Virveln

Trådstartare
Hur går det nu för er som har 01;0r??! Läste någonstans att 5-åring var allra värst att hålla på med - trotsiga och knöliga på alla sätt och vis..;)

Tyckte nog att min stämde in på den beskrivningen t om dagens hoppträning! Hoppade SÅ j..la bra och högt dessutom och var bara, helt enkelt underbar...:love:

Sv: -01:or??!

Jag har en 01:a, men har bara haft honom drygt en månad. Han är supersnäll i alla lägen, både ridning och att hålla på med. Nu kommer jag börja sätta lite mer press på honom inom hoppningen också.
Det enda min var jobbig med när han kom var bakbenen, han var så rädd om dem att han sparkade mig när jag skulle kratsa hovarna. Antagligen hade tidigare ägare bara låtit det vara, de hade inte skott honom bak. Men jag lärde honom att lyfta när jag sade hov upp, och nu går det jättebra. Någon trotsålder har jag inte märkt av än, men alla har också sagt att han verkar vara ovanligt balanserad i psyket.

jag har en -01:a han är jättego;) har bara blivit riden i 7-8 månader:smirk:
innan det bodde han i danmark, så när jag köpte han i sommras kunde han knappt gå i hagen:crazy: han bara ramlade...

nu är han lite bättre på det:) han har hoppat 1m med ryttare och löshoppat 130cm med god marginal. han går i form, öppna, sluta, galoppombyte över bom, framdelsvändning och början på skänkelvikning...

vi rider 6 dar i veckan...är det för mycket? han går ju bara i en liten rast hage...

nån som har tips hur man ska vidare utbilda? ligger han i fas? i utvecklingen?

Ponny som jag hjälper till med (B-ponny) och "övervakar" utbildningen har verkligen inte visat några tecken på att bli trotsigare. Om det är möjligt föresten, han hade sin svacka i höstas då han bara tjurade och tjurade. Men nu är det bättre! :) Nu går hans utbildning bara framåt, och han är sååå positiv till hoppningen :D

Min femåring hoppas för tillfället bara varannan torsdag och det är på träning. Hoppar iof en hel del diken och stockar i skogen också. Blir mer framåt våren när man kan rida i paddocken här hemma. Det är en jättetrevlig häst som alltid är positiv till arbete.

Han hoppas ca 1m, koncentrerar oss inte så mkt på att hoppa högt utan mer lydnad, studs, knepiga svängar osv. Sist hoppade vi serpentinbågar med byten på medellinjen.

Annars går han i en stadig form i alla gångarter, gör öppnor och slutor, skänkelvikningar, ryggar, är lätt att länga och korta. Det jag behöver jobba med är gas och broms, blir väldigt stark i avbrotten. Rider eller tömkör 4-5dgr/v.

Min syrra har en -01:a som jag hjälper till en del med. Hon är helt underbar att hålla på med och älskar att hoppa. Hon är super duktig också. Det enda buset hon har för sig är att hon ibland bockar efter hindret för att hon tycket det är kul....gör även det ibland när man låter henne springa av sig....men som sagt....hon är underbart snäll. Hon hoppas en gång i veckan....varannan vecka för instruktör. markarbete tre-fyra dagar i veckan och sen får hon luffsa i skogen en dag....så hon är igång 5-6 dagar per vecka.

Jag har två 01: or som är helt underbara! lite småbusiga ibland men aldrig dumma, dom gör allt man ber dem om. och hoppar som gudar! =) ska bli kul o visa upp dom ute åp tävlingsbanorna i vår

Ok, kul att höra lite om samma årgång! Jag menade inte att min har varit trotsig jämt, så att ingen missförstod mig :crazy:

Det var bara nu när jag började rida igen efter att hon vilat lite som det kom en liten protest, men det löste sig snabbt, som tur var! :D Sedan hoppade vi några språng på 1.10, så det är ju inte jättehögt - men var första gången med henne!

Tanken är att hon skall gå 0.90 och 1m nu under våren (startade 2 1m-klasser i fjol oxå) och att debutera 1.10 utomhus, om allt går enligt planerna! ;)

Jag har en 01:a.
Han är inte tävlad än, men jag lever på hoppet att så ska bli i år om allt går som det ska. Vi brukar åka iväg ibland på träningar o hoppa. Meningen är när vi kommer igång i år ordentligt(snart) efter vintervilan att det blir att åka på dressyrträning varannan vecka o hoppträning varannan vecka. Hoppar då hemma den veckan jag inte åker iväg.
Har hoppat en del studs med honom, mindre banor, kombinationer o lite annat. 1.10 är maxhöjden än så länge med mig på ryggen, löshoppat upp till 1.40

Jag har en 01:a.

Hon är stor som ett hus (ca 174 cm) och opererades för lösa benbitar i november så hon har vilat nästan tre månader.

Just nu är hon ett monster som går mer på två ben än fyra, men så har hon lite överskottsenergi också. :)

I höstas tävlade hon 90 cm-klasser men jag tar det lugnt med henne med tanke på hennes storlek, hon är väldigt valpig.

/C

Jag har en 5årig hopphäst, efter Wetano :angel:

Vi hopptränar en gång i veckan, och har siktet inställt på breeders i höst. Han hoppar som en gud och jag kan inte känna igen det där knöliga och trosiga, han är väldigt lättsam, men alla är ju olika :p

Jag rider oxå 6 dagar i veckan och anser inte att det är för mycket! Men två av dagarna tar vi det ganska lugnt, och så är det dressyrpass 1-2 dagar i veckan!

Min 01:a är helt fantastiskt go!!! :love: :love: :love:

Fast jag har nog aldrig ramlat av så ofta som sen jag köpte henne:angel: . Hon är otroligt smidig och vig (kan tex klia sig på svansroten med tänderna...). I kombination med att hon är väldigt pigg och glad så blir det lite krumbukter ibland. Hon är dock kanonfin att rida däremellan... Hon gick semifinal i 4-årschampionatet i höstas och har startat sin första 1.10 i år med en snöplig rivning.

Har en oi som just kommit på hur kul det är att bocka. mindre kul för en annan dock. Jag har varit krasslig så jag har inte gjort så mkt med henne. Om några veckor så kanske vi kan komma igång med hoppträningarna igen.

Skulle ut på lite CR ca 90cm i höstas men vi hann aldrig så långt.
Hon är lite över 170cm och valpig i både kropp och knopp så vi är lite efter. men så fort vi har kommit igång och jag orkar så ska vi sätta lite fart och komma ut. :D

Jag brukar säga att cirkus 6årsåldern brukar vara en "trots"ålder. Och precis som på barn så syns det inte alls på vissa medan andra håller man gå i taket för, bildligt talat. Men sedan blir de bara snällare. :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar