07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin nä, inte just där... :angel: Ridbanan är fortfarande översnöad. :arghh: Dragbilen har en fin liten snövall framför sig, så den kommer inte kunna åka på besiktning förrän (förhoppningsvis) nästa vecka. :meh:

Men, men idag var det 11 plusgrader och soooool! :bump: Så snart kanske det blir vår på riktigt. :p

Fö låter det så härligt med terrängträning, tycker du verkar ha hittat en bra lösning med Rutan och hennes eh... intressanta hoppteknik. ;) Jag är grön av avund för de där kommande träningarna...

@Marvin Oj, visst skulle hon bara vara sex år enligt säljaren? Verkar inte jätteovanligt med irländare som har fel ålder. Min stallägare som haft ett gäng Munsburoponnier har råkat ut för det två gåger och när Barbie slutmättes användes hennes tänder som jämförelse till en annan irländare som också hade fel ålder.
Hostan är drygare än det mesta. Det bröt ut 14 februari så snart två månader av eländet. Å andra sidan tog det tre månader senast det var riktigt långdraget. Har sagt att de ska vila hea april ut bara för att åtminstone försöka ha en sluttid att förhålla mig till. Men egentligen är kanske 14 maj ett bättre datum baserat på gammal erfarenhet...

@Marvin Som sagt tur att hon inte va 18 i alla fall.

@Jfrelin Va kul att JP kunde låna Divan, och va stolt över din välridna häst.

@Fiorano sjukt segt med hostan

I går va vi iväg på träning igen och hästen va inte alls bättre än i lördags.:cry: Protesterar vilt genom att stanna, slå mot skänkeln och i går även resa sig. Red för första gången med små sporrar och hon va inte nådig när jag tryckte till henne. Hoppade av och tränare tog henne från marken igen och sen hoppade hon upp. Efter en del protest så gick hon med henne. Sen satt jag upp en stund på slutet och bara skrittade på kort tygel, men jag fick samma protester som innan. Jag kommer aldrig kunna bli lika snabb på att korrigera som ett proffs, så just nu känner jag mig bara tom. :( Vi har ju haft mkt problem genom åren, men detta är något som jag troligen inte klarar av.

@Charlotte1975 Här är jag:D
Jag är inne och läser men är superdålig på att kommenter!
Vi mår bra både jag och Knatte och vi har kommit igång och träna nu varannan vecka. Tyvärr har vi inte fått ihop det med några tävlingar än men jag hoppas att det kommer;). Ska se ikväll om jag kan ladda upp en bit av filmen från träningen igår. Otroligt nöjd med honom faktiskt!

@Charlotte1975 vilken apa! Hon som gått så bra. Jag kommer osökt att tänka på när Divan betedde sig så för typ 1 år sen. Behandlade bakknän och korsleden då sen försvann det. Syntes ingen hälta under ridning eller longering. Kanske dax för vet check? Bara så du vet om hon är sur eller om det är något annat.

@Charlotte1975 Vilken skit hon är:down:. Tycker ni verkar komma igång så himla bra så jag förstår om du känner dig besviken.ocv stor eloge till dig som aldrig gett upp för ni har ju verkligen haft en kurvig resa helt klart.
Hoppas ni hittar vad som felar:wtf:

@fio Rasande på vem? Det lär ju inte hjälpa iaf.
Hittade ju inte ens någon välutbildad häst att köpa, så det var ju inget alternativ.

Ritten igår i 2 delar, minnet på kameran blev fullt. Välj HD så blir bilden crystal clear

Tycker du sköter hennes joxeri prydligt. Förstår att det är svårt upplägg med den där märrfia med ny ryttare dagen innan tävling.
Så heja dig som både är just och lånar ut henne väl medveten om det här. Och som löser det så pass som du gör.

Idag körde vi för första gången på nästan åtta månader. Ariel var helt nipprig, först trodde jag hon var rädd/nervös (taktade, skyggade för saker hon aldrig brukar skygga för) men hon var bara helt vansinnigt överlycklig över att äntligen få vara i vagn igen. :laugh: Får nog se till att köra henne lite oftare framöver. :angel:

Jag hade händerna fulla hela passet, så bildbeviset blir när jag börjat spänna från. Hon stod helt stilla så fort hon ryggats in mellan skaklarna, både vid an- och frånspänning. Vilket är tacksamt eftersom hon står lös då jag är själv även när jag kör. :o

160411_570bdb4ae087c3242ba3ff9a.jpg

@Jfrelin hästen är (som jag permanent brukar kommentera) - väldigt flott . Du tävlar ju dessutom i det mest konkurrenskraftiga länet som finns . Ni är jätteduktiga :)

@Habina verklig allroundhäst du har . Kul att se någon som nyttjar så mycket allround :) (Du får öka på lite med dressyrarbetet också så har du en komplett allround verkligen :)

@Habina verklig allroundhäst du har . Kul att se någon som nyttjar så mycket allround :) (Du får öka på lite med dressyrarbetet också så har du en komplett allround verkligen :)

Hon har en bit kvar innan jag kan kalla henne allround. Hon går hoppning, terränghoppning, dressyr och körning ute. Vi behöver få in brukskörningen och precisionskörningen innan hon klassas som allround. ;) Hur menar du med öka på dressyrarbetet?

Kul att det börjar ramla in lite fler bilder och filmer i tråden!
Jag är imponerad hur bra du löser det när hon håller på att fjanta sig @Jfrelin Sen får jag tacka för berömmet på formen av min pålle. Den arbetar vi ständigt med och ibland faller det på plats :)

Vad härligt att kunna köra @Habina

@Habina jag menade att du definitivt har en verklig allroundhäst utifrån hur många olika grenar du använder henne till och att hon är så allsidig .
Dressyren så har jag för mig att du gärna vill rida fjord SM ?

@Charlotte1975 Är ju lite märkligt att hon beter sig så? Som flera sagt så kanske en bakknä kontroll först och sen kanske din beridare kan rida henne om det inte visar nåt. Är oavsett orsak så himla tråkigt när du nu kommit igång.

@Habina jag menade att du definitivt har en verklig allroundhäst utifrån hur många olika grenar du använder henne till och att hon är så allsidig .
Dressyren så har jag för mig att du gärna vill rida fjord SM ?

Njae... Vill vill jag kanske. Men hittills har jag inte fått henne att fatta det roliga med dressyr på tävling, så galoppen brukar utgå. ;) Dvs jag blir så spänd (fast jag inte tycker att jag blir det!), så hon tvärdör på banan.

Däremot satsar vi mot fjord-SM i hoppning om några år. :) Skulle säkert kunna få henne runt 90 cm-klasserna felfritt ett par gånger så vi kvalar redan i år, men jag vill göra det till en rolig stund för oss bägge och då behöver vi mer styrka.

Tack för berömmet, jag är så dålig på att ta emot sådant. :o Drömmen vore allroundklassen på SM, men jag tror aldrig jag kommer klara mig igenom körningen. :rofl:

Vi ska iaf åka till körtränare någon gång i år. :laugh:

Behandlar inte med antibiotika i någon form utan att vi vet vad det är för bakterier och de är resistenskollade. Sen funkar inte Barbie på Hippotrim, vi provade med de sist och efter två doser var hennes mage helt utslagen och hon stod helt apatisk och vägrade äta. Att vi provade med Hippotrim då var för att allmäntillståndet redan var nedsatt efter två veckor penicillin som inte gjorde nån skillnad mer än att hon mådde dålig och hade stora bulor efter varje injektionshål. När hipootrimet inte heller funkade fick jag spruta igen men då chockade hon efter några dagar. På grund av den erfarenheten har jag medvetet dragit på baktkoll eftersom jag ändå inte känner att de behandlingarna funkar utan att det ändå kommer sluta med att det måste vilas ut.

Nu har jag ändå bokat kliniktid på måndag för båda hästarna så vi tar reda på vilka bakterier det är. Är nyfiken på om det fortfarande är nicolettellabakterierna som lever kvar eller om det är några andra denna gången. Och om Indra också har dom där bakterierna. Slemlösandet är slut imorgon, så risken är att helgen blir en katastrof i snor och hosta. Just nu är de rätt ok förutom att Barb hostar igen, men det är iaf en ytligare lindrigare hosta än innan. Indras hosta är också mindre och ytligare.

Men jag håller på att bli knäpp på att kliniken vill ha det till att vara miljörelaterat. Det KAN inte vara det! Det är bara mina som är dåliga och de blev dåliga inom tre dagar från varandra. Ska filma vårt stall till på måndag så vet. kan se både ventilation och hur luftigt det är där inne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 518
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar