07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har köpt gurkmeja idag eftersom det ska vara bra antiinflammatoriskt. Men tja. Dom verkar tro att jag försöker ge dom arsenik blandat med cyanid. Vet inte riktigt hur jag ska få det i dom. Indra kommer säkert gå att lura med en massa betfor (ikväll provade jag bara med havre) men Barb är inte så förtjust i betfor heller.
Skulle en sådan grej kunna vara bra för Grand Prix också? jag har inte gett henne någon typ av fodertillskott alls.

@sassiball jag skulle rekommendera Hygain HyaGlyde eller Finish Line fluid action HA om vi pratar hjälp till leder.
Det är hyaluronsyra. Det om något är antiinflammatorisk.
Hyfsat dyrt dock. Tror Finish Line kostar 700-800kr och räcker i 30 dagar, dock 4 dagar karens, och HyaGlyde räcker i 100 dagar men kostar 1800kr, ingen karens.
Divan får HyaGlyde och en äldre häst i stallet också. Jag har ju inte haft problem med inflammationer men ger i förebyggande syfte speciellt nu under vintern då de blir lite stela i lederna av kylan. Den andra hästen har haft lite problem men man märker stor skillnad på den innan den började få och efter.

Finns ju självklart fler märken som använder HA men har bara erfarenhet av dessa två och tror de innehåller mest HA för pengarna.

12801560_1302758689741245_8847471125142271198_n.jpg

Här händer ju inte så mycket just nu!
Har slutat rida Nova nu, mest för att hon haft ett sår vid kotan som var lite bökigt att läka och reds inte då.
Ingen mening att börja igen. 73 dagar kvar till BF, 74 på bilden!
Längtar efter få se vem som finns där inne!:p

12801560_1302758689741245_8847471125142271198_n.jpg

Här händer ju inte så mycket just nu!
Har slutat rida Nova nu, mest för att hon haft ett sår vid kotan som var lite bökigt att läka och reds inte då.
Ingen mening att börja igen. 73 dagar kvar till BF, 74 på bilden!
Längtar efter få se vem som finns där inne!:p
Men åhh vad spännande! Vad var det nu för stam på fölungen?

Hemma och vabbar idag, så lite extra surftid blir det ju då.
Jag drömde också om att ta ett föl på Grand Prix, tycker själv att hon har fina kvaliteter att avla på trots att hon inte är renrasig. Men sen slog jag det ur hågen.... och nu drömmer jag om att vara hästlös istället.. så skönt det hade varit. Känns som en lång väg dit när man står med en halt häst som man inte vill avliva. Fast hon kanske är bättre på återbesöket, vem vet.

@Fiorano - mina vänjde sig ganska snabbt vid smaken. Skrullan verkade även tycka att det smakade bättre med peppar, som man ju ska ge tillsammans med gurkmejan för maks effekt.

Ang. taggade hästar: Skrullan blir triggad av hinder och av att galoppera.... och av andra hästar som springer... och av att vila en dag eller mer.... samt om jag är aningens stressad eller uppe i varv... :p Typ.

Senast jag skrev var min pålla halt, och det har varit en lång och mörk vinter. Lyckades bryta foten (inte hästrelaterat) och gick med gips i 5 veckor. Fick t o m skjuta på återbesöket för hästen, går inte direkt bra med gips och kryckor.:meh:

Nu har vi i a f varit på återbesök, och hästen var ganska fräsch trots allt. Hon kommer aldrig att gå igenom böjprov, men annars hältfri. 0,5 grads hälta hf på böjprovet. Det var bara att sätta igång och rida på tyckte vet.

Jag har flyttat henne till en lösdrift, jag hoppas på att det ska få henne lugnare och mer mentalt stimulerad så att hennes hjärnspöken minskar vid ridning. Få se om det funkar! Hur som helst behöver jag inte ha så dåligt samvete de dagar jag inte rider. Idag hade vi premiär på ridbanan ute, och hon var ungefär som vanligt, men jag var förstås helt ur kondition.:o Blir att få matte i form i vår!

Senast jag skrev var min pålla halt, och det har varit en lång och mörk vinter. Lyckades bryta foten (inte hästrelaterat) och gick med gips i 5 veckor. Fick t o m skjuta på återbesöket för hästen, går inte direkt bra med gips och kryckor.:meh:

Nu har vi i a f varit på återbesök, och hästen var ganska fräsch trots allt. Hon kommer aldrig att gå igenom böjprov, men annars hältfri. 0,5 grads hälta hf på böjprovet. Det var bara att sätta igång och rida på tyckte vet.

Jag har flyttat henne till en lösdrift, jag hoppas på att det ska få henne lugnare och mer mentalt stimulerad så att hennes hjärnspöken minskar vid ridning. Få se om det funkar! Hur som helst behöver jag inte ha så dåligt samvete de dagar jag inte rider. Idag hade vi premiär på ridbanan ute, och hon var ungefär som vanligt, men jag var förstås helt ur kondition.:o Blir att få matte i form i vår!
Så jobbigt att bryta foten, aj! skönt att vara igång med hästen nu då.

Hade (helt oväntat) ett jättehärligt pass idag med lilla Fendi, härligt väder, soligt men lite kallt i vinden ändå. Hade satt upp 4 hinder så det blev en liten bana och jag tycker att hon tog tag i uppgiften på ett sätt hon inte gjort tidigare, dessutom var hon smart nog att stanna när vi kom väldigt tokigt, nästa gång skärpte jag mig med avståndet och hon fortsatte hoppa som ingenting.
Avslutade med en liten uteritt, pigg och glad häst och så lätt i steget, kändes bara så fin !
Höll iof på att flyga av henne när hon hoppade upp i luften när en katt dök upp från ingenstans, men jag lyckades kravla mig upp igen , hängde på ena sidan.. inte den smidigaste ryttaren :laugh:

@Werze usch och fy för bruten fot. Vad var det som hade hänt med din häst? Att hon var halt kom jag ihåg men inte vad det berodde på? Kul att komma igång iaf :)

Kl
Vi tog en härlig promenad ute idag. Tror han behövde komma ut lite men hade ingen lust att rida.
Fick filmat min gamling innan. Det är lite vårkänslor i luften :)

@Werze låter som du haft en jobbig vinter men kul att ni är på G igen. Lösdrift kommer nog funka bra på henne.

*kl*
Red en härlig runda ute idag med syrran. Vi såg korna plus 2 kalvar på nära håll för första gången. Det var helt omspännande men en STEN på 50m avstånd är livsfarligt. Stenar äter hästar.

Igår var Barbie ordentligt snorig igen efter att ha varit utan slemlösande i två dagar. Så efter prat med veterinären fick jag kortison utskrivet till henne. Är jättenervös över att ge kortison eftersom det är en relativt stor risk att det ger ämnesomsättningsrubbningar och kan ge cushings och fång. Barbie är inte helt smärt i kroppen heller efter all vila... Kortisonet har dock gjort sitt jobb snabbt och bara på en dos är hon snorfri!

...och just det, snor eller inte snor så är hon ju pigg som en spigg. Brallade av sig en sko i hagen igår såklart.

Igår var Barbie ordentligt snorig igen efter att ha varit utan slemlösande i två dagar. Så efter prat med veterinären fick jag kortison utskrivet till henne. Är jättenervös över att ge kortison eftersom det är en relativt stor risk att det ger ämnesomsättningsrubbningar och kan ge cushings och fång. Barbie är inte helt smärt i kroppen heller efter all vila... Kortisonet har dock gjort sitt jobb snabbt och bara på en dos är hon snorfri!

...och just det, snor eller inte snor så är hon ju pigg som en spigg. Brallade av sig en sko i hagen igår såklart.
Jag känner mig verkligen okunnig inom ämnet....... är de virus, bakterier, allergier. Jag tror inte jag under alla år med hästar känt någon som haft sån där långvarig snor/host historia. Så lyckas du ha 2 ponnyer som åker på det och Barbie som haft de tidigare. Jäkla otur.

Själv är jag hemma efter en vecka i Fjällen med skidåkning. Häst abstinensen är hög och hoppas på lite flyt i ridningen denna vecka.

Min häst har varit lite svullen i ett öga under veckan. Hon har haft diffusa problem i detta öga vid flera tillfällen ett par år. Senaste året har de inte skett många gånger allas och varit borta dagen efter. Har gjort flera undersökningar och de hittar inget fel. Rådet jag fick sist va att en veterinär måste kolla på ögat när de är svullet. Veterinär bokad till i går, men då va svullnaden borta. Blir lite nojjig...

@Charlotte1975 Det verkar som om alla står lite som frågetecken inför det här. Allergi är det troligen inte eftersom båda blev dåliga och det är tydligt att Indra blev smittad av Barbie. Det troligaste verkar vara att de utsatts för ett helt vanligt luftvägsvirus av variant sådant som alltid finns i omsättning bland hästar och att det i sin tur bjudit in bakterier som ger detta långvariga elände. Det som inte riktigt stämmer är att slemmet hela tiden sett fint ut i färgen, att de aldrig haft feber och att de förutom snor och hosta är superpigga och fräscha.

Klinikveterinären har varit inne på stallmiljön men även de verkar otroligt med tanke på att det enbart är mina som är dåliga. Samt att vår stallmiljö är bra. Öppen dörr om natten och mycket luftigt stall (det är ca 140 kvm varav 60 kvm är boxyta) plus att de går ute så himla mycket.

Har fått mycket tips om tillskott och nästa sak att prova är echineacea som tydligen ska boosta immunförsvaret,

Skrittade uppsuttet första gången idag. Senast jag satt på henne var för typ tre veckor sen. Kändes helt som vanligt idag jämfört med senaste gången då det gick segt som kola och skevt. Väldigt skönt! :)

Ridhuset är på gång. Markarbetet är klart och det grundförbereds för själva byggnaden nu.
Jag velar så om jag ska stå kvar och ta den ökade kostnaden (ganska mkt) eller om jag ska leta annat. Har ju aldrig haft ridhus. Det finns en hel del övrigt att önska kring stallet och jag personligen trivs sådär. Klientelet kommer ju onekligen bli annorlunda med det nya konceptet, kanske kommer jag trivas bättre då? (Alla utom en som står på box har flyttat när nya hyran och rutiner informerades om.)
Samtidigt vet jag att det sällan är grönare på andra sidan och hästen trivs toppen. Vel, vel, hit och dit. :arghh:

@Fiorano Jo men jag vet inte om jag är intresserad av att betala vad det kommer att kosta. Har kollat runt på liknande stallkoncept och ser vad de tar och mitt stall kommer typ bli dyrast/bland de dyraste i hela stan med omnejd. Med ett intresse på sparlåga senaste tiden lär ännu mer pengar in i det inte göra det bättre. ELLER så blir tillgången till ridhus kanske tändningen jag behöver?
Känner ju också att OM jag ska flytta vill jag göra det under sommaren för att komma undan stallhyran i sommar då det kostar lika mkt året runt. Jäkligt dyrt sommarbete (samma hage året runt, blir lite större sommartid bara).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 515
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar