söndag är det hopptävling igen. 1,10 ska hon gå.

@Marvin Du är rätt hård mot dig själv och har höga krav. Minns du hur det såg ut när du började rida Prince? (Hette han väl?) 3 km lååååång, tuuuuung häst med lilla dig på. I slutet var det väl inte LA form men såg oändligt mycket bättre ut. Från honom gick du till att köpa en oinriden unghäst. Helt krasst har du ju inte så mycket unghästvana kanske men har klarat att sadeltämja (hon gick på bakbenen men du fixade minsann det!), rida in, vidareutbilda, rehaba på ett ypperligt sätt och nu satt igång o kommit väldigt mycket längre på kort tid än du gjort innan. Inte många som orkat/fixat detta, har du tänkt på det?

Naturligtvis hade det varit väldigt mycket lättare för dig att köpa en äldre utbildad häst och OM du skulle sälja Häxan så är det ju en sån du skulle ha för att ta dig längre. Men jag tror helt klart att du med mer och mer och lite mer utbildning av dig själv o Häxa, kommer att komma dit du vill. Att lära sig rida tar tid, väldigt mycket mera tid än man ibland både vill och tror.
Jag tror iaf på dig, du har allt man behöver ha när det kommer till vilja och ambition och det lär ta dig långt inom ridningen även om det tar lite tid.:)

Tack!
Ja, jag har höga krav på mig själv och jag är dessutom jäkligt envis och målmedveten, annars hade jag aldrig varit där jag är nu!

Jo, Prince hade jag ju för att komma igång med ridningen innan jag köpte unghäst... Jag hade nog haft ut mer av honom (och kanske kommit lite längre med Häxan) om jag haft tillgång till en bra tränare. Den jag hade i början när jag red Prince omkom tragiskt i en bilolycka, och sen hittade jag ingen bra ersättare, vilket nog var olyckligt.
Hade det varit nu hade jag nog kunnat hitta en trevlig och utbildad häst för samma pris som jag gav för Chatsi, men hästar var dyrare för några år sedan och jag hade hyfsat tight budget. Dessutom var jag kanske något naiv.

Jag hoppas att vår nya westerntränare kan hjälpa oss vidare, och på tävling är det ju mina nerver som spökar, och jag kan inte riktigt sätta fingret på VAD det är som gör mig så nervös. Skulle nog behöva en kurs hos Andy Swärd. :angel:

Nåja, det känns som jag har brutit ihop färdigt nu, och är redo att prova igen. Är man ett envist pucko så är man! :p
Fick en fantastisk bild tagen på en terrängträning för några veckor sedan, tänk om vi kunde vara så fokuserade i dressyren!

Andy hade nog många av oss behövt ta en och annan träning för! Härlig bild:)

Kl
Provade en sadel idag och den blev det tummen ner för:down: Får åka tillbaka i morgon och ser om jag hittar en annan att låna med hem.

Men ridturen gick fint och idag höll han sig på mattan så att jag kunde galoppera på ängen. Han var som smör att rida så några saker från igår verkade ha hamnat på rätt plats:)

Jaha, då sitter jag här igen och kan knappt äta. Har starttid 12:54 idag och funderar på allvar att bara rida de sista tävlingarna jag har anmält till och sen göra ett tävlingsuppehåll. Har inte blivit så nervös innan, men det börjar eskalera och bli värre :(. Har sån sjuk prestationsångest.

Blev inte mindre för att jag såg att L:A-klasserna var en sammanslagen cup med pris till bästa ekipage. Såg att vi bara var tre stycken som red båda klasserna så kollade upp de andra två hästarna (varför gör jag så?!). Den ena var väl som oss, men den andra går stadigt St George. Visserligen med annan ryttare, men har med denna ryttare vunnit L:B på över 70%. Ska bli kul att se den dock, den är e Warsteiner och med tanke på hans rykte är det lite roligt att en junior tävlar en avkomma med så fina resultat.

@Fiorano Lycka till! Nervös ska man vara. Lite iallafall och ju mer du tävlar desto mindre nervös kommer du bli. Våra hästar är 7 år nu och det är klart att det kommer med lite mer press men kolla i startlistorna hur gamla de andra är? Vill du fortfarande rida LA när Barbie är 12 år? Nä knappast, då kommer hon gå MSV A och vem bryr sig då om något resultat när hon var 7 i LA? Släpp det, kom till ridning och skola hästen på banan. Det är det de här klasserna är till för.
Dessutom är jag stensäker på att ni kommer göra fantastiskt ifrån er som vanligt.

@Marvin Man behöver få bryta ihop ibland (ask me about it :angel:). Du och jag verkar ha en del gemensamt vad gäller prestationskrav och envishet. Man vill så mkt, och man faller så hårt när man satsat högt men trillar ner i svackorna.

Jag känner nog lite som du ibland med min häst. Jag borde med facit i hand ha köpt en annan häst med den ringsroten jag hade då jag köpte henne. Men samtidigt har både du och jag utvecklat oss åt rätt håll med våra hästar så det måste vara bevis på att man inte är helt hopplös. Det är klart att det finns proffs som gjort det bättre och på kortare tid. Men samtidigt har jag ju häst för att rida på den själv, inte för att titta på när andra gör det åt mig för dyra pengar.
Man får även komma ihåg att de hästar vi har hade gått käpprätt åt pipsvängen för många andra ryttare.

Jag hejjar på dig!

Jaha, då sitter jag här och kan knappt äta. tummarna ttid 12:54 idag och funderar på allvar att bara rida de sista tävlingarna jag har anmält till och sen göra ett tävlingsuppehåll. Har inte blivit så nervös innan, men det börjar eskalera och bli värre :(. Har sån sjuk prestationsångest.

Blev inte mindre för att jag såg att L:A-klasserna var en sammanslagen cup med pris till bästa ekipage. Såg att vi bara var tre stycken som red båda klasserna så kollade upp de andra två hästarna (varför gör jag så?!). Den ena var väl som oss, men den andra går stadigt St George. Visserligen med annan ryttare, men har med denna ryttare vunnit L:B på över 70%. Ska bli kul att se den dock, den är e Warsteiner och med tanke på hans rykte är det lite roligt att en junior tävlar en avkomma med så fina resultat.
Jag va tvungen att kolla hur de hade gått och sträck på dig! Ni är ju kanonduktiga! Håller tummarna för att det blir placering :-)

@sommarminne och @Jfrelin Vad snälla ni är! Jag är jättenöjd med dagens start även om det grämer mig att jag sjabblade bort vänstergaloppen. Var så hima glad att den högra förvända satt som ett smäck att jag tappade bort vägen i vänstergaloppen. Shame on me.

Men högsta resultatet i LA3 hittills för oss med 63,429%. Imorgon ska jag banne mig rida ännu bättre i galoppen!

(Film med poängen kommer när jag fattat hur moviemaker funkar)

@Jfrelin Nja, bara sju startande i klassen, två placerade och rätt fina hästar. Måste säga att det överlag var väldigt fina hästar som startade idag. Norrlands hästägare har kommit på hur kul det är att rida dressyr på hästar som travar tjusigt:p.

Jag har dock häng på ett sammanslaget pris för bästa resultat i LA-klasserna. Vi är bara tre ryttare som är med och jag leder med tre procentenheter. Men det berodde enbart på att den ena tjejen helt tappade bort sig och red fel väg två gånger och den andra tjejens häst ballade ur helt i uppridningen. Så vi får se hur det går imorgon. Mina mål är dock riktade på att hålla galoppen och rida rätt vägar.

@Fiorano 7!!! startande. Hahahaha det skulle vara Stockholm det. Här är det alltid 40 startande om inte arrangören har fler än 2 klasser på en dag, då brukar det vara 20 starter. Alltid typ 10 placerade med andra ord :)

Fokus imorgon så går det bra. Rid varje moment och kräv lite lite till så kommer det gå kanon. Var extra noggrann med hörnpasseringar, göra saker på exakt rätt ställe. Där kan man plocka fina extra poäng som "vi" som har hästar som travar tjusigt glömmer :p

Lycka till i morgon @Fiorano :)
Säger som Jfrelin - 7 starter i klassen, jösses...... Här i östergötland har vi + 40 starter vi med i varje klass, det blir långa dagar och ganska stor spridning på konkurrens i klasserna.

@Jfrelin Nja, bara sju startande i klassen, två placerade och rätt fina hästar. Måste säga att det överlag var väldigt fina hästar som startade idag. Norrlands hästägare har kommit på hur kul det är att rida dressyr på hästar som travar tjusigt:p.

Jag har dock häng på ett sammanslaget pris för bästa resultat i LA-klasserna. Vi är bara tre ryttare som är med och jag leder med tre procentenheter. Men det berodde enbart på att den ena tjejen helt tappade bort sig och red fel väg två gånger och den andra tjejens häst ballade ur helt i uppridningen. Så vi får se hur det går imorgon. Mina mål är dock riktade på att hålla galoppen och rida rätt vägar.
Kör så de ryker i morgon!

Själv ska jag och pollen träna på onsdag och sen blir det tävling 2 (!!!!) helger i rad. Tycker han känns fin men har inga krav allt på tävlandet med tanke på vår bristande rutin men nu blir det att ta tag i att komma ut:-) känns nervöst men spännande!

Lycka till imorgon !! Och bra gjort idag, går ju bättre och bättre hela tiden.

Tusen tack alla för allt pepp!!

Här kommer filmen, pausa sista sekunderna om ni vill läsa allmänna intrycken och domarkommentarerna:).

@Fiorano Grattis! Tror det kommer gå jättebra i morgon!

Kl
Sadel nr 2 provad idag och den fick också tummen ner:down: Tyvärr verkade det inte som att dom hade inte så många tillräckligt raka sadlar inne men jag får väl rota lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix