Zon till hästar?

Thera

Trådstartare
Min häst har dragits med en sk kotsenskideinflammation ett tag nu. Hon har en galla som liksom kläms åt av ringbandet runt kotan. Vi har testat mycket för att minska gallan, tex liniment, lindor mm. men det vill inte ge med sig helt. Vi har också tappat ur gallan och gett kortison, men det blir bara bättre ett tag. Enligt veterinären är det oftast bara en operation som hjälper i längden.

Nu är hon dräktig och jag känner att jag inte vill göra för stora ingrepp på henne.

Så berättade en bekant till mig att man kan använda sån här smärtstillande gel, typ Zon eller Ipren på hästar också. Den är ju dessutom antiiflammatorisk så det kan ju kanske vara bra.

Vad tror ni om detta? Och vågar jag använda det på en dräktig häst? (Gravida kvinnor kan använda den tills de tre sista månaderna, men det kanske man inte kan jämföra med?)

Sv: Zon till hästar?

Smärtstillande innebär en uppenbar risk att hästen överbelastar det skadade benet,men en ännu värre skada som följd.

Jag kanske bör tala om att hon inte är direkt halt, däremot kan jag tänka mig att det spänner i gallan. Hon markerar pyttelite i trav ibland, men jag kan tänka mig att det vore skönt att slippa den lilla smärta hon eventuellt känner. Hon springer som vanligt i hagen ändå, så jag är inte rädd att hon ska överbelasta om hon får smärtstilllande.

för dte försa är inet zon så verksamt som folk tror..det är -något-bättre än de sk "kosmetiska " salvorna som funnits innan,men det funkar inet riktigts å kraftfullt.. det behöver man starkare saker till...

jag hars jälv,enl vetrekommendation använt orudis på en häst,men jag kan INTE rekommendera detta..förd et första är dittsto dräktigt,håll inet på o mixtra med massa skaer då,du vet inte vad som går överi fölet..för dte andra så gör dessa salor huden kämslig för solbestrålning o du kan alltså f¨å-brännskador-på din häst( o ävend ig själv)

jag rekommenderar att duåterigen vänder dig tillen veterinär o diksuterar igenom problemen du har.

Thina

Jag skulle INTE rekomendera att använda humanmedicin på hästar! Vem vet hur länge verksamma ämnet stannar kvar i kroppen, om dom kan reagera negativt på läkemedlet osv? Tänk bara på allt prat det varit på senaste tiden om "iprendoping" inom travet. Vissa menar att det är en föjd av att somliga medicinerat sina hästar själva och bla laborerat med ipren-gel....

Nej, kolla upp hästen hos veterinär och använd preparat som är till för djur!

/Monika

Det skulle jag däremot inte göra, om inte hästen har haft BoT tidigare. I varje fall inte nu när hästen är dräktig om jag förstått saken rätt.

Därför att BoT har uppvisat en stark reaktion på hästar som aldrig tidigare haft dessa, och man rekommenderar nya användar en kort tid från början med succesiv ökning. Tillverkaren av BoT reserverar sig för användning på dräktiga ston som aldrig haft detta tidigare, men för de som användt BoT innan dräktighet anser man det ok.

Om man reserverar sig hos tillverkaren, bör det säkert finnas goda skäl. Själv har jag hört fall där ston kastat fölet, men man har inte kunnat klarlägga om det har varit pga användning av BoT eller annat. Så jag skulle personligen inte chansa.

Så var det inte!

Det är på MÄNNISKA en brännande känsla har uppkommit vid enstaka tillfälle. Av denna anledning rekommenderar tillverkaren att man gradvis vänjer hästar vid back-on-track, för att vara på den säkra sidan.

(För övrigt är det ganska vanligt att tillverkare reserverar sig mot saker, för att ha ryggen fri. Titta bara på klädtillverkarna: knappast några kläder går att tvätta i 60 grader längre enligt tvättråden).

Jag skulle låta hästen vara eftersom inte är rejält halt, om hon bara går i hagen utan stressmoment kan hon ju känna efter själv. Absolut inte börja testa med humanmedicin. Prata med din vet och se vad den säger.

Så har man sagt ordagrant till mig, och det var inte för människa detta gällde.

Jo, jag har haft Back on Track till henne som nattbandage under ett år ungefär. Jag tycker det hjälper lite, det minskar gallan delvis men den vill inte riktigt ge med sig.

Hon var på ATG-klinik i våras, tror inte dom kollade med ultraljud. Enligt veterinären kan det hjälpa med laser, annars är det operation som gäller. Och för att få laserbehandling måste vi antagligen ut och åka, vilket jag vill undvika.
Visst kan jag låta henne bara gå och drälla i hagen, men jag tror att hon skulle må bra av att få komma ut och motionera lite, hon har mycket energi.

Men, men... det är nog bäst att låta bli den där gelen då...

Boj skrev:
Så har man sagt ordagrant till mig, och det var inte för människa detta gällde.

Vem är "man"? ;)

Det var tillverkaren som sa så till mig. (Samma info i deras skriftliga information).

Men tillverkaren kan ju ha ändrat sig! Och det är ju alltid bra att vara försiktig när man börjar med nya produkter.

Angående gravida kvinnor står det i sista numret av socialstyrelsens läkemedelstidning att man inte bör använda den här typen av medel fösta sex månaderna heller, nya rön ang missbildningar.
PL

Vet nån om det är farligt att använda laser på dräktiga ston då? Och om de finns dom som åker runt och ger laserbehandlingar?

Orudis och Zon är exakt samma "salva" bara med olika tillverkare och därav olika namn. Har själv blivet rekommenderad både Orudis och Zon av olika veterinärer för att behandla häst med. Så det är uppenberligen väl accepterat till hästar. Dock har jag ingen aning om om man kan använda det på dräktigt sto.
Har ni provat att sko henne med ringsko ? Funkade på en av mina gamla hästar som hade problem med kotsenskidan.

Jag har användt både zon och ibumetin gel på min hästs senskada vilket har fungerat suveränt. Om en människa på uppskattningsvis max 100 kg klarar av salvorna är jag övertygad om att hästar som väger flera hundra kilon mer tål salvan.

Superduper salvor säger jag som tar bort inflammation.

Sen kanske det inte är så lämpligt på tävlingshästar då salvorna ger utslag i dopningstest.
Dopningstesten kan visa på extemt små mängder av ett förbjudet preparat och visste ni att om ni käkar en macka med vallmofrön på morgonen och sen gör dopningskontroll så åker ni fast! Ganska intressant tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 446
Senast: qnockout07
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 683
Senast: TantEster
·
Hästvård Min häst är opererad för snart tre veckor sedan i ringbandet/kotsenan på ena frambenet. Hon har ätit fenylbutazon till och med i...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka