Wintec Cair

Sv: Wintec Cair

Ja, jag provade den i en normal bom och vid bom på min häst som har spikrak rygg. Har också provat allroundsadeln, Widesadeln och flatbacken och ALLA är böjda i vid bom.

ALLA Wintecs modeller har kilbossor.

Den var möjligtvis något rakare än deras övriga modeller, men jag tyckte fortfarande den var svängd. Den är mer svängd än Prestige Hippos

Om dom knarrar beror det i regel på materialet... Om en lädersadel knarrar är det oftast pga att lädret inte är välsmort och jag antar att det kan vara likadant med syntetmaterial.

På de andra wintec modellerna kanske det stämmer men definitivt inte på Isabellen!

Vår knarrar ingenting! Vet däremot att mn kompis sadel Wintec 500 dressyr knarrade så det är nog inte på isabellen det heller! :)

Senast ändrad:

Men allvarligt talat: Tror du inte jag kan se om en bom är svängd eller? Min häst har helt rak rygg och om bommen är svängd ser man det.

Och vår förra häst hade nog den rakaste rygg som går att hitta och den var INTE svängd då! Antingen hade du hittat ett felgjort ex, eller så var det en annnan Wintec sadel, eller så var det helt enkelt så att du lagt sadeln fel!

Min har också helt rak rygg och i vid bom är den svängd. I normal bom är den rak, men då var den alldeles för smal för min häst.
De jag provade var Wintec Isabell med mocka på kåpor och sits och det var endast en liten del av kåpan som var i syntetläder.

Hur kan man lägga sadeln fel på en helt rak rygg?
Efter mer än 13 års ridvana tror jag faktiskt att jag vet hur man sadlar en häst....

Mli skrev:
Jag glömde en fråga... är det någon som har den i brunt? Är det snyggt?
Den bruna är jättesnygg tycker jag! Hade sadeln passat på min häst hade jag köpt en brun! Garanterat!

Ang detta med sväng bom med vidare järn märkte jag ingen större skillnad på min häst iaf. Han har rak rygg och provade alla järn från det blå till det vita , sadeln satt lika bra och låg an lika bra med alla järn så att den blir såå mkt böjdare med vidare järn kan jag väl inte hålla med om. Iaf var det inte så på min häst..

Senast ändrad:

Här har ni länkar på olika ryggar...
Något svängd och överbyggd.
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Adel_357_TN3-BU.jpg

Svängd
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Abe_346_MD1-BU.jpg

Rak
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/13390b.jpg

Väldigt svängd och överbyggd
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/13409b.jpg

Den passar ungefär hästen på länk nr 2 om man har en storlek vid/ännu vidare.

När man byter koppjärn ändras bommens form och den blir mer bananformad desto vidare koppjärn som sitter i. Wintec och Bates sadlar är raka i normal bom och svängda i vid-xvid bom.
När det gäller Wintec Wide är det samma där, men då är den rak i minsta koppjärnet (som är x-vid tror jag) och svängd i största (xx-vid eller nåt sånt..)

Men SNÄLLA.. Det där STÄMMER INTE!!! Då måste det ha varit något FEL på ditt exemplar ifall du inte har sadlat fel! OCh att du har 13 årsridvana spelar ingen roll.. Jag har sett många som har MER erfarenhet än du har som sadlar FEL så det är absolut ingen garanti! Tycker nog tyvär att det är fler som sadlar fel än som sadlar rätt så det kan fortfarande mycket väl vara det som är felet...

Ryggen på vår förra häst var lika rak om inte rakare än den på bilden du visade och den låg BRA på honom!!! Ingen skillnad alls mellan de olika järnen... Och det verkar inte som någon annan här heller har haft sadlar som varit svängda så det kanske är dags att ge med sig nu??? Du har fel!!

Det är ju en enorm skillnad mellan de olika bomvidderna! Isabellen kanske itne blir lika böjd som deras vanliga dressyrsadel/allroundsadel, men den ändra sig visst en hel del! I vid bom kunde man vicka på den och då är den absolut inte rak och den hästen som hade sadeln (och den var utprovad av en välkänd sadelutprovare som är väldigt duktig btw) hade nästan likadan rygg som på bilden jag visade (länk 2), något högre manke och något rakare rygg.

Vad för manke har din häst?

Han hade normal manke.. Och var halvblod.. Så varken låg eller hög manke!
Jag tror ändå det var något fel på just det exemplaret.. För vår låg verkligen hur bra som helst!!

Det du kanske inte har tänkt på är att om hästen har normal-hög manke räknas ryggen som lite mer svängd automatiskt då jag antar att hästen har muskler och inte är som en pinne... När man pratar om rak rygg är det inte bara själva ryggen man tittar på utan även manken. Många sadlar (däribland Wintec/Bates) är gjorda för högre manke och är då också (fast det är en rak bom) lite uppåtböjda framtill. Och då är inte sadeln rak... En sadel som ÄR rak och som passar hög manke är Albion k2. Min Globus clic är väldigt rak men passar också hästar med högre manke och rak rygg, då den också är rundad uppåt vid framvalvet.

Skiljer det sig mycket mellan wintec cair hoppsadel och isabellen i hur bommen är utformad? Jag har en hopp hemma på prov, eftersom dom inte hade någon isabell hemma därifrån jag ska köpa den.

Sedan berättade en sadelmakare för mig att det inte är alla hästar som tycker om cair, eftersom den tydligen skulle vara mer rörlig och obalanserad på hästen. Någon som kan bekräfta detta?

Liknande trådar

C
Utrustning Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Cosmic
·
F
Utrustning Har en fråga här! Jag har mina funderingar på att köpa Wintec close contact (ska ta ut en sadelprovare ändå) och vill höra av lite... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 584
Senast: SiZo
·
T
Utrustning Lånade hem en Wintec 500 Cair idag för att prova på min c-ponny. Det näst vidaste järnet var alldeles för litet och jag tror(vet nästan)... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 708
Senast: Tjalfe
·
T
Utrustning ... tror jag den hette:o En allround sadel i syntet som man kan ändra bomvidden på och som har luft istället för stoppning undertill...
Svar
16
· Visningar
1 353
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024