07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

+ni andra

Jag är kanske överdrivet tramsig just för att Barbie är så tramsigt enkel egentligen:o. Jag var i början i ett bra "state of mind" men hade inte gjort någon bra b-plan OM det skulle bli fel i galoppen. Hade ju en superkänsla i galoppen förra veckan och då red jag massor av galopp-skrittövergånger för att få en bra samling. Nu slarvade jag med et som sjutton:(. Sen är jag som person inte tillräckligt snabb i att ändra min ridning, jag behöver en tydlig b-plan för att lösa eventuella problem. Och så får jag så sjukt dåligt samvete för att jag var orättvis mot hästen:(.

Oxo: Det var snabba puckar efter att du fått i väg stora killen:D! Visst är lillknodden lite tidig?

Ähhh gräm dig inte mer över de, hon överlever. Om du hade varit tillräckligt orättvis hade hon skickat av dig. ;-)

Tack allihop! :)
Han är en vecka tidig och det blev med snitt eftersom knodden inte ville vända sig. Jag mår nog faktiskt oförskämt bra, verkar så på sköterskorna som kommer in hit iaf ;) lite ont i själva såret och är som en åttioåring när jag ska ur sängen men det får man väl räkna med!

Hästen blev det perfekt med då tjejen kunde komma och hämta honom dagen innan denna lille killen skulle ut. :)

Grattis till den lille!

*kl*
Idag har veterinären kollat på Divan. Hon var fortfarande inte helt hundra men hon tyckte jag skulle rida igång henne i skritt och trav rakt fram och sen ska hon kolla på henne om två veckor igen.
Jätteglad att jag får börja rida igen. Mindre kul att hon inte var helt hundra för det vet vi ju alla att det betyder att hon kommer vara utdömd i oktober :p:D

bästa tipset jag har är att ALDRIG bli arg... öht ;) inte värt det, som du erfar :D

oxo: stort otroligt grattis!!! så FIN!!!!

La precis in detta foto i en annan tråd men måste visa er också. Ni känns ju som ens vänner nu när vi hängt med varandra så länge :D

Min första tävling. En caprilli. Vi kom trea och vann en rollopåse och en rosett. Ponnyn är en welsh som gick på ridskolan
Paddisjag.jpg

Åh, grattis! Härligt att det gick så bra och att familjen mår fint, plus i kanten på tillvaron att det hann lösa sig med hästen innan också.

Här går det... gott och blandat :angel:

Eftersom hästen har varit ett komatöst ök under sommaren trots vila inomhus och kraftfoder i ansenliga mängder så tänkte jag att han skulle få en lugn vecka mellan tävlingarna. Det råkade bli två vilodagar på raken vilket jag knappast trodde skulle skada, och igår sprang han på bakbenen i ridhuset och försökte få av mig eftersom ridhuset har en dörr... och den var farlig :meh: (vi talar här om samma ridhusdörr som han gått in och ut igenom samt förbi miljontals gånger i vinter). Till slut så var jag svett, han löddrig men känslan i ridningen rätt fin. Det behövs ganska mycket jävlaranamma i honom för att man ska få något att arbeta med. Fint tänkte jag och bestämde att han skulle hoppa idag och sedan hade jag äntligen fått till en efterlängtad lektion för min dressyrtränare som är tillbaka från Florida på torsdag innan vi åker till tävlingen på fredag.

Idag var ena framskon tillbucklad, hoven lite trasig och alla söm utom en på ena sidan har krupit ur av sig själva samt en som jag fick dra ut själv på andra sidan. Det ser ut som om framhovarna måste skos om helt för att det ska hålla (och då var det bara 2½ vecka sedan han skoddes) och jag får inte tag på hovslagaren. Great. Min plan B är att åka till Värmland fredag kväll, se om min gamla hovslagare kan fixa det om vi åker hem till honom, sedan rida ett rejält pass och ta något språng på kvällen så att han är lugn dagen därpå (eftersom flera vilodagar uppenbarligen inte riktigt fungerar längre) och tävla som planerat. Hoppas att hovslagaren är med på det också bara :angel:

Stort Grattis! Trodde nog också att det var ett litet tag till. Känns inte som det var längesen du slutade rida.
Härligt med bra ryttare där på plutten också!

Grattis, vad härligt :love:

Fiorano, sådana pass har man ibland... sen rider man riktigt bra nästföljande vecka ;)

Idag har jag ridit GP, hon har vilat lite drygt en vecka dels för att jag inte hunnit rida och dels för att det var så varmt. Så det var bara till att påpeka vissa grundläggande principer igen för lilla hästen, exempelvis att man ska gå undan för skänkeln, fatta galopp när jag kräver det och inte 3 m efter.

Men det känns som ganska typiskt många hästar, jag är väldigt tacksam att hon är en häst som lätt kan stå en vecka eller två utan att hetsa upp sig eller börja bocka :D

Jag var tvungen att googla ordet komatös :D har aldrig hört det förr. Men nu vet jag vad du menar och det var ju ett riktigt bra ord.

Hoppas du får fatt i hovslagaren!

*KL*
Är fortsatt kvar i eländet att hitta en sadel som ligger optimalt på Nova. Någon som har förslag på passande sadel? Får ej vara för stor eftersom hon har kort anläggningsyta, lite bukig precis där sadelgjorden ligger och drar fram sadeln. Tycker hon är rätt rak i ryggen, men ändå lite över byggd.
Helst hopp eller dressyr men allround om inget annat funkar. Pris ca 5000:-
Ska ta ut en ny sadelprovare eftersom min gamla har slut på ideer. Den nya har en padd som kopplas till datorn så att man ser om sadeln klämmer under ridningen, men hon säljer inte sadlar så vill låna hem lämpliga modeller att prova.
Alla tips mottages TACKSAMT!!!!;)

Det är ett dressyrprogram som innehåller travbommar och lydnadshinder. Väldigt populärt i början på 90-talet på ridskolorna här uppe.

Inte en helt dum idé faktiskt att ha sådana program.

Grattis :)

kl

Update från knashästen, hon har varit iväg och tävlat, hoppat runt väldigt tittig bana utan bekymmer, skött sig mycket bra! Som jag misstänkt, själva hoppningen och hinder är INTE den hästens problem...:meh:

De som har hästen nu ger henne fina omdömen. Har tidigare fått väldigt positiv feedback från mina hopp- och terrängtränare om hästens kapacitet...ska det "bara" tilta rätt i skallen också men vi verkar vara på god väg :p

Hovslagaren här är inte fångad (kan det vara så att de också har semester ibland?) men däremot min gamla hemmavid (där vi ska bo under helgens tävling). Så på fredag kväll rycker han in och fixar skorna fram när jag åker förbi där ( :love: ), så hinner jag rida på kvällen och kan tävla i helgen. Dressyrlektionen inställd, men har vi överlevt i två månader så klarar vi oss nog en vecka till. Hoppträningarna börjar om två veckor, det blir också bra. Nu känns det som om vi har lite att jobba med igen och kanske kan komma loss och framåt om vi börjar träna regelbundet.

Nej problemet var väl att det kom ett föl i vägen.. :D

Passa på och sälj henne dyrt nu istället :sneaky:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka