Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Ni som INTE har möjlighet till uppvärmt vattenkar i hagen. Hur löser ni det vintertid för att minska risken att det fryser? Finns ju...
Svar
18
· Visningar
2 835
Senast: mackan
·
Hästvård Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 396
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vad tycker ni kunniga på buke om denna skoning. Skoning 9/11 https://imgur.com/gallery/6x0zx
2 3
Svar
42
· Visningar
4 774
Senast: Estivuz
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 741
Senast: Trissa
·
Hästvård Hejsan! Har en arabvalack på 14 år som nu andra året knappt lägger vinterpäls! Han har gått på lösdrift flera år men nu har han jätte...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Vogue
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vi byter stall om tre veckor och kommer då att byta både krafft- och grovfoder. (Vi går från Krafft groov till...
Svar
12
· Visningar
2 040
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Kan någon rekommendera ett bra zinktillskott? Höet innehåller mycket järn och väldigt lite zink (19:1). Tack på förhand.
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Om man ska ge Metacam och sprutan har gått sönder, hur kan man beräkna hur mycket hästen ska ha.
2
Svar
24
· Visningar
8 322
Foder & Strö Någon som har något tips för en häst som är dålig i magen? Vad det kan bero på och vad man kan göra åt det? Hästen ifråga har aldrig...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Pudlan
·
Hästvård 24-årig häst med shivering. Rids ca 3 ggr i veckan och visar inga symtom på sin shivering förutom vid hovkratsning osv då höger bak ofta...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Ragge_
·
Hästvård Hej! Idag så klippte jag min ponny och när det var klart såg jag att hon hade fått massa ”ränder” av vitt mjäll. Någon som vet vad det...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har kört fast och behöver bolla lite tankar och idéer. Häst som kastar konstant med huvudet första minuterna i travarbete. Mest i...
Svar
5
· Visningar
3 241
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kan jag få lite hjälp i mitt resonerande? (Veterinär är kontaktad, vill bara ha ytterligare input.) Stor häst, minst 700 kilo, 12 år...
2
Svar
31
· Visningar
1 859
Senast: Madick
·
Foder & Strö Min häst har börjat rasa i vikt, hullet från i sommar är borta. Nu går hon inte gå ner mer! Hon vägrar äta mer hösilage, hon äter idag...
Svar
16
· Visningar
2 236
Hästvård Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag...
Svar
11
· Visningar
997
Senast: eldkyss
·
Hästvård Kikar lite på en häst som har olika vinklar på sina framkotor. Det ser ut som att den skulle kunna ha haft bockhov som ung och som då...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Anastacia
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vilken foderleverantör (krafftfoder) skulle ni välja till en häst som drabbats av korsförlamning? Är mest inne på Saracen eller St...
Svar
5
· Visningar
1 548
Senast: WAL
·
Foder & Strö Någon som vet vad det är egentligen? Jag har ju haft min ena häst i 17 år och haft ”trivselfläckar” några enstaka säsonger, både vinter...
Svar
5
· Visningar
2 174
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama