04:a som VÄGRAR gå fram till domaren på tävling!!

J

Java87

Gahh, jag sliter mitt hår..:grin:
Har en valack f.04 som jag börjat tävla lite dressyr på. Vi har varit iväg två ggr vilket inte gått så bra. Han är inte tittig i vanliga fall utan är oftast övertalbar i de flesta situationer.
På första tävlingen gick framridningen bra, vi kom in på banan när det var dags och så Vips så var han absolut heldum och knas för domaren. De satt inne i en transport så iofs kan jag förstå honom;) Det hela slutade rätt bra iaf, vi genomförde programmet men kom aldrig längre fram än ca 5-7 meter framför domaren.
Nu igår testade vi igen, framridningen bra, dock lite trött. Kommer in på banan och Vips så var domaren tokfarlig igen! Ändå var det på hemmaplan så han har sett omgivningen massa ggr.. (dock ser de ju annorlunda ut på tävling).
Den här gången diskades vi eftersom han bara hoppade runt och var knas, vi kom aldrig ens till start eftersom han inte ens gick till mitten av banan.
Vad kan man göra? Här har vi dåligt med tävlingar nu oxå, skulle behövt vara med utom tävlan kanske så pisken kan tas med. Tror han blir stressad i kombination med olydnad.
Känns inge skoj att avsluta säsongen såhär..
Tacksam för goda råd!

Sv: 04:a som VÄGRAR gå fram till domaren på tävling!!

Torrträna! Sätt nått stackars mobboffer som "domare" o rid mot den om o om. Nosa o visa att det inte är ett hästätande monster som sitter där!

håller med svanhild, strunta i tävling utan gör en egen "tävling"..
Ställ upp banan precis som de ser ut på tävling o sen tränar du där o rider upp mot domaren osv.

Hästen är bara 4 år och de måste få ta lite tid.
lycka till :)

Mmm, fast tror inte de fungerar. Alltså de e nog kombinationen små vita dressyrstaket och sen domaren eller va de nu är:confused:
Vi har ju varit på massa träningar där tränaren typ sitter på en stol och det står bilar och andra hästar å allt annat konstigt.. Då bryr han sig minsamnn inte..
Men givetvis behövs de träning, jag får fråga de på klubben om jag får sätta fram hela staketet och rida.. Pust.. Jaja.. Vad gör man inte för de "små" liven:)

Gahh, jag sliter mitt hår..:grin:
Har en valack f.04 som jag börjat tävla lite dressyr på. Vi har varit iväg två ggr vilket inte gått så bra. Han är inte tittig i vanliga fall utan är oftast övertalbar i de flesta situationer.
På första tävlingen gick framridningen bra, vi kom in på banan när det var dags och så Vips så var han absolut heldum och knas för domaren. De satt inne i en transport så iofs kan jag förstå honom;) Det hela slutade rätt bra iaf, vi genomförde programmet men kom aldrig längre fram än ca 5-7 meter framför domaren.
Nu igår testade vi igen, framridningen bra, dock lite trött. Kommer in på banan och Vips så var domaren tokfarlig igen! Ändå var det på hemmaplan så han har sett omgivningen massa ggr.. (dock ser de ju annorlunda ut på tävling).
Den här gången diskades vi eftersom han bara hoppade runt och var knas, vi kom aldrig ens till start eftersom han inte ens gick till mitten av banan.
Vad kan man göra? Här har vi dåligt med tävlingar nu oxå, skulle behövt vara med utom tävlan kanske så pisken kan tas med. Tror han blir stressad i kombination med olydnad.
Känns inge skoj att avsluta säsongen såhär..
Tacksam för goda råd!

vad skulle du lösa med spöets hjälp om hästen är stressad och rädd?
backa dina krav och ta det lugnt. Hästen är inte psykiskt mogen för uppgiften.

Ja men du ska inte bara träna med domare, utan fram med dressyrstaketen , gör precis som en tävlingsbana o träna sen innan för staketen.

Nä men nu missförstod du mig.. Jag skulle ju givetvis inte spöa upp honom. Bara ha det som en hjälp eftersom det känns som att han oxå "lattjar" med mig lite. Han går ju fram överallt annars.
Han tar inte min skänkel innen på banan och menar bara att man i samband med det kan lägga till spöet.
Kan tillägga att jag tycker att han i övrigt är lydig för skänkeln.

det är nog hela konceptet, ta på dig vita ridbraller och kavajen, putsa upp hästen, dressyrstaket, domare och kör..

när du rider fram inne på banan, går han nära domaren då eller är det bara vid uppridning? du kan prova att starta utom tävlan och ha med dig en medhjälpare som leder hästen fram före start.. är det en ung häst som dig så ska man inte stressa upp den genom att låta den blir rädd fler gånger..

har hästen träffat domaren förut? be om att hon hälsar på hästen när ni rider fram inne.. eller en av hennes medhjälpare kanske kan prata lite så hästen ser att det inte är robotar utan vanliga människor..

det är svårt att veta vad som rör sig i hästens huvud.. :crazy:

Nej, det börjar alltså redan innanför "ingången" till tävlingsbanan. Får upp honom till mitten ca sen är det ett tvärkast bakåt, få rfram honom lite igen sen hopp å skutt å annat tjafs. Nu igår kom domaren ut från bilen och sa att Tyvärr, du är diskad men rid lite inne här en stund så han får titta lite. Gick bättre å bättre men bilen som domaren satt i var hemskt farlig, säkert ett SUPERmonster i hans ögon;)
Å ena hand kan jag tänka att han kan få slippa nu i vinter och få mogna lite, å andra hand vill jag inte att han ska få detta som en vana heller..
Får träna å träna å träna..

Jag har en likadan. Men jag hade nästan räknat med det, första starten gick han fram till X, blev typ 180 i mankhöjd och fullkomligt frös.
Andra gången gick det lite bättre, då blev det en LB i ålning medels hasning. Men jag bekymrar mig inte så mycket, åk, träna på oplanerade saker så mycket du kan. I övrigt så räknar jag kallt med att det släpper med antalet starter.

För mig så har utomhustävlingar där banan inte har collecting-ring, utan du kan rida runt själva banan funkat bättre. Då får du ju behålla spöet en stund till.

Om du tävlar den modellen att du får beträda själva banan innan ritt, gör det i skritt.

Sist, gör ingen större grej av det hela, min förra häst var likadan. Hela första året åkte jag och förnedrade mig på lätta klasser, fikade och åkte hem. Hon gick i alla fall medelsvår innan hon försvann.

Jag har en likadan. Men jag hade nästan räknat med det, första starten gick han fram till X, blev typ 180 i mankhöjd och fullkomligt frös.
Andra gången gick det lite bättre, då blev det en LB i ålning medels hasning. Men jag bekymrar mig inte så mycket, åk, träna på oplanerade saker så mycket du kan. I övrigt så räknar jag kallt med att det släpper med antalet starter.

För mig så har utomhustävlingar där banan inte har collecting-ring, utan du kan rida runt själva banan funkat bättre. Då får du ju behålla spöet en stund till.

Om du tävlar den modellen att du får beträda själva banan innan ritt, gör det i skritt.

Sist, gör ingen större grej av det hela, min förra häst var likadan. Hela första året åkte jag och förnedrade mig på lätta klasser, fikade och åkte hem. Hon gick i alla fall medelsvår innan hon försvann.

Å, det låter bra det:)
De e ju utomhus vi varit nu men tyvärr ingen collectingring där man kunnat rida runt och visa domaren innan för honom. Utan pang på rakt in på banan.. Å där tar det stopp.. Har testat i ALLA gångarter, skritt, trav glp, gå på sidan, bakåt, framåt, hoppande fram.. Ja You name it:)
Men vi får ta några klubbtävlingar i vinter nu å träna på inför nästa säsong!

Senast ändrad av en moderator:

Klubbtävlingar låter bra. Eller se till att åka till ställen där du vet att det är bra fika.:D

Sen skulle jag bestämma mig, åtminstone hela det år han är fem, så tränar du på att tävla, just genom att tävla. Du har ju inget att bevisa med en så ung häst, och du är verkligen inte ensam även om det känns en smula pinsamt just när det händer.

Tycker att det låter som en unghäst som pressas till något den uppenbarligen inte är redo för! :cool:

Tycker att det låter som en unghäst som pressas till något den uppenbarligen inte är redo för! :cool:

Nja, det är jag inte ett dugg orolig för.. Jag personligen anser att han då skulle vara lika knasig även på framridningen, egentligen är det ju där allt farligt händer med folk som springer kring och hästar som far runt. Enda skillnaden här är att det sitter en domare i en bil.

Å nä, han pressas inte. Vi har mest bara skoj hela tiden och ser detta som en träning,har inga krav att vi ska vara placerade. Dock vill jag att han ska lyssna på mig och inte få detta som en ful ovana.. ..

Senast ändrad av en moderator:

Clear rounder brukar vara bra för att få rutin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 788
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 353
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka