Windy - ledarhingsten

Lorelie

Trådstartare
Jag har läst boken igen (för säkert 7:e gången :angel: ) och än en gång funderar jag på vad hästen har för färg :confused:

Han föddes vit och glänser som silver... Skimmel kan det ju inte röra sig om. "Albino"? Men de är väl inte särskillt silverfärgade? De jag sett (endast bilder) har mer skiftat i rött...
Hästarna beskrivs som mycket vackra.
Vet inte vad de har för färg på ögonen, det tror jag det står någon stans.

Sv: Windy - ledarhingsten

en cremello skiftar ofta i lite rödaktig ton.Men en perlino kan faktiskt ha en lite silveraktig nyans.

MEN SNÄLLA!!!!!!

Det är en bok!!!!! Författaren har förmodligen inte alls funderat över hästens färg, utan skrivit något som låter vackert, ex han glänser som silver, osv osv

Har sett flera böcker från olika förlag, på en del framsidor skiftar han i rött, på andra i blått....

Annars kanske man kan fråga författarem????? ;)

Jag har också läst den där boken ett x antal gånger hehe ;)

Tror också författaren hittat på sin egna vackra färg, men jag har sett väldigt ljusa hästar - som nån sa perlino, albino eller något fast en albino har ju rosa hud och det har inte windy på de tecknade bilderna.

Det finns väldigt vita hästar (många bland araber) som är riktigt snövita i färgen och ändå mörka runt mule och ögon. En sån häst kanske skulle vara jämförbar med windy? ;) :banana:

Varför skulle inte en skimmel kunna glänsa som silver?

Skimmlar föds aldrig vita, därav förvirringen.
Perlino låter vitt och fint, men jag har aldrig sett någon själv.

OK, missade "föddes" :-)

Men det finns ju helvita hästar som inte är skimlar och inte heller behöver ha vita föräldrar, och inte heller är dubbelgula! Dominant White heter det (skumt med dominant när ingen av föräldrarna behöver vara det!)

coat1.jpg
Här är en dominant white som alltså är född den här färgen. Teorier finns att det är sabinogenen som härjar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 379
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag har med varierad framgång läst och förstått :angel: stora delar av Silverkedjans eminenta förklaring till islandshästens färger och...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: Duplo
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
Avel Mitt ena halvblodsföl född i maj och som har en brun mamma och en svart pappa, har mest troligen också sabinoanlag med mycket vita...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
47 968
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar