Det måste väl ha varit under senare delen av 80-talet som tror jag, kennel Jelizastas fick en kull med wobbler, på linjer från kennel Yablonaja.
Hade själv en Borzoi född i den vevan, från kennel Olagus, på just Yablonaja linjer.
Mängder av borzoi födda under 2-3 år på 80-talet röntgades. Däribland mina. Den ena, från kennel Sahejeev hade inga problem.
Den andra, från Olagus hade redan innan fått en kortare episod där han blev i princip förlamad i bakstället. Under bara några dagar.
Min Olagushane visade sig ha trappstegsformation i nackkotorna, vilket precis förklarade hans symptom.
Han fick cortizon men tog det endast under några dagar per år.
När vädret slog om så att det blev lågtryck fick han alltid en släng av det där, 3-4 dagar med cortizon fixade det för den omgången.
I vilket fall som helst, jag tror att det mest var hundarna i den där Jeliztas kullen som hade wobbler.
I slutänden tror jag att dom ansåg att det hela var inte så farligt, det var en sån oerhört låg procentandel av röntgade hundar som visade nåt åt det håller att man lät det bero.
Nu har jag inte haft Borzoi på 20 år och hänger inte med, men har inte hört nåt om Wobbler på Borzoi på senare år
Det finns säkert anlag för det i generna och just den där kullen hos Jeliztas hade väl den stora oturen att vara en kombination som slog ihop de där anlagen rejält så att det manifisterades hos den kullen. Och i den kullen var dom svårt sjuka såvitt jag minns.
Som sagt, det finns nog i generna men jag skulle inte vilja påstå att det är vitt utbrett i rasen. Det dök även upp i en diskussion på en internationell FB grupp för inte så länge sen och det verkade som att ingen i resten av världen hade sett något av det.
Enbart de som varit med länge kom ens ihåg det rabalder som var i Sverige då det begav sig.
Att en Borzoi idag får wobbler är säkerligen inte omöjligt men förmodligen maximal otur och inget som uppfödarna hade kunnat föreställa sig eller förebygga.
Med vetskapen om att en ung Borzoi fått wobbler så kan man ju hoppas att i alla fall den kullen plus föräldrar röntgas, för att få reda på mer.