Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Hej.. Okey jag ska börja och säga att vi inte har någon höanalys men jag har funderat på att göra det, hur gör man? Aja, till...
Svar
11
· Visningar
789
Senast: lundborg
·
N
Hästvård En fråga? Hästen har fått en broddspark på ett bakben det är på skenan *på utsidan*. Hästen är inte halt men lite stel. Vad gör...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Rumpnissen
·
Y
Foder & Strö Hur lång tid brukar man räkna med att det tar en häst att äta upp ett kilo hö? Beroende på storlek? Vanligt balat hö. Ger jag hästen ett...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Bärin
·
S
Foder & Strö Började ge hästarna betamix för ca 2veckpr sedan och nu har båda två fått konstiga saker för sig! jag är jätte orlig nu,känns som stoet...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: skjootan
·
I
Hästvård Ni som lägger upp en plan för betesplanering och avmaskningsschema och så hur gör ni? Hur varierar ni mellan olika beten och avmaskar...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: ang
·
Hästvård Jag tänkte att här har ju många en mkt bred erferenhet av att ta hand om skadade hästar. Min häst kom in i stallet förra veckan med en...
Svar
13
· Visningar
2 849
Senast: Vilya
·
Z
Hästvård Dessa rekommendationer har jag fått från SVA för avmaskningschema, dvs om vi inte använder oss av träckprov varianter... Åsikter? År...
Svar
10
· Visningar
1 373
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har stallets hästar uppdelade i två hagar med fyra hästar i vardera som det är nu. Då våra hästar har den sämsta hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: snurpe
·
I
Hästvård Halloj, Vet inte om denna tråd ligger rätt, man jag provar!! Hyrde en sprillans ny klippmaskin, uppladdningsbar DeLaval och...
Svar
18
· Visningar
2 551
Senast: Polly_Mulle
·
M
Hästvård Hur länge bör man vänta med att motionera/anstränga hästen efter en vaccination?
Svar
14
· Visningar
1 328
Senast: Polly_Mulle
·
S
Hästvård En häst på min ridskola har fått spatt, och jag skulle vilja ha reda på lite mer om vad det innebär. Jag vet att på han var det så...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: vickan
·
T
Foder & Strö Hur får jag i mitt lilla shettis sto (årsföl) mer hö? Idag får hon ½kg morgon, ½kg lunch, ½kg em, 1½kg kväll. Vanligtvis har hon ej...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: Tigerlilja
·
Hästvård Hur vet man om saxen nyps när man klipper? Min häst har blivit svårare varje gång jag klipper men jag försöker verkligen att inte nypa...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: fejko
·
M
Foder & Strö Ska man ge hästarna kalk och i sånna fall varför och hur mycket??
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: momeli86
·
Hästvård Min häst har två trejält svullna bakben. Dom är identiska i svullnaden dessutom. Han har inte gjort nått som han inte är van vid att...
Svar
15
· Visningar
24 462
Foder & Strö I alla år jag hållt på med hästar har de haft saltsten, dån jag hört att hästarna känne själva om de behöver salt.Min häst har aldrig...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Flummflicka
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 946
Senast: zesel
·
Foder & Strö Jag har ett varmblod på 6 år som alltid har varit lagom pigg i ridning och jättesnäll i hantering. Nu har han tvärvänt och blivit ett...
Svar
12
· Visningar
1 254
Senast: Genesis
·
M
Hästvård hjälp...:eek: :eek: :eek: skulle avmaska minishettisfölet med bimectin, för 100 kg, och ställde in den, men sedan lossnade den man...
Svar
13
· Visningar
6 244
Senast: Madick
·
F
Foder & Strö Om man inte ger fri tillgång på hö ute i hagarna - hur länge kan det gå mellan grovfoder-givorna? Jag har alltid tänkt att hästar får...
Svar
14
· Visningar
3 379
Senast: MadickenII
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama