Westernsadlar...

A

Araton

Vad ska man tänka på när man köper westernsadel? Var hittar man bra sadlar? Vad har ni för sadlar? hur hittade ni dom?

Sv: Westernsadlar...

Att prova ut sadlar är ett mörker... :smirk: ...Bästa sättet är nog att ta med hästen till sadelförsäljaren och prova ut på plats. Då är det viktigt att man tänker på att hästen ska ha vuxit klart samt att man är medveten om att efter träning så bygger hästen om sig och att man lämnar utrymme för den utvecklingen och under tiden använder sig av built up pad. En bra sadelutprovare vet detta.

Jag köpte en sadel, Doulbe CC Trail Apache, som skulle passa ett varmblod men efter ett tag funkade inte den...men hästen blev dessförinnan dålig i bakdelen så hon lämnades tillbaka till ägaren och jag tog mig an ett halvblod som sadeln visade sig passa perfekt på. Halvblodet är mycket kort i ryggen med grov bog och sadeln är som gjord för henne då bommen är kort och är dessutom rundsydd. Nu ska jag träna syrrans häst ett tag och det visade sig att min sadel ligger perfekt på hennes häst med så jag är rätt nöjd med min sadel även om man skulle kunna önska bättre läder på den... :cool:

Jag har precis köpt en ny sadel.
Premier Pleasure semibom, som passar till mitt smala vbl med rak rygg. Skickade efter den för provning från en internet firma.
Så jag hade bara tur att den passade så bra.

hej
har precis köpt en garlander reining.
hade sadelprovaren hemma hos mig,så han provade olika bommar och så blev det den sadeln som satt perfekt.
mvh

Jag köpte min nyss när jag var över till usa. En ropingsadel. det finns ett flertal olika affärer i sverige med westernsadlar. Bara att söka på internet så hittar du flera butiker på webben.. sen säljs d ju begagnade lite över allt. (jag har en till salu..)
Du ska väl tänka på samma saker man jämt tänker på, Är den lagom vid? följer den hästens rygg? trycker den någonstans? är sätet lagom stort för mig? om du inriktar dig på någon gren kan du ju leta sadlar i den katagorin. Om du vill hålla på me roping är det ju inte smart att gå och köpa en sadel med glasfiber bom, för den kommer aldrig hålla..

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: iNHALE
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 043
Senast: Bubbles
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MJLee
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama