07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Du är redig som håller dig kvar tycker jag! Känner en tjej som hade massa problem med sin häst - inte vid hinder utan ofta att den starta som ett jehu och sen tvärnita den efter ett par hundra meter, den kunde också tvärnita längre ut på banan. Jag fattar inte hur hon våga starta den gång på gång och med det modet och jävlaranamma som hon red iväg med! Efter ett par såna luftfärder hade nog jag blivit lite spak :o

Det är här jag gärna hade hört att hästen gav sig och blev ridbar till slut :angel: och redig vet jag inte, visst är han jobbig när han tvärnitar och slänger sig och det låser sig i skallen på honom. Men han är inte svår att sitta kvar på om man jämför med andra hästar jag ridit, visst bockar och sparkar han ibland men jag blir mest förbannad och rider på envishet då.

Och innerst inne så vet jag ju att jag inte vill ha en normalt funtad häst. Hans olater är inte mina favoriter, men jag vill ju ha något som kräver jävla anamma och inte är så lätt. Det ska vara en sport när man sitter upp. Sedan vill jag ha dem okomplicerade och snälla som lamm från marken, men det är han ju (för det mesta, han får ju ryck på vintern när han är pigg men han blir inte farlig eller dum).

Och jag tror att jag kan få bukt på honom. Det är mängdträning han behöver, att få komma ut och se så många olika banor att han till slut inte bryr sig om var vi är utan bara springer och hoppar (hade det varit att bli tillsagd på skarpen ett par gånger så hade jag kanske funderat på att lämna bort honom, men jag tror inte att det är det han behöver utan att jag faktiskt kan tillhandahålla den träning som krävs för att han ska ge sig och bli häst så småningom).

Precis som Novali säger så var det stenhårt på den tiden så du finns nog där. Jag tog gröna kortet när det kom vilket var där i början på 90-talet och jag fanns med i mitt distrikt iallafall. Jag har iofs mitt gamla kort hemma också.

Jag tog mitt 1995 också och jag har inte gjort någonting mer än registrerat mig i tdb så stod det att allt var ok.

**kl*

Sitter fortsätt här och fascineras över hur envisa och duktiga flera av er är här med era knashästar. Är lika fortsatt evigt tacksam över min lilla ängel till häst, i jämförelse. :love:

Vi har vilat och nu börjat komma igång igen. Igår gav vi oss ut på nya vägar och hittade en sjö att svalka oss i. Visste dock inte underlag så vågade inte gå ut för långt, hon hade nog gärna kastat sig ut kändes det som, hade nästan svårt att få henne att gå upp. :o

Varit på en terrängträning och är så himla nöjd med att vi äntligen fick till en linje med (för mig) större trappa på böjt spår till huset jag åkte av vid för en månad sen. Hon börjar hoppa diken bättre och mer avslappnat nu också. Har tyvärr inte haft någon med mig de senaste gångerna så inte fått något på film. :(

Nästa helg är det tävling igen. Känns kul att fortsätta på den fina känslan vi fick till i slutet av juni innan vilan. :)

Du kan köpa min ;) Jag hade gärna låtit henne gå till en fälttävlansintresserad, men jag är för feg. Tyvärr, för jag tror hon hade varit perfekt för det.

När jag reggade mig på TDB stod det "Har ej Grönt Kort" varav jag blev lite orolig att det inte fanns reggat. Men om det är som ni säger så hoppas jag att de var noga att regga på den tiden och att jag snart står med när distriktet kollat upp det...

Jaha, Effie och jag var på återbesök på kliniken idag. Mycket bättre men fortfarande oren på h fram. Så behandlad i båda framkotorna igen, denna gång med Cortison och Hyaluronsyra. Fortsatt sjukhage en vecka men sen får hon faktiskt gå i större hage och vi ska igång om ett par dagar igen och trappa upp träningen, men fortfarande bara skritt. Nytt återbesök om en månad.

Ja, det var den sommaren.... Kanske 2014 blir vårt år då :crazy:

Jag var på Hööks idag och tittade på huvan. Jag tror den är jättebra för den är så pass styv i själva nätet, antagligen därför den inte trycker så mkt kring ögonen utan står ut från ansiktet :) Däremot vågade jag inte köpa, då jag är 100 mil från min häst och inte kan prova. Jag tyckte de var helt gigantiska i stl Full, hur upplever du att den är i storleken?

Den passar min häst perfekt, väldigt elastisk. Däremot kan den kasa lite långt ner mot näsborrarna om hon har den i hagen. Min häst har ganska stort, långt huvud, men är smal ner mot mulen, kan nästan ha Cob på nosgrimmorna, kanske därför den kasar ner lite på henne. Hon har fått början till skav en gång ner mot mulen vid en hårsäck, så jag tar av den på nätterna och sätter på den igen när jag morgonfodrar (ingen häst på bete i år). Vid ridning fungerar den toppen under tränset. Jag har storlek Full.

Bild utan huva, vet inte om den ger dig nån uppfattning... https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/553281_10150666147712810_1773338244_n.jpg

Senast ändrad:

Det är här jag gärna hade hört att hästen gav sig och blev ridbar till slut :angel:

Tror faktiskt ryttaren gav upp den hästen :o Var nog en kombo av flera anledningar dock. Det var inte varje gång den dinga sig men det är ju så tråkigt när man åker långt och satsar massa tid och pengar...

kl

Har "hälsningar" från mitt ök :D Hon sköter sig jättebra och ska snart ut och tävla (hoppning då). Får se om momentet gå ifrån andra hästarna på framridningen kommer att trigga något. Det var ju så strulet började för mig. Fast före fölets ankomst så gick det ju bra att gå från de andra på framridningen så jag hoppas att vi har klarat av "föl-strulet" nu :)

Tror faktiskt ryttaren gav upp den hästen :o Var nog en kombo av flera anledningar dock. Det var inte varje gång den dinga sig men det är ju så tråkigt när man åker långt och satsar massa tid och pengar...

Tråkigt? Nähä det är ju jättekul .. been there, done that :D

kl

Har "hälsningar" från mitt ök :D Hon sköter sig jättebra och ska snart ut och tävla (hoppning då). Får se om momentet gå ifrån andra hästarna på framridningen kommer att trigga något. Det var ju så strulet började för mig. Fast före fölets ankomst så gick det ju bra att gå från de andra på framridningen så jag hoppas att vi har klarat av "föl-strulet" nu :)

Hur ska du göra när hon kommer hem sen då? Sätta tillbaka henne i "fölmiljön" ?

Hur ska du göra när hon kommer hem sen då? Sätta tillbaka henne i "fölmiljön" ?

Ja hon ska tillbaka med fölet. Hon var med fölet igen på slutet innan jag lämna henne till proffset och det var då jag red henne och hon blev inte värre eller gick tillbaka i istadighet för att hon fick vara med fölet igen. Känns som vi kom över den värsta toppen och separationsångesten.

Känner jag att jag vill tävla henne i höst/vinter så kanske jag hyr in henne på ridanläggning med ridhus. Nu bygger vi lösdrift till de andra hästarna så då kan det funka rent tidsmässigt att ha häst på två ställen. Får se :p är ju suger på att rida lite FT på henne

Fast när hon kommer hem kommer hon att vara riden o tävlad regelbundet, det tror jag kommer göra stor skillnad på henne så även om hon då är i s.k fölmiljö så kommer det säkert att funka.

Du kan köpa min ;) Jag hade gärna låtit henne gå till en fälttävlansintresserad, men jag är för feg. Tyvärr, för jag tror hon hade varit perfekt för det.

Hur frestande det än är ( :angel: ) så ska jag inte samla på djur just nu. Har precis lyckats minska ner antalet hästar i min och mammas regi från fem stycken till varsin att rida på och varsin utlånad på foder (våra gamla pensionärer som aldrig ska säljas).

*kl*

Amazing är synligt halt igen... :arghh:

Enligt vets inrådan så ska vi testa att sko om o se om det har någon påverkan, annars är det bara att ringa....

:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Nej så tråkigt när det gått så bra! Så tråkigt när det är ngt när man börjar få upp hoppet. Får hoppas att det är skoningen hon blir störd över. Själv var jag hos vet i tis. han har en röntgen förändring i hö bak knä som skulle kunna vara en cysta. Men eftersom han inte var oren för dagen så får jag rida och återkomma den dag det är ngt igen. Käns lite småknepigt att sätta upp mål under de omständigheterna. (vilket jag inte ens är bra på i vanliga fall...)

Jag har en häst med en cysta i ett bakknä. Hon reds mycket och tävlades och tränades tills hon var 16-17 år, först då gjorde sig cystan påmind och den upptäcktes. Efter det har hon bara promenadridits och är nu 22 år gammal. Så det behöver inte vara kört bara för att dom har en cysta. Dock hjälper det hästen om den är vältränad och välmusklad :)

Vogue: usch vad trist, hoppas att det hjälper att sko om henne!

Usch, det var inga roliga nyheter:(.

*kl*

Vi har varit på kvällstävling och ridit en L:B3. Framridningen var stenhård och dammig så jag ville inte rida fram mer än tio minuter där. Barbie kändes inte alls bra på underlaget som bestod av rätt stpr singel typ.. Inne i ridhuset kändes hon väldigt fin och hittade en bra känsla. Red på 66.67% och är jättenöjd:)!

Körde dessutom själv för första gången vilket gick utmärkt, härliga superponnyn!

Vad tråkigt, nu när det har gått åt rätt håll ett tag.

Fiorano, ja det är så skönt med en häst man kan åka iväg med själv. Kul att det gick bra :)

GP vilar just nu, de har fått vara inne några dagar pga fluginvasion så ridning passar inte riktigt tycker jag. Och dessutom har jag börjat tvätta stallet som var riktigt smutsigt. Så jag hoppas vädret är ok så de kan vara ute imorgon då stallet är blötlagt nu...

Ska bli kul att gå igenom allt bröte man har i sadelkammaren och slänga det som man ändå inte använder.

En cysta i knäet går ju dessutom att operera, kanske du ska kolla med nån annan klinik för att få en second opinion?

kl

Grattis Fiorano!!! Vad roligt men typiskt att du var själv så du inte fick det hela filmat.

sassiball: Det är inte kul nu med alla flugor o blinningar. Här går att rida på morgonen men efter 10 är det kört.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka