07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Hejja Barb!

I dag satt jag upp på min häst för första gången sen helgens träning. Började precis som i helgen, ren katastrof. I 20 minuter snurrade vi runt på en 10 meters volt och hon slog mot skänkeln så de heter duga. Hon liksom försöker sparka mot min fot. Jag höll på att bryta ihop och tänkte att detta är sista jävla gången jag sitter på den här hästen. Så från ingenstans så släpper allt och hon går som en klocka. Tar/accepterar skänkeln sug i handen och känns mjuk och smidig i kroppen. Kan rida runt precis som vanligt. Hon är schizofren den där hästen. :banghead:

@Charlotte1975 Apa! Håll ut. Det kommer släppa.

Har tränat ikväll för min tränare nr 1. Var helt magiskt. Ni vet när det känns som att man sitter i en soffa för hästen släpper ner en så på ryggen, händerna är blickstilla och det känns som om man rider i 45 graders uppförsbacke och allt bara funkar. Skolorna var de bästa vi gjort och det kändes som om vi kunde rida i flera timmar. Älskar hästar!

@Charlotte1975 Duktigt av dig att jobba henne igenom det!

@Jfrelin Åh, vad roligt med en sån träning!!

Vi var på dressyrträning igår, fortsatte med lite skänkelvikningar, med varierande resultat. Ibland trampar hon fint åt sidan, ibland springer hon bara rakt fram. Tar jag i henne då så krullar hon ihop halsen. Fortsatt träning på detta.

Idag var det dag 1 på terrängträningshelgen! Hann hoppa fram 2 små rundor, sen skulle vi prova en ny S-formad linje, där vi skulle göra volter mellan hinderna första gången. Det där med att svänga är ju inte Rutans starkaste sida, så vi gled ut lite, kom för nära stenmuren, hon skyggade till för den och tappade mig. Min luftväst löste ut med en smäll och då blev hon jätterädd och sprang hemåt. Full galopp ner för backen, över gården, grusvägen och galopp längs asfaltvägen i en km innan hon vek av in på stigen hem genom skogen. Jag har joggat flera km med ridstövlar idag! :eek: Ägarna till gården såg ju henne springa förbi och var påväg med bilen, så jag hängde på. Vi mötte en bil som hade sett henne springa längs vägen och sen in på stigen, så vi tänkte att hon hade sprungit hem, så vi körde dit. Där hade de inte sett någon rutig häst. Så jag joggade vidare på stigen och hoppades att jag skulle möta henne, och att hon inte försvunnit iväg in i skogen på riktigt! Sjuka skoskav fick jag iaf. Grannen körde iväg igen och ner på en grusväg man korsar och de hittade henne gåendes på stigen, kom direkt när man ropade på henne. Helt genomsvettig, smutsig på hela vänstersidan och tyglarna trasiga, men Rutan var hel.
Trodde först att hon hade gått omkull, men det var nog snarare så att hon hade rullat sig lite, med min helt nya sadel... :mad: Såg inga märken alls när jag red tillbaka på stigen, hade hon halkat omkull borde det ha synts i marken.

När vi kom tillbaka till banan var träningen slut, så då fick vi pausa lite och sen var vi med i gruppen efteråt istället. Grupp med helt gröna hästar, så det var trav över små stockar, skritt över gravar (vi fick vara draghjälp till alla) och skritt upp och ner på banken. Nyttigt.
Avslutade med en lite bana med några större språng, och hon var superfin. :love: Väldigt avslappnad. :angel:

Så jäkla störigt, banan är inhägnad, men en av grindarna var öppen. Jag red in där igenom och funderade på om jag borde hoppa av och stänga den, men kom fram till att det var för jobbigt och lät bli. :banghead: Vadå ångra sig 20 minuter senare. :mad:
Nu är den stängd. :angel:

@Charlotte1975 Duktigt av dig att jobba henne igenom det!

@Jfrelin Åh, vad roligt med en sån träning!!

Vi var på dressyrträning igår, fortsatte med lite skänkelvikningar, med varierande resultat. Ibland trampar hon fint åt sidan, ibland springer hon bara rakt fram. Tar jag i henne då så krullar hon ihop halsen. Fortsatt träning på detta.

Idag var det dag 1 på terrängträningshelgen! Hann hoppa fram 2 små rundor, sen skulle vi prova en ny S-formad linje, där vi skulle göra volter mellan hinderna första gången. Det där med att svänga är ju inte Rutans starkaste sida, så vi gled ut lite, kom för nära stenmuren, hon skyggade till för den och tappade mig. Min luftväst löste ut med en smäll och då blev hon jätterädd och sprang hemåt. Full galopp ner för backen, över gården, grusvägen och galopp längs asfaltvägen i en km innan hon vek av in på stigen hem genom skogen. Jag har joggat flera km med ridstövlar idag! :eek: Ägarna till gården såg ju henne springa förbi och var påväg med bilen, så jag hängde på. Vi mötte en bil som hade sett henne springa längs vägen och sen in på stigen, så vi tänkte att hon hade sprungit hem, så vi körde dit. Där hade de inte sett någon rutig häst. Så jag joggade vidare på stigen och hoppades att jag skulle möta henne, och att hon inte försvunnit iväg in i skogen på riktigt! Sjuka skoskav fick jag iaf. Grannen körde iväg igen och ner på en grusväg man korsar och de hittade henne gåendes på stigen, kom direkt när man ropade på henne. Helt genomsvettig, smutsig på hela vänstersidan och tyglarna trasiga, men Rutan var hel.
Trodde först att hon hade gått omkull, men det var nog snarare så att hon hade rullat sig lite, med min helt nya sadel... :mad: Såg inga märken alls när jag red tillbaka på stigen, hade hon halkat omkull borde det ha synts i marken.

När vi kom tillbaka till banan var träningen slut, så då fick vi pausa lite och sen var vi med i gruppen efteråt istället. Grupp med helt gröna hästar, så det var trav över små stockar, skritt över gravar (vi fick vara draghjälp till alla) och skritt upp och ner på banken. Nyttigt.
Avslutade med en lite bana med några större språng, och hon var superfin. :love: Väldigt avslappnad. :angel:

Så jäkla störigt, banan är inhägnad, men en av grindarna var öppen. Jag red in där igenom och funderade på om jag borde hoppa av och stänga den, men kom fram till att det var för jobbigt och lät bli. :banghead: Vadå ångra sig 20 minuter senare. :mad:
Nu är den stängd. :angel:
Oj, en sån dag :D

Nämen fy @Marvin, vilken dag. Tur ändå med träningsgruppen efter och att det inte blev några skador på hästen:)!
Men usch för å kuta omkring och leta häst så långt omkring.

Jag ska ut och lufta 06:an i dressyr imorgon..känner mig sisådär taggad då hon är rätt spänd.
Red Bellona idag också och hon kändes riktigt fin, är ju en helt annan takt och bärighet i den hästen. Kanske skulle bytt tillbaka;)!
Ja, ja..hon har en väldigt fin inställning lilla Loppis så hoppas det går någorlunda ändå.
Har startnummer 13 så vad kan gå fel?
Dessutom sprang min Rut emellan mig och sin mamma när jag skulle ta ut från hagen. Så ringfingret och långfingret är lite missfärgade och går inte att böja helt men sånt där kan ju gå mycket värre:crazy:.

Jag ska tydligen hålla mig hemma. :cry:

Åkte till ridbanan och halvvägs dit lossnade avgassystemet. Blev som att sitta i en resonanslåda och frekvensen var exakt där min tinnitus blir irriterad, så jag kunde knappt köra.

Sedan red jag som en kratta och Ariel var hysterisk hela uppvärmningen (ute). Skyggade rejält i sidled flera gånger.

Fick till det hyfsat på banan, men just nu vill jag bara gräva ned mig. Vet att det är min prestationsångest som spökar, men jag får inte bukt på den. :cry:

Så nu lägger jag ned tills vidare, kommer ju ändå ingenstans förrän dragbilen är lagad. :down: Sedan vet jag inte alls hur jag ska göra.

Divan har hopptävlat idag. 1.15 lokalt.
Hon har inte tävlat på 1,5 år så hon var taggade kan man säga. Tyvärr har vi inte hunnit hoppa så mycket som vi velat inför, pga stenen i hov, så hon har bara hoppat 3ggr på 2 mån. Ryttaren är ju dock grym så hon bryr sig inte nämnvärt.
Hoppade galet bra på framhoppningen. Inne på banan blev hon lite för spänd och taggad. Mycket korsgalopp och hoppade inte igenom kroppen så bra. Hade ner 2 räcken och på sista tittade hon till ordentligt och tänkte stanna men hoppade ändå så då rev hon det med så 12 fel totalt.
Det var ingen lätt banan och man var placerad med 8 fel så jag är nöjd över henne, de kom 15 av 28. Ni kan få se film om någon är intresserad.

Senast ändrad:
@Jfrelin Film!! :bump:

Håller på att knåpa ihop lite bilder och film från dagens träning. Jag har sjuk träningsvärk i hela kroppen idag, och Rutan var nog också lite mör. :angel:

Idag var det då dag 2 av terrängträning för Magnus Gällerdal. Precis som förra året han var här blåste det storm och alla hästarna var supertramsiga! Var nog rätt bra att Rut fick gå så många timmar igår, jag höll ändå på att trilla av när vi skrittade fram (blåsande plastband!! :eek:)
Det blev lugn träning på typhinder; bank, sunken road och vatten.

Den här rosa soffan var det läskigaste hindret på hela banan! Till och med Troll stannade på den. O_o
Lilla irländaren hoppade inte utan att ha två stora trygga infångare på sidorna:

Sunken road var inga problem

oj vad jag är trött idag. C är nog lika trött han. Will jobbade själv igår och idag hjälptes vi åt. Det handlar om att få C att sänka sin giraffhals och hinna förekomma honom innan han har hunnit komma upp i varv. Will liknade hans humör med en boll som börjar rulla ner för en backe. I början har den inte hunnit få upp farten och då går den att stoppa. Ska man stoppa bollen längre ner är risken stor att den studsar över foten eller rullar så fort att den inte går att hinna i kapp.

Det gick bra fast det var supersvårt att vara tillräckligt snabb. Jag har ju svårt med att jag är för snäll och lite mesig men gosa får man göra när man inte jobbar helt enkelt med en häst som är som han. Vi ska öva på att vara lugn inne själva när hovslagaren kommer. Det har gått bra på sistone, men det är en ständigt pågående process. Dessutom har vi sadelutprovaren i morgon, och jag läääääängtar verkligen till jag har en sadel att rida dressyr i.

@Jfrelin Nej, hon var inte alls stark. Hehe, hon sprang ju av sig igår! :angel::cool:
Nej, men det har hänt mycket på bara en vecka, då hon drog iväg och hoppade fel hinder. Nyttigt med lite intensiv träning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 522
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits