Hovarna på den här killen raspas/kontrolleras mycket ofta, max 4 veckor har vi mellan varje "ordentlig" omgång, sedan raspar jag och fixar lite då och då.
I mitt fall har flera hovslagare och hovvårdare varit inblandade från början, det har verkats upp, men man har inte velat ta upp så allt det "snuskiga" försvann eftersom det verkar gå så långt upp, alt att det kommer uppifrån på något vis?
Hur som helst har vi kämpat länge med detta, när man verkat bort riktigt hårt så har det sedan verkat läka fint, sedan plötsligt en dag ser man en liiiiiten liten prick i lamellranden, och börjar man gräva där så är det större hål innanför
Jag kan bara svara för mig förståss, men i vårt fall har det verkligen inte "gått långt" innan vi börjat åtgärda, problemet är väl att vi inte får ordning på det permanent... QUOTE]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Röta kan sprida sig fort om det är en aggressiv sort.
Just därför måste minsta lilla spricka eller prick verkas bort vid varje verkning,man får va skitnoga och petig,visa hästägaren minsta förändring som den skall tvätta osv.
Allt angripet horn bör skäras bort.Tas det inte bort fortsätter det bara uppåt och kan bli riktigt illa.
Min erfarenhet är att om man verkar en angripen häst med tre veckors mellanrum så hinner man ikapp problemet!Inte en dag längre.
Fyra veckor är för lång tid,speciellt om de inte vågar verka bort allt angripet horn.
Tre veckor verkar va en magisk gräns på de fall jag verkat.
Är rötan agressiv och djup kan det behövas starkare grejer ett par ggr än Jodsprit som funkar på de flesta.
Finns ett receptbelagt antibiotika spray som heter Cyclo som får användas bara vid enstaka tillfällen (då det är just antibiotika med allt vad det innebär av risk för resistens osv)
Sprayen letar sig in väl i alla små hål och skadade lameller.
Men verkningen är det viktigaste!
Förbannar mig själv att jag inte alltid har kameran med mig i bilen,ska bättra mig.
Jag har några hästar som hade varit guld att visa hur snabbt det ibland går att hjälpa vissa individer.
Ge inte upp!