07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ridit dressyrträning ikväll. :banana: Inte en sådan där mesig "skritta-runt-träning" utan en RIKTIG. :laugh: Med mkt fokus på tempoväxlingar och det var helt sjukt skoj! En del hostande blir det fortfarande, men jag känner mig ändå pigg. Nu tänker jag vara frisk några år. :angel:

Imorgon blir det träningsläger för ny tränare, ska bli så spännande! Ffa för att jag kanske får hoppa! :bump:

Tror aldrig jag längtat så här mycket efter hoppning tidigare, men så har jag äntligen förlikat mig med att det är det vi ska göra. :p

@Kirre Vad kommer det kosta och vad ingår i det nya priset. Jag tycker ridhus brukar göra ganska mycket för motivationen under de tråkiga månaderna. Men kommer det bli tufft ekonomiskt så tar ju det kål på det roliga. Själv har jag ju inte ridhus och tycker det är lite synd men just nu är det lättare :)

Kl
Skuttade cavalletti idag. Drog på det skarpa bettet ifall han skulle få för sig att dra en sån repa som han gjorde med medryttaren senast det var bommar med. Han uppförde sig fint men krullade ihop sig något fruktansvärt. Jag tycker det är svårt att hitta ett passande bett nu när vi är i igångsättningsfas och vi båda saknar styrka. Han blir lite tung och stark på sitt vanliga eggbett. Funkar lite bättre på kulbettet jag använder ibland. Blir som sagt tom fram med pelhambettet trots att han rids med dubbla tyglar och lös "stångtygel". Tips mottages tacksamt!

@Fiorano alla hästar har ju olika bra immunförsvar så det skulle väl kunna vara så att dina reagerar på något som de andra inte gör. C var inte den enda som blev sjuk på det stället vi stod förr, men han blev mycket värre däran än de andra. Det skulle inte kunna vara något som dina hästar kommer åt i hagen som de andra inte har för att det står i andra hagar? Skulle det kunna vara ett alternativ att prova ett annat ställe under ett tag?

@Kirre jag skulle stå kvar och se hur det blir. Själv skulle jag tycka att hästlivet var väldigt tråkigt utan vårt ridhus, även nu på sommaren när jag hellre är utomhus.

Jag och C ska tävla i morgon men min mage har mått superdåligt i två dagar så jag har inte kunnat äta ordentligt. Jag tror jag vet varför men det kommer att ta några dagar att lösa problemen. Men trött är jag. Helt orkeslös. Så allt över 55 % får räknas som en seger i morgon. Egentligen är det väl konstigt att jag fortfarande vill tävla, jag skulle ju aldrig utsätta min häst för det.

@oxo och @Amanda_F Jag har ju aldrig haft ridhus och klarat mig fint och få en höjning från 2500 till 3500 för i övrigt exakt samma saker vet jag ärligt inte om det är värt. Det är rätt mkt pengar faktiskt känner jag, oavsett om det nu inte dödar min ekonomi. Finns rätt mkt kul man kan göra för 12000 om året...

@Fiorano alla hästar har ju olika bra immunförsvar så det skulle väl kunna vara så att dina reagerar på något som de andra inte gör. C var inte den enda som blev sjuk på det stället vi stod förr, men han blev mycket värre däran än de andra. Det skulle inte kunna vara något som dina hästar kommer åt i hagen som de andra inte har för att det står i andra hagar? Skulle det kunna vara ett alternativ att prova ett annat ställe under ett tag?

@Kirre jag skulle stå kvar och se hur det blir. Själv skulle jag tycka att hästlivet var väldigt tråkigt utan vårt ridhus, även nu på sommaren när jag hellre är utomhus.

Jag och C ska tävla i morgon men min mage har mått superdåligt i två dagar så jag har inte kunnat äta ordentligt. Jag tror jag vet varför men det kommer att ta några dagar att lösa problemen. Men trött är jag. Helt orkeslös. Så allt över 55 % får räknas som en seger i morgon. Egentligen är det väl konstigt att jag fortfarande vill tävla, jag skulle ju aldrig utsätta min häst för det.
Lycka till idag :)

@Kirre då förstår jag att du tvekar. Speciellt om du själv inte trivs superbra. Jag hade nog stannat och provat och känt på det. Men det är inte konstigt alls om du inte gör det.

@Kirre låter som din häst svarat bra på behandling ? :)
Ang stallet och hyreshöjning osv så om du inte bryr dig om ridhus så fattar jag verkligen att du inte har lust med 1000 mer i månaden . Jag förstår att du funderar på hur du ska göra utifrån det för det blir ju väldigt stor hyreshöjning minst sagt .
Hela profilen på anläggningen låter väl som att den ändras om de flesta valt att flytta som du skriver och nytt folk utifrån ridhus kommer in . Kan ju bli på både gott och ont , blir nya rutiner nytt folk, nytt upplägg kanske också i fråga om övrigt och vilken profil stallet väljer att ha ? omöjligt att sia om utifrån ditt läge hur det blir så jag förstår att det är ett svårt val .

Jaha.. Känner jag lite efter idag. Det började med en trafikolycka som gjorde att jag knappt hade tid att fixa i ordning hästen. Knoppade i hagen för att han skulle hinna äta upp, :angel: Sen var det en framridning som inte passade oss alls. Mkt djupare än vad C gillar, även om det var ljusår bättre i år än förra året. Bestämde mig för att inte harva runt i en liten collectingring, med facit i hand ett felbeslut för han blev rädd för en barnvagn precis innan vi skulle in på banan och sen var det lixom kört. Egentligen var det inte kört bara att jag blev otroligt passiv och trodde att han skulle flyga i luften igen. En gång försökte jag säga till och då flög han lite.. Men men. Lite hård tycker jag nog att domaren var emellanåt, hade jag fått döma hade jag dömt 1 % högre typ, men jag tänker inte skämmas ändå, så här kommer filmen.
Mest nöjd är jag med Kavaj, träns och pannband,,,:love: (och att han ser så ren ut trots att jag inte ens hann borsta av honom)

@Amanda_F tyckte poängen stämde fint med filmen. Såg stadigt ut men man ser att styrka saknas. Kommer bli jättebra denna säsong!

*kl*
Jobbat på hemmatävling som speaker hela dagen och längtat efter att få rida själv. Sätter mig på hästen 19.10. Halt vä fram igen så det är bara att karva imorgon igen. Har säkert kommit in mer skit i hålet. Ska lägga på sula också. Blir tokig. Får iofs skylla mig själv då jag varit slarvig med att spola ur senaste dagarna eftersom hon varit så fräsch i 1,5 vecka. Tror det blev värre när jag red ut i fredags och red i ganska mycket lera.

Jag har hoppat idag! :banana:

Så stolt över min tjej. Först fick hon åka lastbil med okänd häst, men klev bara rakt på och sov hela vägen. Sedan var hon lugn medan vi gjorde i ordning. Presterade ett helt ok dressyrpass och fick sedan vila på en skötselplats medan vi hade teori.

Så fort vi började trava i hoppsadeln tände hon till (tränad att vila så länge vi står stilla eller skrittar :angel:) rejält och var så glad och taggad. Typ såhär fast beige ----> :bump:

Jag satt såhär hela tiden ----> :laugh:

Vi hoppade varken avancerat eller högt, travhoppade en serie, avslutade sista gången med en oxer på 60 cm. Men det var så roligt! Bara att ha fäste är ju lycka för oss. :p

Sedan fick vi vänta länge, då en häst i vårt sällskap inte ville in i transporten. Till sist kunde jag dock lasta Ariel i lastbilen och hon gick återigen raka vägen in. Nu längtar jag tills min egna transport tinat fram, så jag kan besikta den och åka på roligheter hela tiden. :D

@Dressyrtanten jag har stor förståelse för din frustration, men jag håller med @Fiorano du får iaf rida... ;)

Jämför med mig om du vill må lite bättre. Jag har varit förkyld (vi snackar sängliggande med noll ork och feber) i princip hela tiden sedan mitten på september (japp, det är över ett halvår), förutom totalt fem veckor. Tre av de veckorna kunde jag nästan inte röra mig, då jag stukade foten kraftigt...

Så sedan mitten av september har jag ridit totalt 55 pass, vilket ger ett snitt på nästan åtta pass per månad... :rofl:

@Fiorano

Vad skönt att det alltid är någon som har det värre :angel: :devil:

Alltså Rutan! :love::love:

I fredags var vi på dressyrträning, tränaren sa Va, har du en häst TILL!? Och fick lite spader där vi kom in lite western style med kofärgad häst och träns utan nosgrimma (skav under hakan). Trav på volten och: hon spårar inte, flytta ut bakdelen. Rut: JAG SPRINGER FORTARE!!
Tränaren: Vi lär henne sidförande hjälper! :idea::angel:
Så det gjorde vi. Efter 10 minuter kunde hon flytta undan ytterskänkeln in några meter innanför spåret och ut igen, i trav. :cool:

Igår red vi i paddocken där det stod en kavalettibana utlagd, med upphöjda travbommar, låga studsar och en långsida med galoppbommar med 2+3 språng emellan. Hon blev spänd och drog iväg över galoppbommarna en gång, så som hon gjort på träning. Då gjorde jag halt, och sen gjorde halt mellan bommarna några gånger, sen gick det och efter några försök kunde vi galoppera över med jämna språng, jätteduktig!

Idag var det hoppträning och min snälla stallägare tog med sig Rut ner tillsammans med sin häst, så jag fick sova typ 3 timmar längre efter nattjouren, välbehövligt. Inget psykbryt idag!
Det gick mycket bättre än för 2 veckor sedan! Liten bana med kontrollhinder på medellinjen som hoppades på serpentin och det löste vi. Inget hysteriskt springande utan lugn galopp med helt annat fokus. Tränaren behandlade henne som en bäbis så vi fick lite lättare bana där vi hoppade över 2 linjer med relaterade avstånd på böjt spår och gick rakt på det andra hindret i de linjerna. Inte en enda gång drog hon iväg! :banana:

Alltså Rutan! :love::love:

I fredags var vi på dressyrträning, tränaren sa Va, har du en häst TILL!? Och fick lite spader där vi kom in lite western style med kofärgad häst och träns utan nosgrimma (skav under hakan). Trav på volten och: hon spårar inte, flytta ut bakdelen. Rut: JAG SPRINGER FORTARE!!
Tränaren: Vi lär henne sidförande hjälper! :idea::angel:
Så det gjorde vi. Efter 10 minuter kunde hon flytta undan ytterskänkeln in några meter innanför spåret och ut igen, i trav. :cool:

Igår red vi i paddocken där det stod en kavalettibana utlagd, med upphöjda travbommar, låga studsar och en långsida med galoppbommar med 2+3 språng emellan. Hon blev spänd och drog iväg över galoppbommarna en gång, så som hon gjort på träning. Då gjorde jag halt, och sen gjorde halt mellan bommarna några gånger, sen gick det och efter några försök kunde vi galoppera över med jämna språng, jätteduktig!

Idag var det hoppträning och min snälla stallägare tog med sig Rut ner tillsammans med sin häst, så jag fick sova typ 3 timmar längre efter nattjouren, välbehövligt. Inget psykbryt idag!
Det gick mycket bättre än för 2 veckor sedan! Liten bana med kontrollhinder på medellinjen som hoppades på serpentin och det löste vi. Inget hysteriskt springande utan lugn galopp med helt annat fokus. Tränaren behandlade henne som en bäbis så vi fick lite lättare bana där vi hoppade över 2 linjer med relaterade avstånd på böjt spår och gick rakt på det andra hindret i de linjerna. Inte en enda gång drog hon iväg! :banana:

Det är ju gott o väl men visst hoppade du ju en hel bana högre än 60 cm när du provred? Tror du inte bara att hon testar dig?

Det är ju gott o väl men visst hoppade du ju en hel bana högre än 60 cm när du provred? Tror du inte bara att hon testar dig?

Nej, vi hoppade lite random hinder, men jo, högre än 60. Trots att handen var hyfsat nyopererad då så var jag mindre mesig då än nu.
Hon har ju varit mycket mer stressad här än hon var vid provridningen, här kunde vi knappt galoppera första veckorna då hon blev så stressad, och sån var hon ju inte då.

Nej, vi hoppade lite random hinder, men jo, högre än 60. Trots att handen var hyfsat nyopererad då så var jag mindre mesig då än nu.
Hon har ju varit mycket mer stressad här än hon var vid provridningen, här kunde vi knappt galoppera första veckorna då hon blev så stressad, och sån var hon ju inte då.

Känns som ganska typiskt irländare som flyttat. Så har 2 av våra också varit så jag tror det går snabbt över när hon har bott in sig hos dig.

@Amanda_F Tack för en bra film, jätteroligt att se er och era poäng!

Prada var ju halt i höstas efter 2 månader hos en beridare, till slut åkte vi in till klinik och röntgade igenom henne. Hon hade en massa fynd, bl a något som kallas avulsionsfrakturer b f, tydligen en liten benbit som lossnat och sitter i böjsenorna vid kotlederna. Oklar prognos.
Nu är hon ohalt i alla fall, hon har ju faktiskt aldrig varit halt innan, så detta är första resan till veterinär för oss under de två år jag haft henne.
Hon verkar trivas super på lösdriften, hon är ganska trött när jag hämtar henne.:D Igår tömkörde vi (seeg häst, men lydig), och idag blev det ett kort pass på ridbanan. Snart ska jag försöka rida ut, det bara MÅSTE gå! Saknar mina uteritter så himla mycket...

@oxo och @Amanda_F Jag har ju aldrig haft ridhus och klarat mig fint och få en höjning från 2500 till 3500 för i övrigt exakt samma saker vet jag ärligt inte om det är värt. Det är rätt mkt pengar faktiskt känner jag, oavsett om det nu inte dödar min ekonomi. Finns rätt mkt kul man kan göra för 12000 om året...
What??? Ska ni som hyr in där finansiera stor del av bygget? 1000 kr per månad kostar det ju inte nånstans om man löser ridhuskort....

Imorgon ska jag in till klinik med Bellona. Hon var ganska spänd igår när jag red ut och trisslade till det så hon trampade av sig en sko.
Mannen slog på den igen.
Idag att hon var rätt halt. Är ju dessutom samma ben där hon hade lymfangit om det nu var det sist..
Känns lika bra att kolla upp henne iallafall. Tror jag:(. Lillsnuttan. Tråkigt iallafall.
Blir den andra lilla röda som får springa tävling den 17:de.
Så vi får ligga i;)..

Konstiga häst..Igår och nu på morgonen så är hon som vanligt. Känns ju idiotiskt att dra till klinik då. Ska prata med dem:crazy:. Sen får jag ju för mig ibland att det finns en liten rörelsestörning ändå men det har ju inte med detta och göra och är väl förmodligen bara jag som är inbillsk..
Är ju iof skönt att det inte ser ut att göra ont .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar