07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Behöver man inte kvala? Do tell please, det här har jag missat. Har inte superb koll på dressyrregler för unghästar heller för den delen.

Ja, det skulle jag kunna göra. Men först film som sagt, alla vill se filmer när dom svarar och jag har inga aktuella längre. Får be hästvakten rida, bevisligen går ju hästen bra då. Och jag är ändå för kameraskygg för att kunna rida på försäljningsfilm.

*kl

Blev faktiskt riktigt less idag. Visserligen tycker jag att det är roligt att få så mkt positiva kommentarer om min häst, men jag blir trött på att alla är så förvånade. Det är mer ett förvånat "men OJ vad FIN hon är?!" istället för "vilken fin häst". Som att folk liksom förutsatt att hon är kattskit. Så idag när jag var i stallet första gången efter semestern, PMS och livskris och hela paketet, så får jag en sådan kommentar och jag lackade ur (tackolov med glimten i ögat) :o

Tjej: "OJ VAD FIN hon sett ut nu när du varit borta"
Jag: "Varför är folk så FÖRVÅNADE över att min häst är fin? Det är klart att hon är FIN, det har hon alltid varit. Vad tror folk att jag har för skithäst? Hade hon inte varit fin hade jag krängt bort henne för 40 papp och varit nöjd med det. Men det finns faktiskt en anledning till att jag har henne kvar"....
Tjej: "Jamen hon var inte lika fin förr. Nu är hon liksom musklig och hög i formen..."....
Jag: "Eeeh, ja? Jag köpte henne som en ganska småful halvtanig 4,5-åring. Nu är hon 6 år. Det är ganska naturligt att hon utvecklats? Och ja, hon var pain in ass när hon var 5, men det gäller många 5-åringar och satt mer i skallen än i kroppen på henne, och nu är hon som sagt 6 år...."

Jag blir så less alltså :( Att det sedan inte gick strålande när jag red gjorde inte saken bättre. Fick till lite i traven på slutet men framridningen var katastrofal och nybörjaraktig. Jag kan definitivt inte åka på semester två veckor för när jag kommer tillbaka ska hästen testa och se och man får gå back to basic igen. Hon var inte sur och bråkig, men vi fick repetera att inte segdra i halten, att stanna betyder stanna, gå betyder gå, att vi faktiskt kan rygga (med huvudet rakt upp, slåendes med huvudet och piskande med svansen - snyggt) inte slänga med huvudet när man ska ställa/böja... Suck. Jag måste vara världens sämsta ryttare, bevisligen när hon går som som en dröm med alla andra som sätter sig på henne. Tur vi ska träna på tisdag så att jag får lära mig att rida:(

Det enda bra som hänt var att jag lyckats hitta mitt Grönt Kort från 1996. men det känns ganska avlägset just nu :meh:

Senast ändrad:

Men upp med hakan, försök tänka lite positivt :)

Du har som sagt en fin häst och ni är på rätt väg. Ibland kan inte vi heller rygga, allt går inte som på räls alltid ;) Sen vad folk säger får man försöka att inte bry sig om. Ibland tror jag att man lätt överanalyserar.

Nä det behöver man inte :D

Från dressyr TR
Till regional tävling
För att få starta i Msv B-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i
Msv C-klass eller lägst FEI:s program för tvåstjärning fälttävlan CCI/CIC** (A).
6- och 7-åriga hästar äger rätt att starta i Msv B-klass utan föregående kval i Msv
C-klass.

Oh, så det gäller 7-åringar också! Hade för mig att det bara var när de var 6, men vad skönt! :) Inte så svårt att få plats i MsvC här (och jag vet inte ens om jag har Bruce kvar när han är 7 för den delen), men ändå skönt att slippa tänka på det om man nu skulle känna sig klar för MsvB efter vinterträningen :)

Se där ja, bra att veta (ifall hästen skulle växa i sig själv under vintern och jag hinner uppnå målet att få honom klar för msvC, just nu känns det avlägset men jag försöker påminna mig själv om att det var inom räckhåll i våras). Målet att kvala till 130 innan året är slut känns också långt borta, mest på grund av att han aldrig verkar växa färdigt och att jag inte hinner ut på några hopptävlingar just nu. Får väl hoppas att målet med fälttävlan hinns med i alla fall, han behöver ju inte vara klar i kroppen för att gå sina godkända debutant (klar i knoppen skulle inte skada däremot :meh: ).

Sen får jag kanske sänka ambitionerna ett par pinnhål också, ta tag i målet för en gren i taget. Jag tror att det här är en häst som kommer att kunna gå medelsvår i allt i framtiden (vilket är en bedrift bara det, för att hålla en häst på jämnhöjd nivå inom alla tre disciplinerna samtidigt är inte lätt, även med de äldre). Men att kräva att en 6-åring som dessutom är sen i både fysiska och psykiska utvecklingen ska klara av att kvala upp i tre discipliner samtidigt och göra det bra, det är nog för hårda krav från mig på oss även för att vara jag. Så nu tar vi en sak i taget, fälttävlan under resten av säsongen och sen dressyren i vinter och hoppningen så fort vårsäsongen drar igång.

+ Undret

Jag tror att det är för att Championatet går i typ St G och de måste ju hinna kvala dit och de som inte kvalar via direkta unghästklasser kan ju kvala via MSV B och då vill man väl spara på hästarna så de ska slippa så många starter och därav slipper man kvala i MSV C.

Jag tycker det är helt rätt att unga hästar ska ha förtur än en 12 åring t.ex.

Tycker din plan låter mycket bra. Precis som du säger så är han ju bara 6 och växer och härjar.

Mitt mål i höst är att fortsätta rida LA. Stärka stärka stärka. Sätta byten i november, min tränare får äran, och sen fortsätta stärka stärka stärka.

Hon kanske hinner ut på någon liten hopptävling med medryttaren också i höst.

Sen ska de ju hålla sig friska också. Skulle vara trevligt med en hel säsong utan kolik/lymfangit/sparkar :D

Jag måste stärka min och sätta bytena på honom också. När han musklat sig så han orkar så kommer ju resten att vara en barnlek, det svåra är att få honom stark eftersom det innebär att man måste vänta ut hans växtperioder (och det tar tiiiid... han slutar ju aldrig att växa den här).

Just nu tar vi det lite easy, att hålla honom i form för debutant kräver inte särskilt mycket. Så vi fokuserar mer på styrketräning än höjd i hoppningen och mer på lösgjordhet och balans än explosivitet och rörelser i dressyren. Konditionsmässigt så var jag förvånad över att han orkade en hel debutant och inte var tröttare än andra när vi kom i mål (eftersom det var sisådär 27 grader så var alla ganska möra), jag hade ju inte räknat med att han skulle komma runt hela banan ens en gång så jag tänkte väl inte på att han kanske hade behövt träna flåset innan :angel: dessutom har jag hittills bara haft fullblod och de är "födda med kondition för *". Inte behövde jag någonsin tänka på att intervallträna dem eller köra dem till stranden för galoppjobb (jag fick följa med en gång med min häst och sedan aldrig mer, han hade för bra kondition som det var så jag fick rida feta halvblod åt andra istället när vi åkte dit :angel: ). Och när den som gick högst skulle upp i **, då hade han ju fått kondition för det genom att tävla *. Har dock insett att halvblod inte har samma... grundförutsättningar ( :angel: ) så nu får herrn gå lite lätt backträning någon gång i veckan. Det ger väl inte mycket för uthålligheten men han får igång lite explosivitet i galoppen av att få gå i fullt ös några vändor ibland.

Annars så är pysslet just nu att skaffa en kandarstång till herrn som han kan tänkas gilla. Den måste vara a) i en stor storlek och b) antagligen ha något som han kan greja med i munnen eftersom han har någon form av bokstavskombination och bara uppskattar bett med rörliga delar och annat att pyssla med. Har funderat på en sådan där stången går att röra separat från skänklarna, det kanske skulle hålla honom sysselsatt.

Vad det låter roligt med era planer för era hästar! Själv är jag numer "hästlös" då tjejen var och hämtade min idag, hur ska det gå?:nailbiting: ;)

Han gick iaf på snällt och så fort jag känner mig redo så ska jag åka dit och hälsa på. Förhoppningsvis får jag då se en lite mer slimmad version av den tjockisen jag lämnade iväg :)

Visst är det så, och jag har PMS from hell, livskris, förhållandekris osv så det är inte det lättaste att hästen då också ska gå halvkasst. Man orkar liksom inte när man från början är en person med i grunden ganska nedstämda personlighetsdrag. Lätt att deppa ihop.

Jag red ut imorse, inget bråk men hon känns så jäkla tung i handen och seg på ett konstigt vis. Samma igår. Inte seg som i trött för hon är ju sprallig och tågar på, men man får inte igenom nåt på henne. Och då har hon ändå vilat 3 dagar förra veckan så ihjälkörd är hon ju inte. Jag hoppas det är värmen, men konstigt att bara jag känner av det och inte de som ridit henne senaste 2 veckorna.

Nåväl, jag har iaf varit och hämtat min nya transport idag :)

Senast ändrad:

Kul med transporten:)! Jag tycker att hästarna kan variera en del från dag till dag hur dom är att rida. Dock så blir det lätt en kass känsla när man själv kanske slarvar med basicgrejerna vid ett ridpass. Tex inte gör halter-igångsättningar i början för att checka att hästen tar skänkeln och man istället börjar trava direkt "för att man bara ska jogga runt lite". Jag hamnar lätt där och så sitter och och morrar på mig själv för att jag inte är tillräckligt noggrann och tro sjutton att hästen inte kommer igenom då:p.

*kl*

Var ute och galopperade med Barbie ikväll och inser att jag varit alldeles för slarvig med galoppträningen:o. Har inte galopperat det jag gjorde idag sen i höstas och hmm, det märktes. Shame on me.

Ja, att checka av basic detaljer är A och O på min häst. Jag vet det, och tänker på det vid varje pass, men jag lyckas liksom inte få till det ändå. Jag vet faktiskt inte vad jag gör för fel, ingen aning. Jag tycker att jag gör samma saker som när jag rider för tränare, men det går skit. Bara att få henne att göra halt utan att segdra... kan ta 10 halter. Och ändå kan jag inte få till det helt men nöjer mig med att det inte tar 2 meter att stanna. Jag vet ärligt talat inte vad felet är, och jag är less på att harva runt med dessa skitdetaljer de dagarna hon (och jag) inte är på hugget. Och gör hon då halt, då är det ist igångsättningen som är seg. det känns som att man kan nöta detta i en timme utan framgång såna här dagar :banghead:

Tränaren (och den förra) säger åt mig att bara be henne stanna en gång och tar hon inte det så ruska till ordentligt med handen. Om hon så sätter sig på arslet. Och tar hon inte lite skänkel så banka till rejält direkt, eller gå med pisken. Men alltså, jag tycker att jag är hårdhänt och ändå händer inget. Jag har väl kass tajming helt enkelt, och att vara brysk i ridningen är verkligen inte min grej alls. Och min häst är ju inte dummare än att utnyttja det :o

Sedan gör ju inte det hemska vädret något bättre heller. Jag fullständigt avskyr värme, min häst likaså. Jag hatar att rida i hettan och det gör inte precis att jag är sådär alert som min häst kräver. Och det verkar inte vara någon svalka i sikte heller. Man ska inte klaga på finvädret sägs det, men södra landets klimat med långa stekande somrar är verkligen inte min grej. Jag vill hem... (har nu varit 2 dagar i söder efter min semester hemmavid, och jag avskyr det)

Senast ändrad:

Jag är ingen värmeälskare jag heller och här verkligen börjat längta till hösten:o.

Att nöta tio halter utan reaktion hade också drivit mig till vansinne... Då får det dessutom för min del bli lite fulridning för att få igenom halten. Ta tah ordentligt och sätt henne på rumpan! Alt. rid in i en vägg/staket-men kräv reaktion. Samma sak med igångsättningarna-piska på om hon inte lyssnar. Får du inte igenom detta är det ju helt omöjligt att rida ett bra pass? Brukar alltid tänka som så att även GP.ryttarna nöter dessa detaljer vareviga dag:). Inte bara vi amatörer som måste repetera grunder hela tiden. Din tajming blir dessutom bättre och bättre desto mer du nöter-är ju inte bara hästen som tränas;).

Hatar också värmen, har bara ridit Bruce och Athena varannan dag, typ mellan 8 och 9 på kvällen. Marlin har inte gått typ på hela veckan :o

Men idag hade vi iaf "bara" 22 grader kl 8, och moln och lite regn...

kl

Jag har inte så mycket att uppdatera med eftersom jag inte rider ;)

Hästen går bra, det är roligt att höra från någon annan att hästen är fin :) Sen är det lite extra kul att få cred för det arbete/grund som jag gjort med hästen. När det började gå utför där i slutet på maj så är det lätt att börja tvivla på det jobb man gjort. Så det är en liten boost för självförtroendet att få höra att hästen faktiskt är väl inriden och utbildad med tanke på hur länge hon varit under sadel :)

Problemet när man står på stor anläggning är att man inte vill fulrida med publik, det är alltid någon som tittar på och jag tycker det ser så illa ut att slita tag i henne då :o

Vad tråkigt! Skritta är verkligen dödstråkigt... :o

Vouge: :nailbiting::( Hoppas det hjälper med omskoning!

Ang tjuriga hästar som ifrågasätter allt:
Jag hade ju nån naiv föreställning om att det en dag skulle släppa. :o Börjar inse att det kanske inte är så. :o:meh:
Min häst är ju så otroligt lätthanterlig från marken, social och vänlig mot alla, både djur och människor. :love:

Är inne i nån slags kris tror jag. Fick alldeles för mycket ensamtid att deppa i när nu alla mina semesterplaner gick i stöpet. :crazy:

Fick som tröst rida min terrängtränares fina sto. En helt fantastiskt fin häst! Ser inte så mycket ut för världen när hon står på stallgången, men när man kommer upp! :love:
När man tar tyglarna så är hon direkt på tygeln, mjuk och fin, och frågar: Vad ska vi göra nu?
Hon har en fantastisk trav, men hon släpper ner en på ryggen, så det är inga problem att sitta i den. I alla gångarter hamnar man automatiskt i rätt position och kan utan större problem sitta kvar där. Kort sagt: Man känner sig duktig! Gör man rätt blir det bra.

Min häst tjurar när man tar tyglarna och gör allt för att få en ur position. Hur man än gör så blir det aldrig riktigt bra och man känner sig dålig. :( Nu är ju hon sämre grundriden, men jag tror inte att det är hela sanningen, inställningen är så annorlunda.

Nu innan hon blev halt så hade hon vilat några dagar och när jag började rida igen så ägnade jag tre dagar! (1,5-timmes pass) åt att få henne någorlunda lösgjord. Först på slutet det tredje passet gick hon ordenligt på tygel (i trav) utan att streta. Hur kul är det? :crazy:
Sen blev hon ju halt och vi har skrittat enligt vets ordination på hårt underlag. Jag vet inte vem av oss som tycker det är tråkigast.
Häromdagen bestämde jag efter rådfrågande av min tränare att istället skritta uppsuttet, för att komma iväg lite längre runda (jag kan inte gå alltför långt på asfalt). Satt upp och det var härligt att sitta på henne igen. Sen skulle jag ta tyglarna en liten stund, och det var som att sitta på en planka med tyglarna i en vägg. Suck. Jag kan tänka mig att det hade tagit ytterligare 3-4 dagar att få loss henne om det nu var det jag skulle göra. Tillbaka på 0 igen alltså.

Jag tänkte att jag kunde ju rida tränarens häst lite då och då för att få känna på lite, men 2 dagar efter att jag red henne fick hon griffelbenet avsparkat i hagen, opereras förhoppningsvis idag med sikte på att hålla för avel. :cry:

Deppigt värre!
Väntar nu på återbesöket på torsdag för att få ordentlig diagnos och prognos för mitt skrälle.

Just ryggningen fick vi dock till lite bättre nu innan skadan! Vi har gått från: "Backa? ALDRIG I LIVET!" via "Ok, jag kan ta ETT steg bakåt och åt sidan, men jag tänker slå med huvudet hela tiden)" och "Sa du backa? Du ska få se på backa!" och typ ökad trav baklänges längs hela ridbanan eller ut på vägen, :crazy: hela tiden slängandes med huvudet och hot om att resa sig.
Till: Ok, jag kan backa på tygel, där hon dök något med huvudet, men mycket hellre det än huvudet upp och frambenen från marken.

Men alltså det där med publik måste du släppa.
På anläggningen jag står så är det över 60 hästar. Sällan man är ensam när man rider då. Skulle ALDRIG låta Divan komma undan med något för att det är andra folk där. Tror det är där du har lite av ditt problem. Din häst verkar vara en sån man måste vara väldigt konsekvent på och det håller ju inte om du inte vågar vara konsekvent när någon annan är där och rider samtidigt för att du tror att den personen ska tycka du är en dålig ryttare. Rid som din tränare har sagt och om någon ifrågasätter så hänvisar du till din tränare.

Personligen ser jag sällan hur andra rider sina hästar då jag är fullt fokuserad på Divan när jag rider. Förhoppningsvis är de andra som rider lika fokuserade på sina hästar :)

Sen skiter jag faktiskt i vad andra tycker. De sitter inte på min häst. De vet inte bäst hur problemen ska lösas just då. Det vet bara ryttaren.

Man vet ju redan att man är en kass ryttare och det är endast då man kan bli bättre. De som tror de är elitryttare, fast rider LB, kan oftast ingenting. Mycket snack och liten verkstad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka