Nu ska vi se om jag får till nåt vettigt med allt nytt.
@Jfrelin
Kul med hoppning! Och visste du inte att liggande hästar egentligen bara lurar på de stackarna som råkar gå förbi?
@Undret
Men vad onödigt av honom... Så typiskt att sånt blir över en storhelg också när man bara vill ta det lugnt och utnyttja lediga tiden. Ni som äntligen börjat komma igång också.
Hoppas han ändå repar sig fort!
@cirkus
Men åh vad tråkigt! Håller tummarna för att det bara är en hovböld!
@stjarnfrugt
Låter bra med båda lösdrifterna tycker jag, när det är så stora hagar som i andra alternativet så är det ju som sagt inte hela världen om den ena hästen får vila en dag. Roligt om du skulle få möjlighet att ha en till.
KL
Här var det ROLIGT igår! Det var äntligen dags för min första riktiga dressyrträning på år och dagar, och inte för vem som helst, utan för
@NinaP här på buke! Jag fick helt otroligt mycket bra hjälp, att så hyfsat små grejer ändå kan göra sån megastor skillnad! Ponnyn stod först och sov i mitten av ridhuset när 10an fick sig en omgång, men sen fick hon minsann veta att hon levde och använda den där utomhusmotorn till nåt vettigt även inne.
Hela passet för Queenie var egentligen bara grundridning och lösgörande jobb i alla gångarter. Jag har fått mig riktigt riktigt bra tips på hur jag ska tänka och göra, och det blev väldigt många aha-upplevelser! Ponnyn var stel i början och försökte gå undan lite, men det släppte ändå väldigt fort, efter bara 10 minuter var hon så döläcker att jag nästan inte riktigt trodde att det var min ponny.
Det syntes så himla tydligt när hon verkligen släppte efter och kom igång på riktigt, och även fast det inte sattes nån direkt press, som sagt bara basic med lite reglering av formen, upp några steg och sen lägga ner så långt det gick. Första gångerna smet hon ur ramen direkt hon ombads att länga sig, men senare blev hon så låg att hon nästan hade näsan i marken, samtidigt som hon ändå hela tiden var med över ryggen och verkligen trampade på hela tiden!
När N ridit i 20 minuter fick jag ta över. Fick mycket bra hjälp från marken också och fick ännu fler aha-upplevelser. Jag blir arg på mig själv över mina händer som far och flyger åt håll de absolut inte ska, men samtidigt blev jag lite imponerad över mig själv och att jag ändå var så pass stabil i sitsen. Jag fick känna på i alla gångarter och fick hjälp att hitta rätt känsla överallt, och det var en riktig häftig känsla när det verkligen stämde!
Jag har ju fått känna henne sådär härligt mjuk och avslappnad nån gång innan, men i typ tre steg, inte flera minuter i sträck.
Ja, alltså jag kan ju gå på i evigheter om hur häftigt det var, men jag ska skona er.
Självklart filmade jag hela tiden som N red, men tyvärr blev ingenting filmat av när jag satt på... Av respekt för N vill jag inte kasta upp film på henne hur som helst utan ni får lite prints istället.
(Funkar visst inte, provar i ett nytt inlägg.)