07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, hoppast att det inte är något fel på Bellona, @polly p! Man blir ju alltid lite extra nojjig med ens egna hästar.... Men samstundes så kan magkänslan vara värd att lita på, så om du tycker att det är nåt som inte stämmer så är det ju bra att kolla upp det tidigt.

Idag blev det nästan ridning. ;) Fick tom på mig ridbyxorna... Men Ariel var inte intresserad av ridning, så vi borstade bort päls istället. :heart

Läser och hänger med så gott det går men är lite dålig på att skriva själv :angel:

C blev halt under långfredagen. Jag var ute på rundslingan och konditionstränade och när jag skulle jogga hemåt märkte jag tydligt att hon var ofräsh.
Stallägaren fick titta på henne på lina när vi kom hem men hon tyckte sig inte se något medan C såg döende ut i mina ögon, precis som vanligt :banghead:

På kvällen ringde dem och sa att hon var tydligt halt h.f.
Hovis kom ut och letade hovböld utan resultat.
Belastade henne lätt efter sex dagar och jag nojjar som vanligt..
Jag har liksom inte en susning om om jag tycker att hon är fräsch eller ej. Jag bara sitter och spänner mig och väntar på ett snedkliv eller kortare steg. Så himla jobbigt, och det tar udden av ridningen.
Vet. kom ut i onsdags och gick igenom henne ordentligt och hittade absolut ingenting. Så nu kan jag andas igen, och kan trimma i harmoni (hästen kändes suuuperfäsch samma dag, helt otroligt va?)

Fick höra ex. antal "men hon ser ju så himla fräsch ut; helt onödigt att ta ut vet. ju"
Så himla leds på det. Jag behöver ha ut någon som kan säga att allt ät okej så att jag
1. kan slappna av.
2. Vet att hästen är ok.
Varför stör det folk att jag är nojjig? Det är inte så att jag ställer av, lindar henne och ställer henne i sjukhage varje gång direkt. Mer att jag är väldigt uppmärksam och lyhörd.

Well, vi är i alla fall anmälda till vår första LA:3 om två veckor. Så vi trimmar väl lite mer dressyr än vanligt, vilket damen gillar :)
-Och nu skall jag åka köpa dressyrskydd för att fira att vi är friska och glada! :love:

Det blev ridning ändå. :laugh:

Var tvungen att ta in hästarna som sällskap till treåringen, som fått lugnande och behövde piggna till. Så då passade jag på att rida. :cool:

Red enda rundan vi har, den tog 40 min men då tog vi det väldigt lugnt. Snön var rätt tung att rida i, så det blev korta galoppsnuttar. Dåligt flås på matte och häst också. ;) Men så roligt att börja komma igång lite igen. Har en plan om att rida 30-40 min/pass och så får vi se hur ofta det blir. :)

@polly p fy vad segt det låter. Hoppas hon mår bättre snart!

@Habina Vad härligt att höra att det är roligt igen. :banana:

Säga vad man vill om min häst men han är ALLTID rolig att rida. även om det är dösvårt. Rider varannan dag nu och tömkör varannan. Det är ganska lagom. Igår samlade jag på töm för första gången i trav. Det var inte meningen men det blev så för han var på trycket då vi travade bommar :angel:

@Novali01 Det är nog precis så hon tänkt. Hon hasplade ur sig räntekostnaderna för lånen till ridhuset vid något tillfälle och då blir det ungefär den summan per häst.

Och jag har ju tänkt som du.
Jag funderar på att fråga vad hon kommer ta för ridhuskorten. Hon har ju sagt att hon inte kommer ta in särskilt många utifrån men hade varit intressant att veta var hon tänkt lägga sig. Så hyr man in sig i närhet och köper kort istället. :devil: Då kan jag dessutom bara köpa de månader jag verkligen behöver. :angel:

Det här är det enda Queenie gör. Äter, solar och lerbadar. :p 324 dygn idag så det börjar iaf närma sig! Wiho!

DSC_0005_zpsiraspug3.jpg

I går va jag på träning och hade mitt sämsta pass någonsin. :( Kommer dit och longerar lite innan och hon får sadeltvång. Kommer inte ihåg när de hände sist nu. Hemma longerar jag inte längre innan, utan springer en långsida i trav. I veckan satt jag också upp helt själv. Sitter upp och de går bra, travar ett par varv och hon känns ganska fin. Sen slår bromsen in och hon fryser fast. Vill inte gå ett steg. Jag får sitta av och tränaren tar henne från marken. Hästen är sur som ett bi och när jag sen sitter upp så är de kofasoner på hög nivå. Hon slår mot skänkeln och tjurar ihop. Även fast de blev bättre är de lååååångt ifrån bra. Jag blir frustrerad och undrar om de är något fel, men både tränaren och mina vänner som är med säger att hon ser superfräsch ut när hon går. I dag ska jag iväg igen, och de kan knappast gå sämre än i går. Att jag inte bröt ihop i går känns nästan konstigt, men de va sån katastrof att jag nästan skrattade. Men snart har bägaren runnit över......

I går va jag på träning och hade mitt sämsta pass någonsin. :( Kommer dit och longerar lite innan och hon får sadeltvång. Kommer inte ihåg när de hände sist nu. Hemma longerar jag inte längre innan, utan springer en långsida i trav. I veckan satt jag också upp helt själv. Sitter upp och de går bra, travar ett par varv och hon känns ganska fin. Sen slår bromsen in och hon fryser fast. Vill inte gå ett steg. Jag får sitta av och tränaren tar henne från marken. Hästen är sur som ett bi och när jag sen sitter upp så är de kofasoner på hög nivå. Hon slår mot skänkeln och tjurar ihop. Även fast de blev bättre är de lååååångt ifrån bra. Jag blir frustrerad och undrar om de är något fel, men både tränaren och mina vänner som är med säger att hon ser superfräsch ut när hon går. I dag ska jag iväg igen, och de kan knappast gå sämre än i går. Att jag inte bröt ihop i går känns nästan konstigt, men de va sån katastrof att jag nästan skrattade. Men snart har bägaren runnit över......
Usch så tråkigt. Du tror inte det kan ha att göra med pälsfällning/sättning? Eftersom hon är så känslig menar jag, hon kanske påverkas mer av andra än det?

Igår skulle jag "bara" skritta en kort runda med Ariel för att kolla av snöläget. Men med glad häst och soligt väder blev det visst 70 min... Dessutom i några branta backar samt tung blötsnö. :p

Vi har ungefär lika dålig kondis, så Ariel blev rätt så flåsig. Men nu kommer hon få gå in i stallet varje dag och äta kraftfoder, så jag har ingen ursäkt längre för att inte rida. :p

Lånade ut Divan igår till min kompis som skulle träna för Helen Langehanenberg . Hon har aldrig ridit Divan innan men vi testkörde lite i fredags och det funkade bra så vi körde på igår.
Divan var jättespänd så Jenny fick verkligen kämpa. Hon höll på och kastade sig i ett hörn så de fick jobba mycket med det.
Idag ska jag tävla så hoppas hon inte är helt slutkörd :p Starttid 18.49 så det blir en lång kväll. Ska försöka komma ihåg att ta en bild på min nya tävlingsoutfit också :D

Här kommer alla filmerna från igår, det är alltså inte jag som rider. Tänkte att det kunde vara kul för er att höra Helens kommentarer.

@Charlotte1975 Så drygt att din svarta skönhet inte vill samarbeta:(. Det måste ju släppa nån gång för er!

@Jfrelin Så fin Divan är och du måste verkligen vara stolt över henne! Lycka till på tävlingen idag:).

Här händer inte mycket. Barb går på en ny kur slemlösande och är hostfri på det. Indra hostar däremot mer vilket är hemskt drygt. Får se hur Barb reagerar när slemlösandet är slut nästa vecka. Om hon börjar snora ordentligt igen ska hon in på kliniken och då får nog Indra också följa med.

Är däremot så himla glad och ohemult stolt över en ponnytjej som rider för mig som tog en andraplacering i LC1 på 65% med sin heta hopponny idag! Nästan lika kul som att vinna rosetter själv:D!

Hon är himla fin Divan @Jfrelin Lycka till idag.

Segt med hostan @Fiorano får verkligen hoppas att det går över snart.

Min häst var riktigt på tårna idag, fanns mycket farligt runt paddocken och han for iväg några gånger men stundtals kändes han fin. Fick några kassa mobilbilder för sambon var med och skruvade ihop en skottkärra :)
8F08972F-ADC8-4C57-A052-746C6B324C85_zpshrzdad7h.jpg

FBF12C22-760A-44C3-89A5-CB9E2EDBF81E_zpsuxt51ylo.png
A6FAF8F9-09A8-4DAD-A144-782C32C9F7F2_zps1oxyj4y8.png
8778B97C-B496-4DC2-950A-C8D35CF45072_zpsinnfbqvz.png

Jag har jobbat hela helgen och känner mig dessutom rätt vissen. Förkylning eller någon pollenreaktion?
Irriterande iallafall. Bellona ser ut som vanligt igen men jag ska göra en vetcheck den 21..
Ska väl sätta igång henne innan dess men nojjar man så är det väl lika bra att göra en koll kanske.
Ska lägga krut på 06:an i veckan så vi kan trassla oss igenom tävling på söndag:)!

Vad himla tråkigt med hostan @Fiorano. Lider med dig, fy så drygt..
@Jfrelin Såå fin hon är:love:.
Din med @oxo . Så vacker skimmelfärg:heart!

Bellona, Rut (Burberry) och Loppan (Bergamott)
12923136_1113435692011282_2590166622325127316_n.jpg

12974397_1113843451970506_2345583499922069958_n.jpg

Tack snälla ni <3
Jag är stolt att hon kan gå in med ny ryttare och iallafall inte totalt göra bort sig, även fast hon var lite apig. Är man sto så är man.

Tävlingen idag gick okej. Atombomb deluxe och vi pajade många av koefficienterna. Vi fick 60,2% och hamnade i mitten. Film kommer snart.
Domaren skrev Jättefin häst! längst ner och det blir man extra glad för. Och 7,5 på ökad galopp :D

@oxo jättefin form!!

Idag har vi hoppat! :banana: Fick Ariel (och mitt mer barnsliga jag) bestämma skulle vi hoppa varje dag. :angel: Vi invigde även den nya grinden jag köpt, som skulle vara 60 cm hög, men för att få den rivningsbar måste man höja till 65 cm. ;) Ariel var kanske lite för glad i hatten över att få hoppa, så hon överhoppar rejält. Min slutsats är att vi måste hoppa mycket oftare... :angel: Skoj var det iaf!

160410_570ab896ddf2b37839d0e667.jpg

@Jfrelin Så fin hon är! Men verkar inte helt lätt!
@oxo Kul med ridbilder, var länge sen! Fina!
@Habina Ingen snö ens!! :banana::banana:

@Fiorano Hur seg hosta går det att ha? :confused::crazy::(

I fredags var vi till veterinären för att försöka reda ut Rutans id, då det visat sig att passet är förfalskat. :banghead: Inget som har hänt hos den engelska säljaren utan detta har skett tidigare, på Irland. Oklar orsak.
Nåja, microshippet hon har stämmer med det som står i passet, och enligt tänderna är hon 9 år, vilket borde stämma med vad vi misstänkte, att hon är född -06 och alltså på sitt 10:e år i år. Jag är glad att hon inte visade sig vara typ 18 eller nåt. :eek:
Irländarna själva verkar helt obekymrade, gör en ny id-koll så gör vi ett nytt pass tyckte de! :up:

I lördags satt jag som domarsekreterare på klubbens lokala hopptävling. Det var ganska kul faktiskt, och bra att ha nåt att göra under ritterna. Annars när jag är och tittar på hoppning så brukar jag vilja börja dricka vin efter ungefär 3 ekipage... (Falsterbo-skada! :o)

Idag red vi upp till hemma-terrängbanan för att försöka få lite kontroll! Ska på terrängträning till den stora banan på tisdag och till helgen är det träningshelg för Magnus Gällerdal.

Travhoppning is the shit på den här hästen! Och en TYDLIG halvhalt typ 10 m innan hindret, och tar hon inte den, halt! Innan vi kom på det så for hon omkring lite, hoppade en häck och svängde av till höger i avsprånget och se där, några meter bort stod det ett hinder till! Så hon tog det med! Dvs en kulvert från fel håll, och med matte hängandes på sniskan... :nailbiting::o
I fredags galopperade hon rakt in i ett hinderstöd, för jag galopperade på en volt, och Rutan satsade friskt på bomserien rakt fram, och resultatet blev lite mittemellan och där stod visst en hinderstöd, KLONK! :meh: Ibland undrar man...

Efter lite travhoppning idag, och mycket noga med att rida rakt på och rakt efter hindret (och göra halt), så kunde vi få till några riktigt bra språng och hon dängde ett märke i sin nya magplatta utan att ens vara broddad.

Avslutade med banken, landade i en fin galopp efter ett travhopp över en oxer och gjorde en snygg sväng och tog banken lugnt och balanserat. Duktig Rut! :love:
Tvättade ben och svans när vi kom hem. Benen var kritvita i ungefär 7 sekunder, sen slängde hon sig i leran såklart. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar