Sv: 07:orna!

Är det några här som kör själva? Eller de flesta kanske gör det? Vad har ni för kusk annars? Blir det den det blir eller har ni ngn som ni brukar ha? Jag ska prova en ny då min far ej tagit ut sin licens detta året. Ska bli spännande och se vad hon tycker :laugh: Alltid bra med ngn utifrån.
 
Sv: 07:orna!

Grattis Sanna! De såg riktigt bra ut det där;)

Vi har också pratat lite löst om att kvala våran nu som tvååring, han ser så pass fin ut här hemma i träningen, men med unghästar vet man ju inte:p
 
Sv: 07:orna!

Grattis härifrån också!

KL
Min pålla var inne på banan idag för sitt första riktiga jobb. Tanken var att jag skulle köra strax under 1.40 men hon la sig på 1.35 själv och det kändes hur säkert som helst. Tappade skärpan lite efter 800 meter så jag smackade på lite, hon tog tag i bettet igen och det kändes gå så himla fint. Tittade på klockan lite senare och då hade jag visst kört 1.24 i ett par hundra meter...
DET var som inte riktigt meningen, men hon är så dryg i steget att det märktes knappt att hon ökade.
 
Sv: 07:orna!

Grattis Sanna! De såg riktigt bra ut det där;)

Vi har också pratat lite löst om att kvala våran nu som tvååring, han ser så pass fin ut här hemma i träningen, men med unghästar vet man ju inte:p

Tack Jenny!

Men om ni kanske ska kvala också så kanske vi skulle ha gått nått jobb ihop? Vore ju bra om man var två vid kvalet också. Lättare att få dem att ta i då.

Var du på plats igår föresten? Märkte du att de inte ropade upp hennes tider nånting under loppet? Bara för att hon var ensam kallblod. Väldigt dåligt tycker jag.
 
Sv: 07:orna!

Tackar!

Tack till Oki också

:D - så har jag sett ut hela dagen idag.
 
Sv: 07:orna!

Ja, de hade ju varit bra för bådas del att få sällskap:laugh: Är inte så kul när de måste springa ensamma....

Ja, jag var där men vi satt på läktaren på stallbacken och ljudet var urkasst, så man hörde knapp va de sa. Men de va ju dålig stil att inte ropa ut tiden för henne också! De va ju lika i slutet av loppet, när klungan framför henne hade gått i mål så körde ju en hel rad med "värmningshästar" ut på banan fast än Gnista inte hade gått i mål än! De är lite dåligt tycker jag, man får faktiskt se till att vänta tills alla har gått i mål.
 
Sv: 07:orna!

ja men du vet det var ju bara ett kallblod. som dessutom var amatörtränad
 
Sv: 07:orna!

*kl*

Finns det någon mer här från Axevalla med en tvååring? Har ännu inte kommit in till banan och testat min lilla tjej, men det börjar bli hög tid. Och en av fördelarna med att köra inne på banan är ju om man kan köra ihop med nån som ligger ungefär i samma utvecklingsfas.
Mia gick idag 5 intervaller á 600 m. Första två i 35-tempo, två i 30-tempo och sista släppte jag av henne för första gången. När hon närmade sig 45km/h
eek.gif
(1,20) tog jag upp henne, så snabbt hade jag ju inte tänkt köra.
Eftersom jag inte har varit inne på banan vet man ju inte hur hon fixar 2100 m, men blir förvånad om hon inte fixar 1,30 - 1,35.
Skulle vara kul om man kunde hitta nån träningskompis, så hon får vänja sig lite vid andra hästar innan det blir premiedags...

09.jpg
 
Sv: 07:orna!

Vi tränar min tös på Axvalla :) Har varit inne ett par ggr men ett långt uppehåll nu då hon vilat och varit skadad. Min har ej tränats i ngt tempo ännu. Än så länge bara 2 minuters. Krånglade en del det sista. Ska börja med rakbanejobb nu för att få upp lite rutin och fart (vilket jag vet att hon har) Jag ska prova en ny kusk på Axvalla nu och hoppas det går fint! Hon är där onsdagar och lördagar. Så ska förhoppningsvis in på onsdag och hoppas på det bästa :p
 
Sv: 07:orna!

Tack så mycket martha, visst är hon fin. Hade inte så stor budget när jag betäckte mamman, men eftersom hon hade lämnat en miljonär med Peace On Earth som var mer i min prisklass, fick det bli han.

Mauthoria - Ska eventuellt också åka in på onsdag, om det nu bara inte ösregnar (har inga stänkskydd till sulkyn). Ska då kanske köra ihop med en kompis som har starthäst. Den är dock tyvärr ganska het, och det är möjligt att han kommer att gå lite för fort, så vi får se...
Vi kanske ses
smile.gif
 
Sv: 07:orna!

Okej, det kanske vi gör då :) Vi har en treåring med oss också men kör en och en då en ny kusk ska prova henne så får vi hoppas på att det går bra! Strulade en del de sista ggr innan hon fick semester några veckor. Var på rakbana idag och körde intervaller för första ggn, gick jättebra! :) Ingen fart nu första ggn men det kommer ju allt eftersom. :bump:
 
Sv: 07:orna!

Oskulden tagen. Har varit inne på banan med Mia för första gången. Det var lääänge sen man var så nervös...
Hon gick c:a 1,35 i 1600m och så långt allt ok, men svårt att ge ett slutbetyg.

- Vinglade en hel del fram och tillbaka, framför allt i kurvorna (blev något bättre när jag körde ett andra heat på 1100m också det i 1,35-tempo)
- När jag fick koncentrera mig på att försöka hålla henne i rätt spår i kurvorna så tappade hon väl fokus och släppte bettet. Bara för att ta tag i det ut på rakorna. Så det blev väldigt "ryckigt" med temposkiftningar mellan 1,25 och 1,45
- Var rätt så stressad. Det bubblade och rann en del ur baken på henne
+ Blev inte rädd och skyggade för något, mötte traktor med harv fyra fem gånger och hon brydde sig inte ens.
+ Travet flöt mycket bra hela tiden. Rytmisk och fin och var inte ens nära att ta ett felsteg
+ När hon tog i så drev det på riktigt bra
+ Drog knappt en suck efteråt

Vad tycker ni, ska man vara övervägande nöjd eller mindre nöjd med ett sådant första banjobb?

Hon gick för övrigt ensam. Hoppas att man kan hitta en sparringpartner till nästa gång så blir det kanske lättare att hålla ett jämnt tempo
 
Sv: 07:orna!

Evve var ju som jag skrevit nån gång här i tråden lite knackig i sommar, även upplevt henne snubblig. Ett tag på bakbenen och sen på frambenen. Även sett allmänt sömnig ut.
Jag tog henne till vet som hittade en hovled som han behandlade. Tog även blodprov på erlichia och borelia.
RIngde upp dom idag ang provsvar. Ett av dom var positiva.
Så nu ska vetrinären ringa mig i em och diskutera hur vi ska göra. Om hon ska behandlas och sånt.

SUCK jag ska nog inte ha hästar. Tacka vet jag min sambos ardenner... i o för sig... Den ena har rivit sig på bakbenet som inte vill läka redigt, samt att den andra får hovböld titt som tätt.
Hästar ja..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp