Whippet och katter??

gadriel

Trådstartare
Har funderingar på att köpa en whippet men funderar på det här med katter, uppfödaren sa att inne när katten ligger och sover elelr stå still så ska det inte vara ngn fara men att det finns risk att de kan jaga katter och ev döda dom om det blir att katten springer ifrån hunden utomhus.

Ni som har erfarenhet av rasen, hur upplever ni att dom är med katter? Den ena katten bor hos oss och våra svärföräldrar ska ev köpa en kattunge som komemr bo i huset/gården bredvid, finns det risk att hunden kommer skada dom även om den känner katterna?

Vi skulel i så fall köpa en valp så den skulle få vänja sig vid katter redan från början men det kanske inte gör ngn skillnad?

Sv: Whippet och katter??

Jag skulle säga att det inte är några problem alls. På håll kan en vinthund ta en katt för ett bytesdjur men den hinner ju (oftast) upptäcka att det är en katt i god tid. Finns det dessutom vuxna katter när valpen kommer så skulle jag säga att risken för att hunden i framtiden skulle kunna skada dina katter är obefintlig.

Dessutom har jag aldrig hört talas om att whippar tagit katter. Däremot har jag hört om greyhounds och borzoier som gör det, men då är det främmande katter (eller mindre hundar) som råkar illa ut. Men jag skulle vilja säga att det ändå är sällsynt.

Tack för ditt svar det lät kändes skönt att höra. Tycker med det skulel avra konstigt om de skadar en katt de känner och kanske till och med vuxit upp med.

Whippet har en stark jaktinstinkt. Min nuvarande kan inte ens vara 100 m ifrån en katt utan att bli halvtokig (fyller 13 i år), medans min förra hund kunde bry sig mindre...

Fast börjar du med en valp och tränar borde det inte bli några problem, förhoppningsvis =)

Min tant slet av sitt nya läderkoppel en gång för att jaga en katt, som TUR var sprang kattjäveln in i snårskogen i stället för ut på fältet. Men jag lovar, Nina var 2 cm ifrån svansen :o Stora öppna ytor och bytesdjur = en whippets önskedröm :crazy:

Grattis till ett lyckat rasval :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
925
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 686
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka