07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behandlar inte med antibiotika i någon form utan att vi vet vad det är för bakterier och de är resistenskollade. Sen funkar inte Barbie på Hippotrim, vi provade med de sist och efter två doser var hennes mage helt utslagen och hon stod helt apatisk och vägrade äta. Att vi provade med Hippotrim då var för att allmäntillståndet redan var nedsatt efter två veckor penicillin som inte gjorde nån skillnad mer än att hon mådde dålig och hade stora bulor efter varje injektionshål. När hipootrimet inte heller funkade fick jag spruta igen men då chockade hon efter några dagar. På grund av den erfarenheten har jag medvetet dragit på baktkoll eftersom jag ändå inte känner att de behandlingarna funkar utan att det ändå kommer sluta med att det måste vilas ut.

Nu har jag ändå bokat kliniktid på måndag för båda hästarna så vi tar reda på vilka bakterier det är. Är nyfiken på om det fortfarande är nicolettellabakterierna som lever kvar eller om det är några andra denna gången. Och om Indra också har dom där bakterierna. Slemlösandet är slut imorgon, så risken är att helgen blir en katastrof i snor och hosta. Just nu är de rätt ok förutom att Barb hostar igen, men det är iaf en ytligare lindrigare hosta än innan. Indras hosta är också mindre och ytligare.

Men jag håller på att bli knäpp på att kliniken vill ha det till att vara miljörelaterat. Det KAN inte vara det! Det är bara mina som är dåliga och de blev dåliga inom tre dagar från varandra. Ska filma vårt stall till på måndag så vet. kan se både ventilation och hur luftigt det är där inne.
Låter som om veterinären nyligen varit på kurs i hästars stallmiljö. Förstår din frustration.

Igår blev det körning igen. Nu var Ariel mer lik sig själv, dvs pigg och glad men utan diverse tittigheter. ;)

160412_570e0bf72a6b222917a7e677.jpg

Min vackra "ridbana" skymtar till höger på bilden. Om ungefär en månad borde den vara ridbar igen. :p Men nu är dragbil och transport besiktade och så snart transporten blivit fixad på verkstan (div lampor som var halvkassa + byte av kulhandske när vi ändå är där) kan vi åka iväg till ridbana igen. :banana:

Jag och Lanzelot är på G igen efter en utdragen vinterdepression. Han är pigg pigg pigg! Får enbart grovfoder och mineraler men uppför sig som att han får ett par kilo havre varje dag. Och ju bättre kondis han får ju värre blir det. Helst vill han gå i fulltösmedvetslös tempo. Givetvis med spetsade öron och superpositiv framåtanda. Det suger att ha en häst man inte kan rida trött men han lyssnar bra på rösten och kan stå still så det känns inte helt hopplöst. Jag behöver bättre magmuskler så att jag kan sitta "emot" när han vill trippa iväg. Drar man i tyglarna faller hela hästen isär.

Lanzelot har nu befäst sin hoppglädje. Inte lika vass som mor sin, men stanna finns inte med på kartan och han suger mot allt som går att hoppa. Han hoppar så mjukt att höjden inte känns .

Igår hoppade vi och nu är jag bandagerad. Red på en stor volt i hagen och "rullade över" ett räcke på ca 1 m, gick superbra, Lotten lyssnade på förhållningar och jag satt still och bara följde med över hindret. Sen byter vi varv och jag skickar iväg häststackarn ett helt j*vla galoppsprång för tidigt. :banghead: :arghh::banghead: Lotten stannar inte på hinder så han hoppar, kraschlandar i hindret och kanar flera meter och hamnar slutligen i staketet.:eek: Jag landar på en stolpe som bryts av och snärjer in mig i eltråden, ingen el på som tur var. Lotten blev mycket upprörd av händelsen så vi fick ta en gosepaus. Han fick inga sår och visade ingen hälta så jag hoppade upp igen och vi skuttade över ett lågt hinder några gånger för att återställa självförtroendet. Min ena handled åkte på stryk så väl tillbaka i stallet letade jag upp bomull och sånt där självhäftande bandage. Hästtjejer kan själva typ... :cautious: Känns mycket bättre idag så det blir inget besök till doktorn.

Då jag tror att vi båda är lite mörbultade får det bli longering över cavaletti idag. Jag har börjat att använda chambon på Lotten. Han gillar den jättemycket och går i bättre form. Med den kan han inte höja nacken/ slå med huvudet och släppa bak eller åla sig fram, men har samtidigt nosen fri och blir lång och låg och trampar under sig ordentligt. :up:

Men där @Kirre bor är det ju inte vanligt så därför tycker jag det är märkligt att höja stallhyran med så mycket. Och lite fult faktiskt att låta sina inhysningar finansiera ett ridhusbygge....

1000 SEK i månaden per häst. Lite trist för de som har 2 eller flera. Jag betalar dock 600 i månaden eller 60 per gång. När jag åker iväg på träning kostar de 100 SEK per gång. Som sagt Sthlms priser och att de inte vill ha massa folk utifrån.

Min häst hat tagit de lugnt sen helgen. Hon har nog lite att smälta. I går fick hon massage och i morgon ska jag sitta upp. Längtar inte.

Är sjukskriven då jag har tappat rösten och har ont i luftrören. Tyvärr funkar det inte på mitt jobb om jag inte kan prata;)..
Är lite halvhängig med men funkar och preppar mig med allt jag hittar:D..Honungsvatten och acetylsystein och lite allergitabletter för det kan ju vara pollenskit som spökar.. Är inte läge att vara sjuk.

Tog en liten tur på Bellona. Hon är vääldigt pigg och tittig och spänd så jag slängde faktiskt på graman, just bara för att när hon blir ûberstark och hög i nacken kunna påverka lite. Det var skönt..Gillar inte att det ska behövas men är jättenoga att lätta av snabbt och inte låta henne gå på gramanen sas. Då kändes det som ett rätt ok hjälpmedel just i det om jag prompt ska rida ut bland skrikande tranor och gäss mm.

Ska till klinik den 21. Rider lugnt fram till dess..
Fast i nuläget känns det som hon skulle behöva en rejäl genomkörare av någon med lite mer känsla och snabbare reaktioner än mina..Men vi börjar med vet koll så har vi gjort det!

Red dressyrträning igår. Volter, åttvolter och tempoväxlingar. Lyckades släppa alla tankar på vad vi "borde" klara av och istället vara nöjd med det resultat vi fick. Jag kan knappt använda höger skänkel pga min onda fot och pga att jag justerat kroppen utifrån smärtan är jag förstås sned. Men Ariel tuffade på och gjorde bland annat flera fina fattningar. :D

Idag blev det körning igen, ökar successivt passen så nu är vi ute 20 min. Är ju lite knepigt när enda körvägen inleds med rejäla backar. Vill inte att hon ska bli trött och ledsna!

@Charlotte1975 Jag skulle ju tjäna SJUKT mycket om jag fick betala 60kr per gång. Eller 100 för den delen.
Säg att jag i snitt över året skulle rida där två ggr i veckan, mer på vinter och mindre på sommaren då jag tar paddocken istället (sanningen är nog att jag skulle välja paddocken oftare annars också för att slippa rida med folk). Det blir ju då 100ggr på ett år dvs 120kr per gång för att rida i "mitt eget" ridhus. Så give me 60kr/gång tack!

I tisdags hade vi återbesök. Såg utmärkt ut. Liten, yttepyttreaktion efter böjning kvar de första stegen bara. Beslutade att ändå behandla med hyaluron en gång till i både kota och knä för att inte riskera bakslag då vet menade på att knä kan vara lite segdragna. Skritt i två veckor till och sen igång igen under 4-6 veckor. Vet tyckte även där att hellre ta lite extra tid än att få bakslag. Inga fler återbesök om inget tillstöter.
Måste ju få skryta lite också för hon är ju fantastisk min häst. :love: Står med öronen framåt och NOLL reaktion när vet sticker och då blev det ju dessutom tre stick, inte minsta ryckning. :)

Jag har även kikat på en annan stallplats. En där jag tror att jag skulle trivas väldigt mycket bättre. Lite mindre, 10 hästar 7 ägare, betydligt bättre uteridningsmöjligheter, ordning och reda, praktiskt och välplanerat. Supertrevliga stallägare och stallgäster som stått länge=trivs.
Hästen kommer dock få kompromissa ordentligt. Även om hon kan stå på box så är det ju inte hennes starka sida och särskilt nöjd är hon ju inte. Boxväggarna var helt i trä och jag är rädd hon kommer massakera dom redan första månaden. :crazy: Kostnaden är något lägre än den kommer att bli där jag står nu men en höjning från vad jag betalar just nu.
Så svårt! Jag är inte bra på "separationer" heller, oavsett vad det gäller. :meh:

Idag tappade C mig. Otroligt klantigt av mig men jag landade mjukt på rumpan på en åker så det var ingen fara. Vi övar nu på att rida ut. Och han har varit ganska taggad och tyckt att det varit roligt och vi har intervalltränat flera dagar den här veckan. Men idag var han så lugn att han fick skritta lite mellan intervallerna på långa tyglar. Plötsligt tog han ett steg åt sidan samtidigt som jag satt och gäspade och tänkte på annat. Fattar inte att jag trillade av, det gick inte ens fort.

Sen i stallet så fortsatte det att gå snett. Började rycka manen och tog lite för mkt på ett ställe. I stället för att låta det vara och göra resten av manen snygg så fortsatte jag och nu ser han ut som en snaggad skolpojke :banghead: det är inte mitt stoltaste ögonblick. Kommer få knoppa lika många knoppar som hoppryttarna gör :turd::wtf: Brukade göra 8 st och vara nöjd över att det går så fort...

Men nu ska jag sova och förtränga den här dagen (som för övrigt började med att felsökningen på min bil visar att jag måste byta ut hela rattelektroniken för två kablar gick av igår när jag svängde, och detta följdes upp av att bilglasfirman hade bytt min tid och bara skickat ett mail som var helt obegripligt och inte ens följt upp det och jag åkte dit i onödan till kl 7:45:rage:..., så nu är ratten och framrutan trasiga.) god natt!

Idag tappade C mig. Otroligt klantigt av mig men jag landade mjukt på rumpan på en åker så det var ingen fara. Vi övar nu på att rida ut. Och han har varit ganska taggad och tyckt att det varit roligt och vi har intervalltränat flera dagar den här veckan. Men idag var han så lugn att han fick skritta lite mellan intervallerna på långa tyglar. Plötsligt tog han ett steg åt sidan samtidigt som jag satt och gäspade och tänkte på annat. Fattar inte att jag trillade av, det gick inte ens fort.

Det där med att ute-öva.... Vi var ute och promenerade på vårt galoppspår igår. Hästen såg ut såhär :eek: hela vägen runt. Hon tycker verkligen att det är helt fantastiskt (och mycket skrämmande) att man kan vara utomhus på andra sätt än att vara i hagen. Och då hade vi ändå en snäll ponny med oss igår...
Har tom funderat på att skicka henne till nån fälttävlansryttare eller någon annan lite dödsföraktande typ för miljöträning :p

Det där med att ute-öva.... Vi var ute och promenerade på vårt galoppspår igår. Hästen såg ut såhär :eek: hela vägen runt. Hon tycker verkligen att det är helt fantastiskt (och mycket skrämmande) att man kan vara utomhus på andra sätt än att vara i hagen. Och då hade vi ändå en snäll ponny med oss igår...
Har tom funderat på att skicka henne till nån fälttävlansryttare eller någon annan lite dödsföraktande typ för miljöträning :p
Hit med henne bara!:bump::banana::bump:sen om hon kommer hem igen är en annan femma!:angel:

Jag har hämtat min transport! :banana:

Måste dock byta avgassystem på dragbilen. Kluven hur jag ska göra, om det är värt att kosta på en -96 som gått 27'. Min pappa hävdar att bilen är värd 5' och det kostar 4' att byta avgassystem. Den gick ju igenom besiktningen prickfritt... :crazy:

@Habina Fast 27 är väl inte så mycket? Våra "gammelbilar" är iof några årsmodeller nyare men har gått runt 50' :angel:

Kan du köpa en annan likvärdig för 4-5'? Eller går det att köra utan att byta?

@Habina Fast 27 är väl inte så mycket? Våra "gammelbilar" är iof några årsmodeller nyare men har gått runt 50' :angel:

Kan du köpa en annan likvärdig för 4-5'? Eller går det att köra utan att byta?

Nä, dessutom går den ju bara på sommarhalvåret och med transporten där bak, så det blir inte jättemånga mil/år.

Det går att köra utan att byta (gick igenom bes ua), det var när den skulle få ett nytt fäste i en skarv som verkstan påpekade att det måste bytas...

Jag har assistansförsäkring, så jag skulle kunna ha is i magen, köra i år och avvakta. Kamremmen behöver nog bytas snart också.

@Habina Bara kör på! Hade inte brytt mig om vad verkstan "tycker bör bytas"-dom vill tjäna pengar. Så länge den är besiktad och klar så tuta och kör :).

Är lite glad för stunden för Barbie har inte börjat snora än trots att hon varit utan slemlösande sen onsdagmorgon (då hon fick en halv dos). Viss hosta består hos båda, men det känns som om det har vänt-hoppas jag:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 519
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar