William FP:s häst

Iddefixen

Trådstartare
Hörde för en stund sedan att man var tvungen att avliva William FoxPitts häst efter terrängen igår. Hade splitter i ett bakknä. Tyckte att den hästen var så himla fin och den såg ju riktig bra ut under terrängen igår. :(

Det var en annan häst som är opererad. Men jag vet inte vilken.

Och så här stod det på OS hemsida:

ATHENS, 18 August - Britain's William FOX-PITT has withdrawn from competition after his horse, TAMARILLO, sustained a slight injury during Tuesday's cross country phase.

The injury is not serious, but taking the horse's welfare into prime consideration, the gelding will not continue with the jumping today.

FOX-PITT and TAMARILLO were ranked fifth individually, bringing the British team to third place.

Without the pair, the British team has dropped to fourth place.

TAMARILLO had won the Badminton (GBR) International Horse Trials this year.

ONS ps/jb

Och på eventings hemsida:

The injury to Tamarillo is not considered to be life threatening, although it is serious, and could potentially bring the horse's four-star career to an end. David Sinclair MRCVS of Bell Equine, explains. "It depends on where the fracture lines lie. Some fractures could be damning for the career of a horse like that, while others may have little effect and allow him to return to top form."

Vad har du hört att han skulle avlivats??

Usch då! Jag hoppas att det inte stämmer utan att han "bara" är opererad. Det är en jättefin pålle... :eek:

STÄMMER INTE,det var

Den belgiska fälttävlanshästen Over and Over skadade sig så allvarligt på hinder 26 att han fördes till klinik för operation under eftermiddagen.
Några nyheter om hästens tillstånd förelåg inte sent på tisdagskvällen.

Text från FEI:
Beside the horse of Joris Vanspringel (BEL), Over and Over, who suffered a serious injury on fence 26 and had to be brought to the Veterinary Clinic where he will be operated this afternoon, all horses finished the course in excellent conditions, to the delight of Prof Leo Jeffcott, Chairman of the FEI Veterinary Committee. He praised the excellent cooperation between the veterinary officials and the Team veterinarians. The horses were well hydrated and all was in place in the Finishing area to bring down the temperature of the horses after the effort (unlimited amount of water, ice and misting fans).

Denna avlivaldes sent igårkväll

"Den belgiska hästen Over and Over som skadades vid gårdagens terrängritt har avlivats. Hästen fick en skada på lårbenet i vänster bakknä och skulle opereras av den amerikanske professorn Jack Sneyder. Vid operationen konstaterades svåra inre skador i mjukdelar och blodkärl och hästen avlivades under narkosen."
Taget från sv ridsportförbundets hemsida

Nja..jag tyckte inte att han hoppade lika bra, han hade inte samma blick som Tamarillo.

Måste vara hemskt att förlora sin häst. Stackare :(

Usch. Fälttävlan är så fruktansvärt grymt mot hästarna. Att så underbara djur ska behöva sätta livet till. Jag kan inte förstå hur man kan vilja utsätta sitt djur för sådana risker som terrängritten innebär. Ren djurplågeri som borde förbjudas.

Nej men en känd dressyrryttare hade lämnat sin häst olindad i boxen en timme och då fick den en gaffelbandsskada :eek:

Hur många hästar får avlivas efter en dag i hagen? Eller en dressyrritt? Ni kanske inte tyckte synd om hästen, utan den får helt enkelt skylla sig själv att någon fälttävlans korkad människa fick upp ögonen för den. För jag kan ju faktiskt dö imorgon.

Jag är verkligen emot att hästar ska stå inne i stall. Enligt min mening borde alla hästar gå ute dygnet runt så länge om året som möjligt och leva i flock i stora hagar, så naturligt som möjligt. Skadar de sig då är det en sak, men att rida hästar i terräng med fasta hinder när man känner till olycksstatistiken och riskerna det innebär för djuren tycker jag det är grymt. Som jag förstod det var det fler än jag som tyckte att det var hemskt att Over and Over fick avlivas.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka