Sv: Willibald

Jag har ingen, men min kompis storasyster har en 04a e. Willibald som är ruskigt fin faktiskt!
Vann semifinalen i hoppning på strömsholm i höstas, jag har bara sett den i flyinge under finalen och måste säga att det är en väldigt trevlig modell på den, hög men kort i kroppen med långa ben och ett otroligt vacker huvud. :)

Måste varit bland hans sista avkommor då?! Han är ju tyvärr död. Blir dock lite full i skratt när jag läser beskrivningen av den! Min är allt annat...ganska hög ,166 men lång i kroppen o ett giganthuvud som bara en matte kan tycka är vackert! Han har ett stort överbett vilket gör att han är rätt lik en älg ! Han ser tuff ut men är rätt fånig o rädd av sig, det har iofs blivit mycket bättre. Har sett en annan avkomma o den hade också ett vackert huvud, hmm jag undrar hur mamman såg ut egentligen...

Som mest har det funnits tre på ridskolan där jag red innan. Två var privathästar och en ridskolehäst (fast han lånades ut på foder sedan eftersom han är för stor).

Willica (är tyvärr död nu, bröt benet för några år sedan) var e Willibald u Nadja du Moulin -Atout du Moulin (travare). Såvitt jag kommer ihåg (har inte sett henne på ganska många år) var hon ganska ädel och välproportionerlig.

Für Elise (är också död, fick kolik) var helsyster med Willica, men större oc grövre. Jag har inte sett henne heller på väldigt länge, men jag har också för mig att hon var lite "kantigare"

Manderville lever fortfarande :-) Han är e Willibald u Dizzy Dame-Marocco (Dizzy Dame är u Nadja du Moulin). Han ser ut som det två andra hästana ni har beskrivit: stort huvud, kort kropp och långa ben. Dessutom har han väldigt kort svans, så han ser nästan ut som ett förvuxet föl...

Alla tre har/hade samma färg bruna i en nästan röd ton

sedan hade vi en häst på Tenhults naturbruksgymnasium vid namn Fille som var e Willibald-Hertigen. Han är också död (halt, minns ej varför). Han var fux och ganska stor och framtung (men riktigt fin om någon red honom bra), men mycket mer proportionerlig än Manderville...

Hoppas du hittar några fler! :-)

Halloj!

Jag har en vallack på foder e. Willibald, född 2004. Brun med lite vitt på en bakkota, "mjölmule" som gör att han ser ut som en blandning mellan gotlandsruss och mulåsna :o Men ändå sötast i mina ögon :love: Har växt massor på bredd och lite på höjd detta år, men är nog inte mer än 1.60 i manken (var 1.58 i september). Kort hals och ganska stort huvud, hade dessutom klåda i somras och kliade av sig ALL man och en hel del svans vilket gör att han också, precis som någon ovan beskriven, ser ut som ett föl. Rejäla ben som gör att han fortfarande ser långt ifrån färdig ut i kroppen, och jag hoppas på en till växtspurt som femåring.

Var hingst till februari -08 och är lite hingstig än, när han blir på det humöret. Är rätt tuff i huvudet, men ändå väldigt snäll. Hur mycket energi som helst och busar jämt. Vi har hoppat en hel del i år och det gör han rätt trevligt, med en fantastisk inställning. Väldigt cool att ha med sig på nya platser, bland nya hästar.

Jag startade en tråd i början på året och efterlyste Willibald-avkommor och sen har det funnits en till under året och bägge har fått svar så några avkommor finns det här på forumet.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25326799.html

Ullis

Oj,den här tråden har jag missat totalt. Jag har en 02:a efter Willibald - Willibald är både pappa & morfar så mer Willibald än så blir det nog inte :o

Underbar häst, löshoppade 9-9 på Kvalitets och har dessutom riktigt trevligt steg. Han har ett tufft psyke men det blir bättre och bättre för varje år.
Tävlat dressyr upp till LB3 med över 60%, debuterade LA i höstas. Hoppning har vi bara tävlat upp till 1 m hittills.

http://i9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/William4.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/IMG_1350.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/?action=view&current=MVI_1842.flv

Haha, Fasen vad jag reagerade "det namnet lät bekant" den stammen har jag hört förr osv, och så tänkte jag "vem kan ha SÅN koll på ridskolehästars stam" ser nicket och inser att vi bor ju i samma byhåla :) :idea::bow:

men för att tillföra ngt i tråden så kan jag berätta att jag träffat självaste Willibald i slutet av hans liv, och måste ge ett stort plus för hans trevliga psyke (eller om han bara var uppfostrad) vänlig och social, stod med öppen box och var social, trots massa ston runt omkring och utanför. :bow:

Haha, Fasen vad jag reagerade "det namnet lät bekant" den stammen har jag hört förr osv, och så tänkte jag "vem kan ha SÅN koll på ridskolehästars stam" ser nicket och inser att vi bor ju i samma byhåla :) :idea::bow:

men för att tillföra ngt i tråden så kan jag berätta att jag träffat självaste Willibald i slutet av hans liv, och måste ge ett stort plus för hans trevliga psyke (eller om han bara var uppfostrad) vänlig och social, stod med öppen box och var social, trots massa ston runt omkring och utanför. :bow:

Känner ett par som ridit honom och de berättade samma sak, underbart snäll och vänlig häst ! Har också ett par kort på honom som är tagna då han stod här i närheten :D

Jag har en, sto 164cm f-99. Gassendi på mammans sida. Tävlas mest i hoppning tom 130.

snygg_1193250927_10476968.jpg

Jag har ett sto som är helsyster med ovanstående dvs e:Willibald ue:Gassendi. Hon är f: 05 och är den sista avkomma han har. En jättetrevlig okomplicerad dam som nog mäter dryga 1,70, mest ben.

Sen känner jag en hel del andra, grannen har en ue: Alpen Fürst som hade en helsyster i Stockholm som tyvärr är död. En av mina bästa kompisar har ett sto ue:Irco marco som bor i stockholm.

Vad det gäller Willibald själv så är han högst levande. Ser honom varje dag ;). I hagen jämte mina hästar...

Jag har ju ytterligare ett helsyskon (Willibald/Gassendi). Ett sto f. 02, 174 över manken, supersnäll men väldigt energisk. Lite utav "stridsvagnstypen". Tyvärr hoppar hon inte så bra, något som ev. kan bero på en gammal skada (hon är under utredning nu). Hade hon varit en valack hade hon varit den perfekta polishästen.

Vi har haft henne sedan hon var föl.

Häftigt, det finns även en till helsyster f-97 här i krokarna, den låter precis som du beskriver din fransosen. Den är stor ca 170+ (vet ej exakt) svart o rätt grov. Bild

Jag har ett sto som är helsyster med ovanstående dvs e:Willibald ue:Gassendi. Hon är f: 05 och är den sista avkomma han har. En jättetrevlig okomplicerad dam som nog mäter dryga 1,70, mest ben.

Sen känner jag en hel del andra, grannen har en ue: Alpen Fürst som hade en helsyster i Stockholm som tyvärr är död. En av mina bästa kompisar har ett sto ue:Irco marco som bor i stockholm.

Vad det gäller Willibald själv så är han högst levande. Ser honom varje dag ;). I hagen jämte mina hästar...

Lever han?! Har hört att han bröt benet nämligen!

Häftigt, det finns även en till helsyster f-97 här i krokarna, den låter precis som du beskriver din fransosen. Den är stor ca 170+ (vet ej exakt) svart o rätt grov. Bild

Hon är faktiskt oerhört lik! Av bilden att döma är min lite längre över ryggen, men det är svårt att se. Har hon gjort något?

Den har tävlat lokalt i både hoppning dressyr o lite fälttävlan/hunting.
Hittade en till bild, på min och den tillsammans. Det lät som att den här o din var väldigt lika när jag läste beskrivningen av din häst i den andra tråden.

Nu har vi betäckt vårt Willibald-sto med Lucky Point. Håller nervöst tummarna för att det ska bli något, och förhoppningsvis också något bra.

Nu är Willibald borta. Hans ägare lät honom gå vidare till de gröna ängarna igår. Som ett sammanträffande ultraljudade vi vårt Willibald-sto idag, och hon är dräktig i 90:e dygnet med Nobel.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka