07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Håller tummarna för dig på torsdag!

Det är inte kul att sitta att rida dressyr på en häst som hela tiden motarbetar en men då får man lära den att det inte är okej att den inte jobbar. Om du är konsekvent och rider henne lösgjord varje dag, även när ni hoppar, rider ut osv så kommer tiden snart minska från 1,5 tim och 3 dagar till 40 min och 3 dagar, sen 10 min och 2 dagar och sen till 5 min och en dag. Typ så :D

Divan är ju en arbetsvillig häst och född på tygeln men även jag känner av när hon inte jobbat och hon kan kännas som en träbock. Även fast det kanske inte syns lika mycket som en häst med periskophuvud.

Håller också tummar!

kl

Vi sliter med lösdriftsbygget :yuck: nu har det regnat lite idag så det blev paus i murandet, skönt för mina armar och min rygg går snart av...vill inte veta hur många ton sand och bruk jag skyfflat nu...Nu är vi högt uppe och murar och att lyfta varje sten på 15 kg kräver sin kvinna...

Ska nog åka och kolla en helg när hästen ska tävla :) Är sugen på att träffa henne!

Visar lite bilder från i våras. Den här hästen vill jag ha tillbaka!

First dressage test ever
Dressyr4_zps51457a5f.jpg

Dressyr2_zps68f81a83.jpg

Dressyr3_zpsedbe2ff0.jpg

Viktigt att ha koll på läget
Hoppning4_zps2267f5a8.jpg

Hoppning7_zpsba26afe5.jpg

hoppning5_zps7ae7fd54.jpg

Detta kan jag klara mig utan :p
Hoppning8_zps41f68527.jpg

Problemet när man står på stor anläggning är att man inte vill fulrida med publik, det är alltid någon som tittar på och jag tycker det ser så illa ut att slita tag i henne då :o

Äsch, det måste du släppa! Dessutom tror jag att folk respekterar en mer som ryttare om man visar att man tar tag i problemen. Om de nu bryr sig alls. Handlar det bara om att ta tag ordentligt nån enstaka gång för att få hästen att lyssna och att lägga på spö av samma anledning så är det heller ingen större grej.

Skillnad om du verkligen skulle ge hästen stryk-men det tror jag inte det handlar om i detta fallet, du behöver bara vara lite övertydlig;). Kan säga att med min ena ponny så krävs detta x10 och då tittar jag mig över axeln:o.

Detta kan jag klara mig utan :p
Hoppning8_zps41f68527.jpg

Sluta dra henne i munnen då??? ha hahahahahha

Kan hälsa från din häst, hon stod i sin box o hade det jättebra, ryttaren öste lovord över henne liksom ryttarens sambo!:) Ngt mindre lovord öste vi allihop när hon 30 min senare kom på att hon avskydde min lilla häst o sparkade i väggen. Då fick hon byta box!:sneaky:
Naturligtvis sköter sig min också enligt alla konstens regler...inga som helst problem att rida så här långt!:meh:

Kl

Min 07-a tillhör ju också skaran som har handbroms i. Den jättejätteduktiga tjejen som rider/tömkör henne sliter som tusan för att få till framåtbjudningen och så när det börjar bli positivt så kommer den tropiska värmen och sen helt plötsligt så är hästfan halt. Verkar som om hon ett överben på höger fram som blivit aktivt, hon är kall och fin i benet, men ömmar lite på överbenet (som konstigt nog sitter utsidan rätt nära carpus). Hon får vila till helgen sen får vi hoppas att det gett med sig.

Ahhh att jag inte tänkte på det :idea:

Jo har förstått att det går bra med knäpphästen :) blir nog häst av henne me!
Haha klart det passar inte med vilket ök som helst som boxgranne ;)

Det lät ju hoppfullt:). Jag har nog egentligen inte trott att det var så förfärligt dålig diagnos. Innan jag åkte dit hade jag nästan börjat misstänka ngt högt upp men de tyckte som sagt inte att det var någonting för dagen vilket på sätt och vis var en del av "problemet". De nämnde artroskopi för att kunna veta exakt vad det är på röntgen och då kunde man ev "fixa" till det också men så länge de inte ser honom halt så vill varken de eller jag göra det. Grejen är väl det att jag är lite av en häst hypokondriker :o när det kommer till hätlor. Ofta har jag rätt men hittar de ibland väl tidigt... Jobbar med det samtidigt som det varit en hel del strul med den lilla herrn. Det är alltid hakningarna som ligger i bakgrunden sen har han brutit käken, haft en väldigt besvärlig mugg, samt känningar i ett gaffelband. Samt blivit behandlad i alla knän utan att ha böjprovsreaktioner av en sprutglad vet när jag själv inte kunde vara med. (Inget jag kommer göra igen:mad:)Samtidigt har han tagit det väldigt lugnt eftersom han är väldigt sen i växten. Så jag säger som en del av er andra 2014 ska bli vårt år. Blev glad att höra att man inte behöver kvala till MSVB på 7 åring. Han har betydligt lättare för byten än förvänd och man måste ju få drömma lite;)

Förstår hur du känner. Min är ju otroligt snäll men kan bli väldigt seg. Har börjat inse att det hänger otroligt mycket på mig, min energi och kvickehet. Hans mamma var mkt mer "tacksam" och rida. Ens egen energi och humör spelade inte in i samma utsträckning. Men jag har börjat köpa att de helt enkelt är olika lätta att grundrida. Sen kanske han har andra styrkor som inte hon har:). Men jag kan bli otroligt frustrerad i bland och jag vill ju att han ska tycka det är lite roligt också. Sen gör ju det att jag är ännu mer uppmärksam på ev fysiska problem.

KL
Hoppas glatt in i tråden igen, för nu är ponnybusan hemma! :bump:

DSC_0140_zps31d36c2a.jpg

Hon kom i söndags kväll, cool som alltid knallade hon ut i sin skogshage, kikade på killarna på andra sidan vägen och gick sen in i skogen och kliade sig mot ett träd. ;) Hon är slimmad och fin nu, men lite tunn över ryggen och alldeles för lite muskler mest överallt, så det ska väl börja byggas lite nu då. Dock är hon inte omskodd på väldigt länge så måste nog vänta in hovis först... Tills vidare står hon och tar det piano, plockar lite i hagen och får hö två gånger om dagen såhär till att börja med. :) Hittills i år har hon stått på bete där andra hästar ätit ner först, likaså här hemma. Men nu är det ju inte direkt nån näring i det lilla som tittar upp så det blir väl mer och mer stödfodring from nu. :)

Har ju dock följt er alla i det tysta hela tiden.

Marvin och Vouge: Hoppas verkligen att era fina flickor blir bra snabbt! Håller tummarna!

Hunter och Novali: Är det inte typiskt att det går alldeles utmärkt när någon annan ska fixa det som "ska" gå dåligt? ;)

stjarnfrukt: Har följt dig och pålle länge nu, jag skulle som flera sagt också prova sätta ut en bytesannons. Du kan ju lyckas hitta en jättefin ponny att byta med där en junior ska gå över till stor häst! Prova kan man alltid, det är ju bara att rata det som inte känns bra. :) I övrigt tycker även jag att du får försöka släppa tänket att "andra tittar och tycker". Låt dom tycka, det är ju dessutom mycket möjligt att du istället blir mer uppskattad som ryttare av att du kan ta tag i henne och rätta till problemen när de uppstår. :) Kul med ny transport också! Låter precis som en sån jag skulle vilja ha!

oxo: Förstår att det känns motigt att lämna iväg honom, men skönt ändå att ha en så bra deal! Det kan inte vara så långt till nedkomst för dig? :)

Fiorano: Tycker våra ponnysar låter ganska lika, kul att det går så mycket framåt för dig! :)

Jfrelin: Kanske jag har missat, men är din tjej igång igen nu? Din resa lät typ urhäftig, inte alls avis eller så. :angel:

Gabby_Ossi: Tycker ju visserligen att din 08a är himla fin, men Bruce är verkligen snygg! Ni verkar passa varandra bra, fattar inte att du satt kvar när det var hoppträning! :eek: :D Grattis till fina resultat på dressyrbanan!

Undret: Gillar dina inlägg, alltid så analyserande och bra skrivna. :) Du verkar verkligen ha mycket häst under sadeln. ;)

Ser fram emot att även kunna uppdatera lite själv i fortsättningen!

*kl*

Är så arg på mig själv ikväll för att jag red så dåligt idag:(. Höll inte min plan alls och bkev arg på ponnyn nör hon slog om i den förvända. Får så sjukt dåligt samvete av såna här pass:( ska träna på torsdag och söndag. Känns som vi behöver det nu!

Ja o helt ensam på jorden är du om detta för ingen av oss andra har nååååånsin haft ett sånt pass!;):D

Skämt åsido, vissa dagar ska man låta bli att rida, tyvärr kommer man oftast på det när skadan redan är skedd. Men hästar är ju fantastiska djur o hon har säkert förlåtit dig redan o kommer snällt hålla galoppen både torsdag o fredag!

Säger som Novali01, du är nog den enda som någonsin haft ett sånnt pass... NOT. Hur ofta är det inte man önskade att man hade ridit bättre? Det är ju därför vi fortsätter träna o traggla. Och din lilla pärla kommer gå klockrent när du får styr på dig själv, det är jag övertygad om! :)

Hade ett sånt pass förra veckan när jag tänkte jag skulle galoppera över lite småkryss bara ett par gånger, helt katastrof. Det var efter det jag bestämde mig för att bara rida en häst om dagen när det är såhär varmt och jag blir lättretlig :cautious:

Ja där har väl som sagt alla varit... I den här värmen är det ännu lättare att helt tappa tålamodet.

Kl
Idag tog jag in ponnybusan och drog av skorna och raspade kanterna. Fy tusan vad jobbigt det var, hela jag blev ju svettig! Fattar inte hur hovslagarna orkar! :p Queenie blev iaf lite gladare och knallade på mycket bättre efter det, även på gruset. :) Har varit iväg och köpt nya tofflor så nu inväntar vi bara hovis så ska vi igång igen!

Ja det är en jättebra deal. Igår hade hon tagit en tur ut och han hade visat en del ur sitt register av diverse stegringar och test. Men tjejen är tuff och hade rett ut det och hon tycker att det ska bli kul att arbeta med honom :)

Ja precis det är nu, fick en liten pojk igår :)
A2A8148F-36D7-47D2-84FE-EBFB98AF2E87-11694-00000CB404612AEA_zpsbe7732fc.jpg

H aha ha haha men du är ju för SKÖN! "Jo by the way, jag fick en pojk igår...":p Grattis grattis, det måste ju gått bra eftersom du redan skriver här...

Grattis, så fin. Trodde du hade ett tag kvar, va ju inte länge sen du red.

Har följt er alla i tysthet. I helgen åker vi hem efter 5 veckor i Skåne. Längtar sjukt mkt att få sätta igång och rida igen. Mkt nya hästsaker har jag med mig hem efter en vecka i Falsterbo och en tripp till Ullared.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka