Sv: 0,5 grad hälta
Hejsan! jag har haft något liknande på min nya häst hon är dock bara fyra år och lettisk import dagen jag hämtade henne från försäljningsstallet visade hon en 3 gr hälta men vi skrev in i pappren att köpet skulle få återgå ifall hon inte blir ren innan nästa vet besiktning inom 2 månader. jag blev rådd av vet att rida på som vanligt eftersom det troligtvis var en sträckning. Men jag beställde tid på klinik och åkte in och röntgade henne efter 1,5 vecka pga oro. hästen visar heller inget i ridning. Vi gjorde en export röntgen på henne och den visade att hon pga yttre våld fått kotan söndrig. Hästen fick innan röntgen behandling mot kotleds inflammation men visade efter den ½ gradig hälta högre upp, förhoppningsvis försvinner detta. Men försäkringsbolagen ville till en början inte försäkra något utav hästens ben från ett halvår från att hon var helt UA. Nu kommer jag kunna försäkra upp de andra 3 benen tack vare röntgen och bra hjälp av vet. Nu sår man bara i valet och kvalet behålla eller släppa? Bekymmer vet man alltid kommer förr eller senare ändå och skulle det vara något så givetvis kommer det ju hända något på detta bakben som inte ingår i försäkringen. Men det är en helt underbar häst, ska in på ett uldra ljud den 8 nov och se om det finns något mer som kan ställa till det i kotan, blödningar m.m. hoppas hon blir kry mitt lilla hjärtegryn man fäster sig tyvärr för fort.......