Sv: 07:orna!

Rida in tvååringar???? :eek:

Jag har inte ridit in min välväxta treåring än pga att hon växer igen...

Den taniga rider jag lite på men det är ju för att hon var riden när hon kom för snart 2 veckor sen. Också hon är tre.
 
Sv: 07:orna!

Nej verkligen inte, ska vänta tills hösten/vintern som treåring :)
 
Sv: 07:orna!

Det hade jag tänkt också.. Men Gnista har inte vuxit på ett halvår och är helt jämn i kors och manke.. Hon är ca 155 nu. Mamma var också 155 och pappa 151.. så jag tror inte hon blir större.

Så jag funderar på att låta min brors flickvän sitta in henne, och skritta ut med henne nångång ibland som lite variation. Men först ska jag komma igång med vinterträningen och se till att sätta rejäla ryggmuskler.. Sen får vi se
 
Sv: 07:orna!

Grattis till premien! :bump:

Själv var jag inne med min tjej häromdagen då den nya kusken skulle prova, men gick inge bra alls då vi märkte ganska snabbt att vi absolut inte hade ens liknande sätt och tanke att handskas/köra/umgås med hästar, blev bara helgalet! Men Epona skötte sig jättebra trots en halvhysterisk och heltokig dag, stackars gumman. Gick 1.50 tid ett varv på slutet :laugh:

Var inne idag med (får träna själva istället, lugnt och fint) och hon gick några intervaller igen på 1.50 tid och några bakvarv på banan. Sköter sig jättebra och hoppas också att hinna med premie. Får se hur det utvecklar sig under de närmaste veckorna :bow: Hon är ju fortfarande en bra bit ifrån premietider...men hon är ju bara för söt när hon sååå glatt pratar med alla hästar :love:
 
Sv: 07:orna!

Det hade jag tänkt också.. Men Gnista har inte vuxit på ett halvår och är helt jämn i kors och manke.. Hon är ca 155 nu. Mamma var också 155 och pappa 151.. så jag tror inte hon blir större.

Så jag funderar på att låta min brors flickvän sitta in henne, och skritta ut med henne nångång ibland som lite variation. Men först ska jag komma igång med vinterträningen och se till att sätta rejäla ryggmuskler.. Sen får vi se

Det handlar inte om höjd eller muskulatur, min treåring ser ut som hon varit siden med perfekt sadel i flera år om man ska se till ryggmuskulaturen, helt rund.

Det handlar i stället om skelettet och att det inte vuxit färdigt = förbenats helt och att det är skillnad mellan att köra en häst och sitta på ryggen på den. Oavsett om ryttare väger 30 kg eller 60 eller mer ändå.
 
Sv: 07:orna!

Igår gick tuva å monsvarten sitt premie lopp, nr 9 är tuva och 10 är monsvarten. Båda gjorde en bra prestation 1.57,9 respektive 1.58,1 så jag är jättenöjd, utan att blir särskilt trött. Tuva får vila en vecka eller två :)

premie15.jpg


premie12.jpg

Grattis!;)
 
Sv: 07:orna!

Tack så mkt :) tuva ska få vila tills slutet av veckan sen kör vi igång igen :)
 
Sv: 07:orna!

tycker dom kan ändra tillbaka så jag hinner köra med Evve. Hinner knappt nu. Behandlad igen idag, men hon var mycket bättre!
 
Sv: 07:orna!

Tycker detsamma ;) Här är tiden också väldigt knapp, men kanske en liten gnutta chans kvar men ser ganska mörkt trots allt. Sånt som händer och inget att göra åt osv. osv. men är lite synd och tråkigt när man tränat och ser fram emot det!

Körde intervaller på rakbana idag och det gick finfint! Glömde klockan såklart :grin: men gick riktigt bra, hon har börjat förstå hela grejjen med rakbana nu. På torsdag blir det Axevalla igen.
 
Sv: 07:orna!

Grattis :laugh:

Min tokiga fröken var så ivrig idag att hon slog bakut!? Blev ett litet jack ovanför hoven så det blev till att göra omslag :grin: Har snart inga ben kvar att bandagera, jösses! Provade även zinkbandage på frambenet för ett tag sedan och det fungerade finfint! :) Det har läkt så fint, fast nu är hon helt vit på framsidan...
 
Sv: 07:orna!

-KL-

Min "passhäst", (skulle kunna räkna alla hästar i stallet som passhästar då det är inte så mkt häst i stallet), tog en seger på 17,2 - nytt rekord! idag på Bergsåker i första loppet :)
 
Sv: 07:orna!

Vi siktar på att eventuellt kvala Mirre på marknadstravet på Rättvik den 2 oktober, om allt ser bra ut fram tills dess.
Har haft lite problem ett tag med travet pga några kotor i ryggen som hoppat fel, men det är nu tillrättat och han börjar nu bli finare och finare i travet igen:)
 
Sv: 07:orna!

Idag har Tuva blivit körd i pullerten för första gången, det gick super. Ska få dra den utan tryck 1-2ggr i veckan :)
 
Sv: 07:orna!

Here we go again :cry: Min tös är dålig igen. Ska till kliniken imårron och ta prover och ta en koll på majskornen igen. Ingen feber men matt på ögonen, ovillig och orkeslös stackaren! Ser inte helt hundra ut. Hoppas det ej är något allvarligt!? Hon äter bra iaf mitt lilla matvrak...Håll tummarna!
 
Sv: 07:orna!

Kvalade arets enda tvaaring (raknar inte pacern som ar en liten gris och gatt pa bete de senaste manaderna.) i mandags.
Var ruskigt fin och gick super. 2.01,3 med sista 400 pa 29 flat.
Ar sa himla nojd och ser fram mot forsta starten nu i veckan som kommer.
 
Sv: 07:orna!

Idag kommer naprapaten å kollar igenom Tuva, känns som att de är lika bra att gå igenom henne bara för att. Så ser man innan man kör igång hårdare :) Nästa vecka blir det att åka in till banan för första gången efter premien. Kvalet är bestämt till den 14oktober om allt går som det ska :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp