Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast din häst verkar ju inte normal?Ja, och efter 2-3 veckor är det så lite att ta att de flesta hovisar knappast tycker det är värt mödan att åka ut så ofta.
På en normal häst ska man kunna verka själv mellan hovis besök tycker jag.
Det är ju ett bra sätt att som hovslagare skaffa sig en inkomst på.
Och jag förstår att det kan bära emot att hästägare gör själva så att dina inkomster på så vis minskar.
Men just verkningar är i inte alls lika känsligt som en skoning.
Det är lätt för en oerfaren hästägare att raspa för mkt eller för lite .
Tom du som anser dig vara proffs själv med tjugo års erfarenhet kan ju inte verka en hov i balans så varför skulle jag tvinga en hästägare att verka hästen själv i onödan?
Om orsaken till hästens problem är en obalans i hoven så är det bättre jag håller koll på problemet än en kanske osäker hemmablind hästägare.
För mkt raspning på fel ställe kan göra hästen öm och därmed förvärra en obalans i hoven,en halv cm felverkning på fel ställe kan ställa till det mer än du tror.
Jag har sett sk hemmafixare ställa till med mer problem för sin häst än att hjälpa den.
Verkning är grunden till allt,lika viktigt att verka hoven korrekt vare sig den skall gå barfota eller skos!
Dina låga påhopp att jag skulle boka in kunders hästar för ofta för att tjäna pengar säger mer om vem du är som person, än vem jag är.
Mina kunder litar på mig och vi har en bra kommunikation och ett samarbete.
Fölungar och unghästar tycker jag skall verkas ofta första tiden så felställningar och problem förebyggs.
Att klistra och limma och gipsa och nita behövs då inte inte som i din värld.
Snålhet bedrar ibland visheten för vissa.
Jag uppmuntrar att hästägare är intresserade men att lägga över ansvaret på en outbildad hästägare vid ett problem som tex obalanserade hovar ,rötaangrepp osv är av mig oseriöst.
Om jag snabbt kan hjälpa hästägaren med hästen varför skall jag då lära upp hästägaren att verka själv?
Fattar inte hur du är funtad riktigt?
Jag har inget emot att hästägare själva fixar med sina egna hästars hovar så länge inte hästens har några större problem.
Jag har sett sk hemmafixare ställa till med mer problem för sin häst än att hjälpa den.
......................
Om jag snabbt kan hjälpa hästägaren med hästen varför skall jag då lära upp hästägaren att verka själv?
Väldigt få hästägare skulle göra delar av en veterinär rehabilitering själva, ....
Tror du det?WLD är ett icke-problem om cirkulationen i hoven fungerar.
Jag kan ju som du bli världsmästare i ordbajseri .Ja varför skulle du det?
Det kan ju vara dumt att hästägare kan själva, för vad skall du göra då?
Det är ju tur att man är bra på något i alla fall.Jag kan ju som du bli världsmästare i ordbajseri
Det gör jag inte alls.....du ogillar mig ....
Det verkade så då du skrev oerhört protektionistiskt om vad du tycker om "hempulare".Jag är inte ett dugg rädd för konkurrens eller att bli arbetslös.
De var inte menade som någon förebild.Jag har sett värre verkade hästar än dina,men för den skull behöver inte dina vara nåt att sträva efter ,om du förstår vad jag menar.
Jag var lyckligt lottad att ha just Magnusson som lärare,även om han inte uttryckte sig som Migo exakt så var han mkt noga med att lära ut vikten av nogrann verkning.Tror du det?
Så märkligt att INGEN tidigare har nämnt det för mig.
Inte ens Magnusson via mina veterinärer.
!
Och jag kan faktiskt bli lite upprörd över att du ofta hänvisar till Magnusson ....
Jättebra att du söker kunskap.Men det beror ju på dels att Magnusson kontaktades av mina veterinärer för att lösa det besättningsproblem som jag hade med WLD och dels på att det är hans bok som jag har haft som bas i min teoridel.
Den är jättebra och beskriver hovar och deras funktion mycket ingående.
Ingen död träbit där inte.
Jo, från början var det nog det som gav rötan fäste, nu är det något annat då han är "för öm" med tanke på att han faktiskt inte är särskilt mycket uppverkad. Han var ju mer uppkarvad i våras och inte alls lika öm...
Sedan försommaren har hans hovar pysslats om av hovvårdare med väldigt täta intervall, jag har inte behövt pilla nått alls förrän häromdagen. Så vinklar och allt har varit perfekt, ändå har rötan avancerat.. Han har faktiskt bara röda lameller, de är inte sträckta alls... hur man nu ska tolka det..
Nåja, jag tror och hoppas att det vänder nu, annars blir det klinik och röntgen.