07 eller 08?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lovegullit
  • Startdatum Startdatum
L

lovegullit

Hej!

Kom bara att tänka på det här med vilket år hästen är född, om jag (som inte är så insatt) har förstått det hela rätt så räknar man alla hästar som födda 1/1, heller hur? Och så länge hästarna är födda tidigt på året funkar det ju okej, men låt säga att man har en häst som är född 31/12 -07 då är det ju en 07 men det är ju närmare en 08, så min fråga är om det finns någon slags gräns, (typ om man är född efter 1/8-07 så räknas den som 08) eller är man 07 även om man är närmare 08? :rofl:

Sv: 07 eller 08?

Är den född under 2008 så är den en 08. Däremot så kan det säkert vara så att man ljuger lite på dagarna om fölet föds 31/12.

Hur får du att det är närmare att den är en 08 om den är född 07?
Jag har haft klasskamrater som varit födda både 1/1 och 31/12 de är ju fortfarande av samma årgång även om den ena nästan är ett år äldre.

På människor räknar man faktiskt födelsedatum vilket man inte gör på hästar.

Vet hästar som varit födda sent i december där man uppgett att den är född i början av januari nästa år istället eftersom hästar räknas i årgångar.

I Tyskland börjar avelsåret 1 november. Så alla föl som föds i november och december 2008 registreras som 2009. Det gör ju en stor skillnad på tex på en hingst-körung om 2-års hingsten är född i november eller maj.

Förvisso men skulle avelsåret börjat i augusti så hade det ju varit fördelaktligt att ha en häst som var född då jämfört med i maj om man ser till unghästtävlingar. Nu är det ju rätt få som försöker få januariföl inom tex halvblodsaveln.

Sen spelar väl inte datumet man fyller år så stor roll du börjar skolan tävlar i samma klasser etc möjligtvis körkort eller att man får gå på systemet då men annars är det inga större skillnader.

Nu jämför du än en gång med människor.

Tänk på sånt som tävlingar inom trav pch galopp där tvååringar startas, det är en väldig skillnad på att vara 24 och 16 månader!

Eller treårstester, årgångschampionat och så vidare.

Jag tycker inte orättvisheten är så stor avelsarbete är ju ändå planerat.
Jag vet inte om det kan göras på ett bättre sätt sverige känns inte så lämpat för att ändra som tyskland till november och i så fal blir väl samma orättvisa med "oktoberfölen" och de känns ju som det skulle bli fler än "decemberfölen". Det är ju en chanstagning när man väljer att betäcka så nära gränsen.

I Tyskland börjar avelsåret 1 november. Så alla föl som föds i november och december 2008 registreras som 2009. Det gör ju en stor skillnad på tex på en hingst-körung om 2-års hingsten är född i november eller maj.

Jag blev lite förvånad då jag såg detta, men det är samtidigt en utmärkt förklaring till varför de tyska förbundens 2 1/2 åringar ibland ser så fantastiskt välutvecklade vid sin Körung i november. Känner också till fall med tyskimporterade ston som fölat runt jul och där man valt att hålla tyst några veckor, hade stoet fölat i Tyskland hade det alltså varit helt OK.

Men nu en följdfråga, för vilka raser (förbund) gäller detta, kan inte tro att det gäller för fullblod eller travare, eftersom de borde följa internationella regler.

Jag sitter i den roliga situationen att ha ett superfint sto som är född 15/12 -03 i Tyskland. Köpte henne som -04 då hon ju räknas som det i Tyskland. Nu är det ju som det är men visst är det tråkigt då hon verkligen skulle göra sig så bra i fyraårsklasserna (fölsto).

Vilket förbund är stoet registrerat i? Är detta ett bra sätt att skaffa sig marknadsfördelar för tyskarna? För just detta sto blir det ju en nackdel när hon exporteras men det är troligen inget som säljaren upplyste om. Hur gör de andra stora förbunden, KWPN, SF, BWP?
Inget att rekommendera för svenska förhållanden, tanken på föl i nov-dec känns väl inte så lockande för de flesta.

Hon är registrerad i Hannover, och har gått igenom hela systemet med statspremie och föl -08. Men hon är ju en -04 i Tyskland.. har 04 som två sista siffror i id numret.
Ska inte säga att jag blev lurad, för jag reflekterade över det redan innan jag skrev på pappren. Men hon står ju som -04 överallt på alla papper och resultat från Tyskland, utom just i passet där man ser födelsedatumet.

Hon är registrerad i Hannover, och har gått igenom hela systemet med statspremie och föl -08. Men hon är ju en -04 i Tyskland.. har 04 som två sista siffror i id numret.
Ska inte säga att jag blev lurad, för jag reflekterade över det redan innan jag skrev på pappren. Men hon står ju som -04 överallt på alla papper och resultat från Tyskland, utom just i passet där man ser födelsedatumet.

Ja det är just från Hannover jag sett december föl. Någon som vet om de andra ridhästförbunden också har 1 november som start för året. Lite underligt tycker jag att de gör så. Som jag skrev ovan kan jag inte tro att det kan gälla för fullblod eller travare.
Men här räknas hon alltså efter födelsedatumet, alltså 03, blir ju lite märkliga konsekvenser när inte alla kör med samma regler. Spelar ju egentligen bara en roll för dem som är intresserade av att delta i unghästklasserna.

Ja det är just från Hannover jag sett december föl. Någon som vet om de andra ridhästförbunden också har 1 november som start för året. Lite underligt tycker jag att de gör så. Som jag skrev ovan kan jag inte tro att det kan gälla för fullblod eller travare.
Men här räknas hon alltså efter födelsedatumet, alltså 03, blir ju lite märkliga konsekvenser när inte alla kör med samma regler. Spelar ju egentligen bara en roll för dem som är intresserade av att delta i unghästklasserna.

Vad jag vet har alla de stora tyska ridhästförbunden 1 november som start på avelsåret.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 548
Senast: malumbub
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 111
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka