Youngriders!

H

hoppryttare_Miró

Hej jag undrar om det är så att men får tävla med youngriders när man fyllt 16år eller får men tävla youngriders när men är 15år också?? seriösa svar!!:bow:

Sv: Youngriders!

Du klassas ju automatiskt som Junior på stor häst fram tills en viss ålder, är väl 18 om jag inte minns fel.
Vet inte hur det fungerar på mästerskap, typ SM. Där ser man juniorer och YR tävla i seniorklassen ibland, men vet inte om du som junior får välja att tävla i YR klassen, men kan inte tänka mig att det skulle vara otillåtet. Är ju ändå högre, mer tekniskt och mer erfarna ryttare än i juniorklassen.

Men är ju mest på SM man klassificerar i J,YR,S. På DM tex finns oftast bara J,S. Vanliga nationella tävlingar är ju inte uppdelade mellan olika åldrar.

/I

du kommer få tävla med Juniorer tills du är 18.
men det är bara (som skrivs ovan) olika mästerskap man har olika klasser i junior, YR och senior.
annars tävlar alla mot varandra

Det är FRÄMST vid SM som det är indelat, men även andra klasser och cuper har åldersindelningar samt ponnytävlingar med hästklasser brukar oftast vara för bara juniorer eller ev även yr.

Du är junior tills då är 18.
Senior fr.o.m. det år du fyller 19 och framåt.

Sen är du young rider mellan det är du fyller 16 och 21.

Som 16-18 åring får du alltså rida i både Young Rider och Junior-klasser när det finns såna speciella.

mellan 18-21 får du välja mellan YR och Senior.

Du kan rida det ena på ena tävlingen och det andra på en annan, så det är inget att du har valt något en gång att det alltid är så.

har helt förmig att jag sett juniorer under 16år som tävlat som YR eller är jag helt ute och cyklar nu??

hoppryttare_Miró skrev:
Hej jag undrar om det är så att men får tävla med youngriders när man fyllt 16år eller får men tävla youngriders när men är 15år också?? seriösa svar!!:bow:

Det beror på. Är det cuper el dyl så får man kolla reglerna för just den cupen.
Är det SM så är det ok att starta som underårig.
Är det DM kan distriktet sätta stopp. Skånes försökte det iår, man ville inte ha samma som vann JDM som YDM i en gren. :angel: Dock gjorde man olika i hopp och fält så det blev samma i båda till slut dvs att det var samma regler som SM.

Som arr fick vi lite bry iår. Det var EN som startade YRDM dvs ingen klass om man inte räknade juniorerna. Så juniorerna ingick efter långa disk med distriktet. Det blev juniorer för hela slanten i YRDM. (Visserligen fält men då hade hopp redan varit)
Om man är 14 eller 16 spelar ingen roll om det inte står annat.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård