Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.
Första gången jag råkade ut för det var på en nordsvensk som jag hade haft i knappt två veckor, han hade tappat en sko och med den nästan halva hoven
(en massa hovvägg satt kvar i skon mao) Det fanns inget att spika i så han blev avskodd helt och hålväggarna på de andra hovarna blev uppskurna en bit men inte hela vägen. Hovis gjorde rent och jag blev beordrad att blanda ihop tjära med kopparsulfat och trycka upp i hålen.
Gjorde som jag blev tillsagd (detta är ca 8år sedan) men det var svårt att veta om jag verkligen kom åt överallt. Med tiden växte iaf frisk hovvägg ner och hästen blev ridbar igen efter x antal månader så något måste jag ha gjort rätt iaf.
Den andra hästen fick något liknande snusk en månad eller två efter nordsvenskens bortfall av hov men då den gick barfota så upptäckte jag det innan det blev några hål.. Minns dock inte riktigt hur jag behandlade det men misstänker att jag smetade på samma gegga där.
De hade fö ganska lätt för att få ofräscha hovar när de gick i en viss hage så att det var något i marken tvivlar jag inte på.
Sedan har jag haft en ponny som hade haft fång, denna fick separationer (heter det så?) där det började krypa snusk uppåt på två ställen på varje framhov, där gjorde jag så att jag tryckte upp k-sulfatkorn och droppade ett par droppar vatten på detta. Sedan fick den stå på betongplattorna i ca 30 min så det skulle börja "verka". Upprepades ett par ggr om dagen och även dennas röta slutade sprida sig, och hovväggen kom ner fint igen.
Sist nu så var det på min häst som har varit ute på foder, den kom hem halt/väldigt öm på ena foten. Ett väldigt litet hål i lamellranden var det enda man kunde se på hoven. Tog ut vet och efter många om och men så började han gräva i hålet som visade sig vara ca 3cm djupt och 2cm brett. Vi proppade i kopparsulfat (99% ren kopparsulfat) och satte igen hålet med bomull, lät tussen sitta i en vecka på vets order och öppnade sedan och spolade med kslösning. Proppade i nytt sulfat och stängde igen, lät sitta tills bomullen gav upp och då gjorde jag samma sak igen.
Nu har hålet snart vuxit ut helt.
Vid minsta lilla tecken på strålröta sprayar jag på k-sulfatlösning och det stoppar rötan direkt.
Coari: Exakt vad är "äkta" wls då? Jag har nämligen läst och läst, letat och letat efter info på en massa amerikanska sidor om detta och vad jag förstår så har man inte kunnat bestämt säga vad det är mer än att det har hittats en blandning av bakterier och svamp i "hålen" som finns naturligt i hästens miljö. Alltså inte samma svamp på alla hästar som drabbas utan en av mängden svampar som tycker om att äta på keratin.
Alltså är det vad jag förstår inte en speciell hovmördarsvamp som är ute efter att göra så stor skada som möjligt.. Klurigt det där.
Du kanske kan kasta lite ljus på det åt mig?
/Zantha som varken är mänskligt bekväm
, har skitiga hagar eller eftersatt hovvård till/på sina hästar