Why dog trainers will have to change their ways

Ja intressant artikel, men oj så lång så jag har ännu bara läst halva artikeln.
men jag kan ärligt inte säga att jag tycker de har bevisat eller motbevisat något tyvärr den som har skrivit är bara bra på ordvrängeri och de känns som att de missar en hel del viktiga delar i ledet genom att bara dra slutsatser från det absolut sista ledet.

För att göra detta virriga inlägg något sånär förståeligt så pratar jag om dominans och om kontroll. Det förstnämnda är det som diskuteras om det existerar och det sistnämnda är det som nämns i artikeln som det hundarna faktiskt gör.

Nu till nöten. Dominans och kontroll syftar till samma beteenden men med olika bakgrund till varför.....

Någon har nånstans i tiden fått för sig att dominans handlar om att hundarna skulle njuta av makt att de strävar efter att ha makt för..... Ja vem fan vet, att det är roligt?

Medans det jag här nu kallar kontroll alltså uppstår därför att hundarna vill ha kontroll över sina liv, vilket i mina ögon låter helt logiskt. (Är ni med så här långt?)

Men för att det överhuvud taget ska vara något som helst syfte med detta fingrande i ordens verkliga betydelse så måste man först veta varför tex vargar väljer att vara flok ledare(välj vilka vargar ni vill, amerikanska, kanadensiska, europeiska). För mig skulle det vara ganska logiskt om vargarna väljer att vara flockledare därför att .....(spänningen stiger)..... De vill ha kontroll över sina liv, precis som författaren menar är ett väldigt naturligt beteende för alla levnade varelser.

Jag har absolut ingen aning om vad forskningen säger om varför ett djur skulle vilja ha en ledar roll men det känns för mig ganska avlägset att djur skulle sträva efter att bli ledare för att det är rolig.

Att styra eller bli styrd är alltså frågan och då får man kalla det va man vill för mig (tolka nu inte detta som att man måste dominera hundarna på det viset, det går alldeles utmärkt att styra våra hundar på ett helt humant sätt där vi faktiskt använder våra såkallade skarpa hjärnor)oavsett om det handlar om dominans eller kontroll så det som nämns i artikeln är ju alltså samma mynt.

Intressantare hade varit att veta vilka handlingar som åsyftas på att hunden provar ta kontroll (det kanske nämns längre ner i artikeln, i såkallade ber jag om ursäkt) för näh jag tror fortfarande inte att min hund har något väldigt bakomliggande syfte annat än att få umgås och vara nära matte när han kravlarsig upp i soffan eller sängen precis som han på samma sätt myser ner sig hos gamtiken.

Så det var min lilla tankegång, återigen har jag inte läst hela artikeln och jag kan säkert ha tolkat det jag läst fel men ni får då ta detta med en nypa salt.

En liten inflik bara. Jag kan tycka att det är lite oansvarigt att skriva ut saker som
"BARED TEET Also often a bluff," jag förstår mycket väl vad författaren kan mena för förstår en ikke hundmänniskor detta eller går de fram och sätter dit handen än då eftersom det bara är en bluff?

Liknande trådar

Övr. Hund In Defence of Dogs av Professor John Bradshaw: http://www.amazon.co.uk/Defence-Dogs-John-Bradshaw/dp/1846142954 Artikel om John...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: vallhund
·
C
Avel Nu när det börjar att dra ihop sig till att vi ska sälja våra föl, så undrar jag: Hur gör ni hemma hos er när ni ska prissätta era...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
24 240
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden