Westernsadlar

T

Torun

Kan inte nån vänlig själ förklara det här med alla mått på westernsadlarna? Är tum-måtten desamma som på en engelsk sadel? Och måtten på bomvidd osv är jag inte riktigt med på.. :o
Svårt när man är nybörjare på western. De flesta engelska ryttare verkar ju tycka att "det spelar väl inte så stor roll vilken westernsadel man har, bara den inte är för lång så passar den!" Det är vad jag har fått höra iaf.. :crazy:
Funderade väl inte så mkt på westernsadlar när jag red engelskt heller iofs..
Hm, lite rörigt inlägg.. :crazy: Men kan ingen förklara måtten lite och vad man ska tänka på när man provar ut en sadel? :idea:

Inte aktuellt med sadel till pållen än, men det är ju kul att lära sig lite! :D

Sv: Westernsadlar

Här kommer att par länkar så kanske du kan se skillnaden i mått osv.
http://www.fourwinds.net/esadcat/esadpart.html
http://www.tackattack.com/saddle-information.htm

Som du ser på bilderna så skiljer sig en engelsk sadelbom ganska kraftigt från en westernbom. Man måter siststorlek på lite olika sätt eftersom sadlarna ju är så olika.

När det gäller den engelska bommen så är det vidden som är det intressanta för passformen på hästen, men när det gäller westernsadeln så är det både vidden (gullet width) och vinkeln (bar angle) som det är viktigt att ta hänsyn till när man provar. Tyvärr så finns det inget enhetligt system för dessa mått utan man måste prova sig fram när det gäller westernsadlar.

Senast ändrad:

:bow: :bow: Jättebra bilder! Jag vet ju att de skiljer sig mycket åt. Men vad komplicerat att inte ha nåt enhetligt system.. Fast iofs är ju engelska sadlar komplicerade att prova ut utan nåt enhetligt system, så det kanske är likaså bra att inte ha nåt.. :idea: :p :D

Visst vore det smart om det fanns helt enhetliga system för alla mått, så att man bara kunde kolla runt på nätet och hitta en som passar perfekt direkt! Men så är det ju även med kläder osv. En storlek i ett märke eller en modell är inta samma som i något annat...

Liknande trådar

Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Görel
·
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka