S

sofie_m_a

Hej!

Har em fråga angående kvalet till YRSM. Det står att man måste ha två placeringar på 1,40 eller en på 1,50 för att kvala. Räcker det då med placering oavsett vilken placering och även om man inte gått felfritt?

Är det ingen annan som tycker att det är lite väl lättvinnigt i sånna fall, att kvala till SM om det inte äns krävs felfria rundor i 1,40 eller 1,50?

Sv: Yrsm

ja man kan bli plaserad på 20 fel men endå kvala.

jo man märker när man kommer till sm att vissa kvalat dit "på tur" och kvalat in med några nerslag.

Problemet är väl lite det att det inte finns så himla många YR på den nivån. Juniorer finns det många fler. Detta beror kanske på att många lägger av med tiden, eller att dom inte klarar av att hålla samma kvalitet på hästmaterialet när föräldrarna slutar sponsra. Inte vet jag. Men jag tror att om kraven skulle ställas högre blir det nog tufft att få ihop ett acceptabelt startfält.

Men är inte det bättre än att det kommer folk som river vartannat hinder och vägrar ut sig och så.

Problemet är väl lite det att det inte finns så himla många YR på den nivån. Juniorer finns det många fler. Detta beror kanske på att många lägger av med tiden, eller att dom inte klarar av att hålla samma kvalitet på hästmaterialet när föräldrarna slutar sponsra. Inte vet jag. Men jag tror att om kraven skulle ställas högre blir det nog tufft att få ihop ett acceptabelt startfält.

Hästmaterialet? Ryttarmaterialet då? Det är väl snarare där det brister.

Håller med!

Köper man en välutbildad häst som går 1.50 utan problem så håller den med en dålig ryttare ca 1 år efter det måste den börjas ridas.

Köper man en häst samma som ovan men är en riktigt duktig ryttare så håller hästen desto längre!

Ryttarmatrialet är nästan viktigare än hästmatrialet!

En bra ryttare som kan träna sin häst på ett bra och kunnigt sätt får en välutbildad häst!

Allt hänger på ryttaren, så tycker jag iaf!

Har själv en 8 - åring, som hoppa som en åsna när jag köpte honom men nu efter 5 år så hoppar han som en stjärna och mycket välutbildad häst. (Vill inte sitta och skryta om att jag är en jätte bra ryttare men jag tog det som ett exmpel).

Mycket möjligt. Men jag menar bara att det var 71 juniorer som ställde upp i ute-sm i år, 39 YR = många lägger av med tiden. Visst är det kanske så att hästmaterialet brister, eller (jag håller med, i de flesta fall ryttarmaterialet), men frågan gällde ju faktiskt inte varför det blir så dåliga resultat, utan varför kvalgränsen är som den är. Om den var högre satt tror jag att ännu färre skulle kunna ställa upp.

Sen är det väldigt stor skillnad på att rida en 140 på en vanlig nationell/elittävling och ett sm. Vilket det även ska vara. Men det är inte så att alla som har mycket fel på sm har halkat in på ett bananskal.

Jo visst, men så många är det väl inte som rider storhäst på den nivån när dom är under 16? eller är det? Jag vet en del, men det är väl inte jättemånga?

Nej fast sen så flyttar väl många lovande YR utomlands för att jobba hos någon när man är junior bor man ju oftast hemma :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Tävling Jag har lite olika frågor angående att kvala unghäst då det finns väldigt lite information om detta. Jag har en 6årig D ponny som jag...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: miniola
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka