Sv: Wiplashskada - hur har ni gjort?
Tack för snabbt svar...
Nja, vården har inte visat direkt att de vill hjälpa mig.
Trodde jag bara hade åkt på en hjärnskakning efter olyckan (har nämligen haft det förut och den gick över på ca 1v, så tänkte samma om detta). Men lovade arbetskamraterna (några av dom var också med i bilen, men de klarade sig utan chock och huvudvärk just samma dag) att om det inte var bättre efter 1v så skulle jag gå till läkaren. Det var inte bättre så gick till läkare som sa att jag skulle äta ipren 3ggr/dag i 3dgr. Gjorde detta men inte blev det bättre, så fick andra starkare mediciner (är en person som inte gillar att ta tabletter). Men dessa hjälpte att lindra smärtan en del fast jag kunde fortfarande inte röra på nacken.
Värken var kvar och jag gick till företagshälsovården och fick träffa en väldigt bra läkare, det kändes som att han verkligen ville hjälpa mig.
Fick en remiss till "vanlig" röntgen, men ingen skelettskada syntes.
Gick till läkaren på vårdcentralen hemma som sa jag skulle gå till sjukgymnasten, gick till han 3ggr och låg 1h på bänken och han tog på mig (han skulle komma åt de djupare spänningarna). Fick rekomendation av läkaren på företagshälsovården att fråga om han utförde t.ex. akupunktur.
Gjorde detta till sjukgymnasten, vilket jag ångrar då han blev arg och tyckte att det var skit och att det inte fanns något att göra med mig!
Då hamnade jag i vad jag nu förstår är en depression, jag 21 år ska leva med denna värken resten av mitt liv?! Näe, då ska jag inte leva mitt liv...
En nära person fick höra detta och berättade då att om jag gjorde det så skulle hon slakta min häst.
Och en jobbarkompis gav mig i samma veva tips om en naprapat.
Bestämde mig för att hon inte skulle få slakta hästen och jag skulle ge naprapaten en chans.
Fick tid hos naprapaten, första gången jag var där (ca 3mån efter olyckan) så knäckte hon loss mig i nacken och jag kunde röra på den igen! Hade glömt hur det var att röra på nacken..

Så jag har regelbundet sen dess gått hos henne (går ca var 4e-6e vecka) knäcker vart de behövs, går på de djurpare spänningarna, får massage, TENS och akunpunktur, en riktig genomkörare i hela kroppen.
(Detta är dock inget som försäkringsbolagen vill betala, så det får jag göra själv).
Denna naprapaten har hjälpt mig hela tiden att bara orka lite till, lite till...
Men för ca 2mån hamnade jag ner i ett mörkt hål igen för smärtan blev ännu värre igen...
Jag berättade för chefen och jobbarkompis vad jag hade för tankar för att hjälpa mig själv att bli av med smärtan, då ringde jobbarkompisen företagsläkaren igen, så jag fick gå till honom och prata med honom igen.. Vi satt och pratade i över 2h.
Fick remiss till neurolog, men han hittade inget.
Han ville skriva en akutremiss till skicktröntgen och en psykolog, men jag hade ingen lust...
Jag har bytt vårdcentral och fått träffa en annan läkare, så nu prövar jag en nervmedicin... Och väntar på att det ska komma en kallelse hem till skicktröntgen.
Får se vart de leder... har ju inte fått en riktifr diagnos än heller..
så vet ju inte vad som är det egentliga felet...