@Charlotte1975 Duktigt av dig att jobba henne igenom det!
@Jfrelin Åh, vad roligt med en sån träning!!
Vi var på dressyrträning igår, fortsatte med lite skänkelvikningar, med varierande resultat. Ibland trampar hon fint åt sidan, ibland springer hon bara rakt fram. Tar jag i henne då så krullar hon ihop halsen. Fortsatt träning på detta.
Idag var det dag 1 på terrängträningshelgen! Hann hoppa fram 2 små rundor, sen skulle vi prova en ny S-formad linje, där vi skulle göra volter mellan hinderna första gången. Det där med att svänga är ju inte Rutans starkaste sida, så vi gled ut lite, kom för nära stenmuren, hon skyggade till för den och tappade mig. Min luftväst löste ut med en smäll och då blev hon jätterädd och sprang hemåt. Full galopp ner för backen, över gården, grusvägen och galopp längs asfaltvägen i en km innan hon vek av in på stigen hem genom skogen. Jag har joggat flera km med ridstövlar idag!
Ägarna till gården såg ju henne springa förbi och var påväg med bilen, så jag hängde på. Vi mötte en bil som hade sett henne springa längs vägen och sen in på stigen, så vi tänkte att hon hade sprungit hem, så vi körde dit. Där hade de inte sett någon rutig häst. Så jag joggade vidare på stigen och hoppades att jag skulle möta henne, och att hon inte försvunnit iväg in i skogen på riktigt! Sjuka skoskav fick jag iaf. Grannen körde iväg igen och ner på en grusväg man korsar och de hittade henne gåendes på stigen, kom direkt när man ropade på henne. Helt genomsvettig, smutsig på hela vänstersidan och tyglarna trasiga, men Rutan var hel.
Trodde först att hon hade gått omkull, men det var nog snarare så att hon hade rullat sig lite, med min helt nya sadel...
Såg inga märken alls när jag red tillbaka på stigen, hade hon halkat omkull borde det ha synts i marken.
När vi kom tillbaka till banan var träningen slut, så då fick vi pausa lite och sen var vi med i gruppen efteråt istället. Grupp med helt gröna hästar, så det var trav över små stockar, skritt över gravar (vi fick vara draghjälp till alla) och skritt upp och ner på banken. Nyttigt.
Avslutade med en lite bana med några större språng, och hon var superfin.
Väldigt avslappnad.
Så jäkla störigt, banan är inhägnad, men en av grindarna var öppen. Jag red in där igenom och funderade på om jag borde hoppa av och stänga den, men kom fram till att det var för jobbigt och lät bli.
Vadå ångra sig 20 minuter senare.
Nu är den stängd.