07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

"Gah, en solkatt!!" :eek:
:D

Fina Divan! Vad skönt att det börjar fungera på framridningen nu. Men fasen vad svårt det är att rida inne på banan!

Vi var ute och galopptränade igår, körde ca 1,3 km i 550 m/min tempo, och sen tre gånger i våran galoppbacke som är ca 400 m lång. Fick sjukt med mjölksyra i framsidan av låren efter den snabba galoppen. :angel: Tävlingen om 2 veckor lär ha en bana som är nästan dubbelt så lång, så som straff fick jag stå i de korta läderna även i skritt och trav stora delar av hemvägen. Träningsvärk idag.

Provade även en ny väg och kom ner till ån vid en fors. Hittade till och med ett ställe där det gick att gå ner och efter mycket fnysande och tittande gick hon i.

Idag tränade vi dressyr och vi var bägge lite hackiga och knackiga i början av uppvärmningen, men sen blev det bra. Hon börjar bli väldigt stabil på tygeln nu, äntligen! Tränade tempoväxlingar i alla gångarter, den riktigt långsamma galoppen var skitjobbig sa hon, men när hon väl fattade vad vi ville blev det mycket lättare. Tränade ökningar på medellinjen, det var tydligen kul, för efter ett tag drog hon iväg i galoppen. Svårt att få till hörnpasseringen efter, men när jag slutade kollapsa i innersidan gick det bättre. ;)

Jag har svart bälte i grubbleri. Så är det ju.

Anledningen till att jag inbillar mig att hon måste ridas, är att hon har en tendens att ifrågasätta saker som inte är vardagsmat för henne. Jag tänker att om hon ställs av helt, så kanske hon blir lika jobbig att rida igen, som när vi hela tiden skulle ta igenom saker som att gå framåt, få igenom smidighet i sidorna osv för att inte tala om de förhatliga sidvärtsröreslerna. Sedan när hon gjort sånt ett tag slutar hon tjfasa. Jag är väl bara rädd att få göra om alltihopa igen...:o

*kl

Hon var varm i benen idag, dock i samtliga. Kanske kan det bero på vårgräset som kommer upp nu?
Skrittade i ridhuset 1 timma eftersom jag var ute sent. Lite löst underlag men det blåste storm ute och jag hade ingen lust att göra annat än bara titta på klockan så det fick lov att bli ridhuset. Jag tycker att hon kliver på bra i fri skritt men jag tycker det märks tydligt att hon inte är genomriden på väldigt länge, så fort man tar tyglarna eller annat blir hon stretig eller tung i handen. Släpper lite efter en stunds ridande men känns inte alls som hon ska.
Känns dessutom lite stel och spänd i kroppen på nåt vis, kanske är det dags för ET igen i vilket fall.

Senast ändrad:

Visst är det bara fyra veckor till du måste skritta? Eller hur ser eventuell fortsatt konvalescens ut?

Om jag skulle välja mellan tre månaders konvalescens med obstinat häst och helvila i 1.5 år med föl med tillhörande igångsättningen hade jag alla dagar i veckan valt den obstinata kusen.

Lite så känner jag också. OM det nu blir så att denna konvalescens inte blir längre. Men ska det vara komplikationer osv så kan hon lika gärna gå som avelssto i 1,5 år hellre än att jag ska titta på henne när hon äter gräs i 1 år.

Jag har skrittat 4 veckor nu. Vid klinikbesöket sa vet att jag skulle börja trava efter 4 veckor, men vid ett annat veterinärbesök (i samband med lymfangiten) för 2 veckor sedan diskuterade jag detta med en annan veterinär som tyckte att det var bättre att skritta 6 veckor för säkerhets skull.
Klinikvet tyckte inte att ÅB var så viktigt och definitivt inte före 8-12 veckor så att man kunde se nån förändring. Den andra vet tyckte att UL på samma klinik borde göras innan vidare igångsättning.

Ska jag vara ärlig ser jag ingen större skillnad på benet. Jag tycker fortfarande att hon är varm vissa dagar, samt lite tjockare just kring tvärband/sträcksena. Om det är normalt eller inte vet jag inte. Men jag känner väl lite sådär för att börja trava henne nu, så jag skrittar i 2 veckor till. Hon lever ju jävel i hagen vissa dagar och det har knappast varit positivt för läkeprocessen. Speciellt inte nu då det blivit lerigt ute igen.

Så, vi skrittar väl vidare i 2 veckor till, det gör ju knappast nån skada. Sedan får vi se. Jag ska i vilket fall kontakta ET för besök, hon jobbar på kliniken dit jag varit och fått diagnosen. Då ska jag diskutera tid för ÅB med henne.

KL

Så nu har jag fixat i ordning filmen. Mycket basic. En så simpel sak som att få henne förbi något. Sträva efter att få henne lydig för hjälperna, och spräcka hennes lilla bubbla hon gärna går i och utmana. Hemma rider vi gärna i det som vi är bekväma i. Jag undviker att skapa en "diskussion". Så det var verkligen nyttigt samtidigt som det var väldigt jobbigt :D . Men bara hon släpper till blir hon ju så rolig och fin att rida. Måste komma igång mera med träningarna . De behövs verkligen.

Filmen

För mig som kämpar med att komma ngt som liknar en diagonal (även fyrkantsspåret kan vara en utmaning vissa dagar om jag ej håller i hop honom) utan att han slår om ser det förvända ut som en utopi:(. Vet inte om jag tycker det käns så himla positivt som en del tränare utryckte sig för ngt år sen. Det finns måtta på att ha lätt för att byta... Grattis till samboskapet!

Här kommer filmerna från helgen. När jag ser gårdagens ritt så ser det inte riktigt så illa som jag upplevde det. Men att jag utgick ångrar jag inte eftersom poängen ändå hade varit usla efter två felridningar och omslagen.

L:A3
https://www.youtube.com/watch?v=vb11_yaMaDY

L:A4
https://www.youtube.com/watch?v=_8DQK5fOHA0

(Den prickiga från söndagen, ironiskt nog ackompanjerade av låten "Nobody wants to be lonely"... https://www.youtube.com/watch?v=c4kUC4bbvEY)

Jag kan inte se din film....

I dag va det katastrof med ridningen, och hästen är till salu för 1 sek just nu.:crazy: Hon va spänd, laddad, taktade, trampade luft och småreste sig. Jag fick nog, satt av mitt i passet och gick ut gråtande från banan.:arghh: Jag vet att hon är så här i bland, men det känns så jäkla trist när inte ens basic saker som skritt -trav fungerar utan att hon flippar ur. Va på jävligt pissigt humör efter detta och sen fjantade hon runt nere vid stallet och bakade rakt in i en stor kruka som gick i tusen bitar. Suck. :wtf: Just nu känns de rätt bra att fly till Skåne över påsken och hoppas på att hästen är på bättre tankar när jag kommer hem.

Misstänkte att jag såg er IRL i går och nu fick jag det bekräftat. Blev positivt överaskad jämfört med de filmer jag sett:). Tyckte hon såg mer framme och ihop ut. Sen var det ju otur med läskigheterna.:nailbiting:

Tack! Det är ju bra att hon ser bättre ut live:D. Nu har jag iofs inte filmat när jag spänner bågen lite mer utan bara visat hemmajobb men det är ju jättekul att du tyckte hon såg bättre ut.

Hon är inte ett dugg rädd utan det är bara skit hon håller på med för att hon inte är framme för skänkeln ordentligt. Men det går ju inte att lösa om man inte åker ut och tävlar. Jag red ju en åttvolt vid domaren innan start och då var minsann solkatten inga problem :p:D

Räknade ut att jag skulle haft 64% om jag hade fått 6or istället för 3 och 4. Poängen där nere hade ju blivit bättre då också så det hade kanske blivit lite till och med men men,

Det är bara hem och träna vidare. Styrka styrka styrka

Hon är riktigt fin! FW verkar typa sina avkommor bra av det man sett här på buke. Synd att han inte verkar i aveln längre.

KL

Idag reds min för tredje dagen i rad(inte jag som red). Vi har börjat spänna bågen. Det funkade. Hon var pigg och orkade nästan 30 minuters arbete. Arbetet är ytterst basic. Som en 5 åring ungefär....
Det är fortfarande lite svullet och så på bakbenet med såret, men nu står hon lindad och då går det ner ordenligt

Det brukar inte gå att se via mobil el platta . Prova på datorn . Vet inte hur man ändrar men det brukar ha med musiken att göra .

Oxo.
Gör han inte :( det hade jag ingen aning om . Riktigt synd :(

kl

Idag har vi tränat igen för första gången sedan i november. Behövde verkligen detta kände jag och det va så himla roligt! Väldigt bra övningar med några steg sluta på diagonalen och sen rida rakt fram i öppna och tillbaka till slutan. Väldigt jobbigt men nyttigt:)
Så härligt att vara på gång lite igen men måste besikta transporten under nästa vecka för den fick jag körförbud på:banghead:

*kl

Har idag ridit premiärtur med sällskap ute. Gick jättebra, hon fortsätter att sköta sig exemplariskt. Dock säkrade jag upp med öronproppar och mössa eftersom det blåste rejält och sällskapshästen inte heller är speciellt stabil.
Insåg också att alla våra ridvägar blivit avskurna av passager genom lera, då man plöjt upp åkrarna vi kunnat passera för att ta oss till skogsvägarna :( Så nu har jag inget alternativ att rida på fast underlag hela turer, då jag antingen måste passera lera oavsett vart jag rider, eller rida på utebanan för att ha det fast hela passet. Veterinären sa inget om krav på fast underlag, men det känns ändå bättre...

Fö har det dykt upp ett jobb i en grannkommun 7 mil bort. Jag fick en sådan tjänst för några år sedan men tackade nej då jag inte ville flytta dit, vilket var ett krav. Men nu känner jag att man kanske borde söka iaf, det är ett jobb där jag borde få syssla mer med de arbetsuppgifter som jag blev ratad för att jag inte haft, nu när jag sökte jobbet hemma.
Det som talar emot är fortfarande flytten, det är ju knöligt att flytta överlag och jag är väl inte jättesugen på att bryta upp från den lilla bekantskapskrets jag lyckas skaffa mig här samt den koll man har på stall och tränare.
Det blir ju på nåt vis ändå en väntan på att nåt ska dyka upp hemma. Men samtidigt blir jag väl ännu mer bitter om jag bara går och väntar här. Det är ju som sagt ingen garanti att jag ska få jobb hemma ändå, bevisligen.

jag tror inte skritt genom lite lera spelar roll i sammanhanget, ffa inte om hästen redan sen från början går i hage och röjer fritt där enligt rapport. Uppsuttet är hon ju stabilare i jämförelse.

Sök jobbet!! Måste kännas jättemycket bättre kring konvalescensen att hon sköter sig så bra:). Är inte så himla jobbigt att bara sitta och skritta ett tag då;).

*kl*

Detta är vad Barbie gör i veckan, degar i solen:)
1044527_10202763450279262_4937928339405056054_n.jpg

Nu har jag ändrat klasser till nästa tävling som är första helgen i maj. Blir samma som det var i helgen istället för att kasta oss ut i MsvC när vi inte ens har koll på galoppen i L:A...

Ja, jobbet i sig ger mig väl dom meriter jag saknade för jobbet hemma som jag föll på. Så på så vis kan man ju se det som en betald utbildningsperiod. Men det känns rätt degigt att behöva packa och flytta, när jag eg vill åt ett annat håll.

Mitt jobb här har erbjudit mig att byta inom företaget. Av privata skäl då jag och min kille jobbar ihop för jämnan. Men jag vet inte, alla andra avdelningar jobbar dagtid. Vilket känns som döden för mig rent hästmässigt och det faktum att jag vill åka hem ibland utan att äta upp all min semester. Men vad gäller arbetsuppgifter skulle det vara intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka