wintec dressyr

iloveyou

Trådstartare
vad tycker ni om dom? jag funderar lite på en sådan att bara ha hemma . är hoppryttare egentligen men ska ut o tävla några lokala dressyr och då vill man ju iaf ha en dressyrsadel:D är dom raka lr svängda i bommen? om nån vet.

Sv: wintec dressyr

Dressyren är rakare än allroundmodellen om det säger något.

Den blir ngt. lite mer svängd ju vidare järn du har i men det är minimalt, skulle dock vilja påstå att den passar åt lite mer rakare rygg än mer svängd rygg.

Personligen så trivs jag super i wintecsadlarna för att de passar min kropp så bra och min häst trivs så superbra i dem.
Tycker det är en bra sadel att satsa på, skulle jag bara ha en så skulle jag satsa på cair då den har lite mer tolerans för om ryggen ändrar sig iom att luften fördelerar sig där den behövs.

okej :) synd, min häst har prestige nu och den e ju mer svängd så då kmr det itne funka. tkr också att dom är helt ok. man får faktiskt bra sits och det är skönt med lagoma stöd :)

min häst är svängd o har en wintec med röda järnet, den är nästan för svängd för honom. Det skiljer en del mellan sadlarna tydligen, min wintec hopp med rött järn o betydligt rakare.
Prestige ligger jättebra på min häst över ryggen.

Jag har en Wintec dressage 500 med vita (extra vida) järnet, och den är mycket svängd.

Dessa modeller ska inte alls fungera på min häst rygg men av nån anledning så har de legat kanon och han har utvecklats massor i dem.

Min häst var svagt svängd när han fick sadlarna och de låg bra båda två, idag har han nästan spikrak rygg och dressyren som är ullstoppad är nu på gränsen (har fått modda upp den lite), cairmodellen som igentligen är mer svängd fungerar fortfarande då luften fördelar sig på ett bra vis.

Så förkasta inte modellerna innan du testat. Har för mig att det var i en annan tråd som bl.a Bison och jag kom fram till att allrounden är mest svängd, dressyren rakare och hopp rakast. Sen har du isabellen och pro som är ännu rakare.

Har ju haft en sån men fick fel str. så den blev för stor för oss så då gav jag upp Isabellen, är dock sugen på att prova en dressyr Pro nån gång för de verkar vara rakast av dem alla och ganska nätta.

Min ena medryttarhäst har en Wintecsadel och jag bara älskar hur bra sits jag får i den.:d Jag har ofta lite ostadig sits och skänkel men det blir mycket bättre i Wintecsadeln jämfört med den andra medispållens sadel. Gillar dessutom att man får så bra grepp i sitsen av det där mockaliknande materialet som den har!

men det var ju isf dressyrmodellen jag ville ha och den var väl rätt rak? jaja kan ju testa nästa gång sadelprovaren kommer iaf. Vet nån om de är bra i kvaliteten med tanke på priset?

Stirra dig inte blind på rak/svängheten det är så mycket mer som gör om hästen trivs i sadeln.

Det är även skillnad mellan cair och ullstoppning. Cairstoppningen gör att luften fördelas där den bäst behövs under ritten så det ger större tolerans för om bommen skulle vara ngt. för rak eller böjd. Dock kan cairmodellerna se totalt opassande ut när man lägger på sadeln och innan man satt sig i den och fördelat ut luften.
Luften ger även större möjlighet för hästen att röra sin rygg och den ligger inte och klämmer med punkttryck.

Man får mycket sadel för pengarna och hållbarheten är ju i en klass för sig. Släng den i golvet och allt som behövs är en trasa och ta bort dammet som blev för det är nästintill omöjligt att få märken i dem tycker jag.

okej. jaa, jag tänkte isf på den cair modellen. men om den skulle passa så blir det nog en sån att ha till vardagsdressyren. :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 029
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 653
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka