Sv: 04rnas tråd nummer sex i ordningen!
*Sänder en tanke till giinie*
Gick super med Saga idag
Sadlade,tränsade och ledde ut Saga på asfalten och promenerade bort en bit ifrån gården. Sedan försökte jag spänna lite till, gick inte men sadeln satt iaf.
Så tog jag tyglarna och satt upp och Saga stod still :O !
Så jag kortade tyglarna och höll dem mjukt men ändå kort och la till skänkeln och hon gick framåt utan att vända sig om! *tjihoo*
Så skrittade vi tills vi kom till grusvägen, där gjorde jag halt och började trava efter en stund och övade halter och övergångar mellan skritt och lugn trav.
Så fick Saga syn på något och stannade och började att skaka med huvudet, först så kom Nova och Ida bakom oss och så såg vi antingen 3 rådjur eller så var det nått annat som skuttade runt på åkern. Men jag vände Saga så hon såg Nova och Ida och lät dem passera, sedan så travade jag upp till maskinhallarna .
Saktade av till skritt på körplanen och skrittade ner för backen där vi mötte Evelina och en travhäst som Saga kollade lite konstigt på men fortsatte skritta mot fjellare.
Sedan så skrittade vi längs grusvägen och in på ridbanan där vi travade på volten och galopperade lite. Övade på galoppfattningar så hon skulle slappna av. hon blir stressad när man fattar galopp av någon anledning.
Vi lämnade banan efter en stund och vi travade typ hela vägen ut till asfalten.
Sedan skrittade vi upp genom maskinhallarna och denna gång så var jag så fokuserad på att Saga skulle gå framåt så hon såg inte att hon gick på dem läskiga brunnarna som hon blev livrädd för när vi red dit.
Så började vi trava lite smått när vi kom ner på grusvägen men Ida ville att vi skulle följa med upp igen och vända så hon kunde köra fort med Nova och hon ville inte riskera att köra på oss.
Så hon körde iväg och Saga höll sig till min gångart hela tiden utan att hetsa upp sig.
Jag övade mjuka övergångar mellan trav och skritt.
Så kom vi upp bredvid Ida och Nova vid backen så skrittade vi hem tillsammans och allt gick super och jag och Ida pratade lite tills vi kom till stallet igen.