0,5 grad hälta

Sv: 0,5 grad hälta

Jag hade inte ridit innan veterinärbesöket. Tänk på att det kan bli en tvist, och det är himla tråkigt att behöva höra "hästen kan inte ha varit dålig för du satt ju och red den, och du kan ju lika gärna ridit sönder den själv". Även om du vet att det inte är så, är det alltid bättre att ha så rent som möjligt framför egen dörr.

Hejsan! jag har haft något liknande på min nya häst hon är dock bara fyra år och lettisk import dagen jag hämtade henne från försäljningsstallet visade hon en 3 gr hälta men vi skrev in i pappren att köpet skulle få återgå ifall hon inte blir ren innan nästa vet besiktning inom 2 månader. jag blev rådd av vet att rida på som vanligt eftersom det troligtvis var en sträckning. Men jag beställde tid på klinik och åkte in och röntgade henne efter 1,5 vecka pga oro. hästen visar heller inget i ridning. Vi gjorde en export röntgen på henne och den visade att hon pga yttre våld fått kotan söndrig. Hästen fick innan röntgen behandling mot kotleds inflammation men visade efter den ½ gradig hälta högre upp, förhoppningsvis försvinner detta. Men försäkringsbolagen ville till en början inte försäkra något utav hästens ben från ett halvår från att hon var helt UA. Nu kommer jag kunna försäkra upp de andra 3 benen tack vare röntgen och bra hjälp av vet. Nu sår man bara i valet och kvalet behålla eller släppa? Bekymmer vet man alltid kommer förr eller senare ändå och skulle det vara något så givetvis kommer det ju hända något på detta bakben som inte ingår i försäkringen. Men det är en helt underbar häst, ska in på ett uldra ljud den 8 nov och se om det finns något mer som kan ställa till det i kotan, blödningar m.m. hoppas hon blir kry mitt lilla hjärtegryn man fäster sig tyvärr för fort.......

Har du denna häst borde du ju få tillbaka viss del av köpesumman!?
Säljaren har sålt en häst som har en ordentlig fraktur som den kanske inte blir frisk från... Det borde sänka hästens värde kraftigt.

En häst som vilat och visar hälta om än lindrigt är en stor varningstriangel i mina ögon.

Varför säljs den? Jag misstänker det beror på hälta.

alltså, ska du verkligen ge dig in i behandlings/utrednings svängen med en precis nyinköpt häst, som uppenbarligen lurats på dig efter vad du beskriver? :( Jag hade skickat tillbaks hästen omgående.

Knapplån!
Min tränare sa för ett tag sen att "det är väldigt få hästar över 6 år som är rena vid böjprov, det får man ta". Är de så? Jag tycker det låter lite konstigt... Om man köper en "avställd" häst (avelshäst som jag ska rida) ska man då "räkna" med att den är lite oren och hoppas att det går att få bort med rätt foder och träning??

Nej, det är rent skitsnack. Vi har en 20-åring som trots hård karriär är helt ren på böjprov.

Om du ska köpa en ridhäst föreslår jag att du köper en som är igång på den nivån du vill rida, annars är risken stor att du besiktigar, hästen är ren och sedan sätts igång och visar orenheter. Det finns ju ofta en anledning till att man ställt av och låtit gå i aveln utan att sätta igång.

0,5 grader är en väldigt liten hälta, men jag hade kontaktat förra ägaren, för det är ändå en hälsa, vilket enligt din beskirvning bör ha varit efter ett högt böjprov bak...Du kan även be om att få kontakt med veterinären som besiktade hästen! Lycka till :)

Hästen är stel pga vilan, var inte stel öht innan sommarvilan när jag red den då. Hästen säljs för att jag ville köpa den, var eg inte till salu.

Eftersom det är en så pass liten hälta och antagligen bara stelhet, så kommer jag inte skicka tillbaka nu innan vi vet om det är något. Tar hellre bort den än låter den åka tillbaka 12 timmar och fortsätta ridas.

Nej, visar ingenting alls. Skulle aldrig misstänka att den hade 0,5 hälta om det inte var för att jag fick korten på borden. Är lite stelare i bak vid framskrittning, vilket enligt mig inte är konstigt på en relativt gammal häst som vilat. Är jättefin att båda rida dressyr och att hoppa med.

Vet ingenting alls om det, lust att förklara lite mer? :)

Hästen är stel pga vilan, var inte stel öht innan sommarvilan när jag red den då. Hästen säljs för att jag ville köpa den, var eg inte till salu.

Nu var det hälta vi pratade om och inte stelhet, friska hästar blir inte halta av att vila. Det är dock ditt val, du riskerar att köpa på dig bekymmer, men visst det kan gå bra också.

Fast 0,5 är inte hälta utan en markering, enligt både mig, veterinären som böjde henne samt veterinären på kliniken som jag talade med idag. Så vi anser inte att hon är "halt" utan ojämn, markerar snarare.

Äldre människor blir stela av vila, mer eller mindre. och även jag som är 20 år och fullt frisk, blir också stela på morgonen efter en natts sömn. Och eftersom att hästen besiktigades kl 7 på morgonen precis innan avfärd = efter en natt på box, tycker jag det är fullt acceptabelt att hon är stel, lätt markering/hälta, kalla det vad man vill. Men ska ju röntga i varje fall på måndag för säkerhets skull! :)

Huvudsaken är ju att hon är fräsch att rida. Oasvett vad böjprov säger, när det gäller en sådan liten hälta.

Riskerat att köpa mig beskymmer?

Jag ska ju kolla upp det, är det allvarligt så reklamerar ju jag givetvis köpet. Det är ju inte så att jag struntar i det.. Står från första inlägget att kliniktid är bokad. :p

Du gör som du vill givetvis, och inte behöver du övertyga mig, med tanke på att du skriver här är det dig själv du ska övertyga. Hästen är inte direkt lastgammal, så jag köper inte förklaringen, och tydligen inte försäkringsbolaget.

Jag håller faktiskt med dig. En halv grad på bp är inget jag hade fäst mig särskilt vid. Hade troligen böjt igen om arbetet trappas upp för att se reaktionen om det är samma eller sämre. Hade det varit sämre hade jag förstås utrett.

När min första häst gick kvaliten hade hon en halv grads hälta på ett ben på vetkollen. Trots det fick hon 10-10 veterinärt, så det känns lite som att det kvittar.

Min hade en halv grad på högt böjprov när vi var inne sist. Visade sig att det var en spricka i benet.
Innan så har hon också haft en halv grad vid böjprov och då var det en senskada som krävde ett års vila.

Skulle inte se lätt på en halv grads hälta.

Fast enligt din beskrivning så bär hon svansen åt vänster, är stel i hela vänster sida och dessutom 0,5 grader halt på vänster bak? Det är inte normalt o heller inte ok att en häst som vilat/gått i lätt ridning beter sig så utan då har den ett problem.

Att köpa problem är inte så bra, det lär man få ändå som hästägare med tanke på hur ofta dessa djur skadar sig. Det som heller inte känns bra är att ägaren sa till dig att hästen var ok, det tyder på att du kommer få problem om ni hamnar i den sitsen att hästen ska tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 034
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka