Westernsadel?

Ellanamde

Trådstartare
Är nybörjare inom western och läser mig till fakta ifrån böcker. Är det för tidigt att köpa westernsadel och westernutrustning?
Brinner verkligen för trail, och min häst tycker det är minst lika roligt som vad jag tycker :D
Vad ska man tänka på om man ska köpa westernsadel?

Sv: Westernsadel?

Jag råder dig eftertryckligt att ta hjälp av en erfaren sadelmakare (möjligen sadelutprovare) för att prova ut och köpa din sadel.

Utrustning kan du ju köpa när du vill, så länge du har råd och plats för grejerna. Sedan att det inte alltid är nödvändigt på ett tag, det är en annan femma. ;)

Har letat efter en sadelutprovare ett tag, men det är ont om bra sådana i dessa trakterna :/
Ja, det är lite det jag funderar på, jag förstår att det inte är sadeln som gör att man kan rida western, men kanske ger det oss en bättre inlevelse och bara upplevelsen skulle vara fantastisk. Har ju både platsen och pengarna, och det är klart, det är ju inte "nödvändigt" men det vore ändå sååå roligt! :)

Det finns inte många sadelutprovare som sysslar med western, tyvärr. Samma med sadelmakare. Men att prova ut sadlar utifrån råd på internet, kan bli en dyr affär - sadlar som inte passar måste säljas vidare (dyrt och de tar plats i väntan på försäljning), och i värsta fall märker du inte att den inte passar förrän hästen fått ont i ryggen och behöver behandlas. Vilket ju också kostar. Att ta hjälp kostar en slant, och ofta får man åka en bit för att komma till någon bra, men det är det värt i längden.

Att köpa sadel begagnat är svårt om man inte vet vad man ska leta efter. Det är en sak att ha provat ut en sadel - märke, modell, vidd, sitsstorlek - och "bara" behöver leta upp en sådan som är till salu. Men om man inte vet vilken form etc sadeln i annonsen har, så är det knepigare. Alla vinklar, bomvidder etc mäts lite annorlunda hos alla tillverkare. (Precis som med engelska sadlar; "extra vid" hos en tillverkare kan lika gärna vara "vid" eller "extra extra vid" hos en annan.) Dessutom är det ofta svårt att hitta en tillräckligt vid sadel begagnat, om man har en lite bredare häst (vilket jag har..). De flesta säljer ju sina sadlar för att de blivit för smala för hästen.

Imo behöver man inte ha en westernsadel för att rida western, åtminstone inte på den nivå du befinner dig. Å andra sidan behöver man inte rida western för att rida i westernsadel, heller. :angel:
Vill du ha en westernsadel, så köp en. Men se till att den passar dig, hästen och det du vill ha den till.

Att prova in en westernsadel är i grunden detsamma som att prova in en engelsk sadel. Sadeln ska ligga still på hästen, passa hästens ryggform - vidd, vinkel (takformad/platt/rund) - den ska inte klämma/trycka någonstans, den ska inte vara för lång etc etc.
Men vissa saker skiljer, har jag blivit varse då jag nu håller på att mäta min egen häst för att måttbeställa en bom åt honom. Bl.a. är anläggningsytan för en westernsadel längre än för en engelsk (som ju inte bör sluta bakom hästen sista revben). Detta gör att hästens ryggform "förändras", eller snarare: kurvan man mäter ut blir annorlunda. Min häst har Santa Cruz engelska sadlar (hopp och dressyr), vilka är att betrakta som raka i formen. Hans westernsadel kommer dock att bli lätt svängd - det faktum att sadeln går lite längre bak gör att om jag lägger en rak westernbom på honom, kommer den att trycka mot länden eller lägga sig i brygga mellan länden och bogbladen.

Lite läsvärda länkar, med info skriven av en (bra, erfaren) bomtillverkare i USA. Allt är på engelska
Inpassning/position/
Sadelproblem/problem med inpassning
"Alla westernsadlar ligger an mot länden" (Inpassning/passform)

Jag skulle aldrig våga köpa någon bom sadel utan expert hjälp.
Det är billigare att betala sadelmakaren än vetrinären...

Har verkligen försökt hitta någon sadelutprovare, men hittar verkligen ingen :( Jag känner däremot många som är bra på sadlar, hur de ska sitta osv, men de är inte utbildade på det, utan har "bara" erfarenhet och kunskap...

Då skulle inte jag ha köpt någon sadel alls, en bomlös kanske? Det finns sånna som ser ut som både engelska och westernsadlar. Självklar behöver de också passa hästen, men tillskillnad mot en bomsadel så formar de sig efter hästen, det viktigaste är en bra padd :)

Och tänk vad surt det skulle vara att köpa en sadel som kostar 20.000 och ligger skit på hästen sen.
Riktiga westernsadlar är svindyra.

tillskillnad mot en bomsadel så formar de sig efter hästen

Fast..nje. Det där är väl en sanning med modifikation. Bomlösa av westernmodell är (väl ?) i regel halv-bomlösa, dvs de har en hård pommel i fram. En bomlös kanske har större möjligheter att forma sig efter hästen, men det kräver att sadeln ligger bra från början.

TS: Kan du tänka dig att åka till Stockholm, så finns där en stor westernutprovare. (Jag vet ju inte i vilka trakter du håller till.)

kl

Tommy Gustavsson på Scandinavianwestern har ett stort sadelhus med i princip bara westernsadlar. Han är duktig, du tar med dig din häst så tittar han vilken/vilka som ligger bra. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en sadel? För han tar väl mest hem sadlar från medel och uppåt i pris.

Helst under 20' då jag inte tänkt tävla någonting med hästen. Lämnar gärna befintlig märkeswesternsadel i inbyte om den möjligheten finns.
Dock är det en bra bit till Tommy. Drygt 6h restid fram och åter. Om inte mer.

Du kan ju prova ut en sadel som passar både dig och hästen, och sedan leta efter en likadan begagnat. Är din sadelbudget 20k ska det nog inte vara något problem att hitta en trevlig sadel, dock.
Tyvärr vimlar det inte av sadelmakare som är inriktade på western, och i synnerhet inte av folk som är ÅF och har ett stort lager av sadlar att prova, i landet så man får nog vara beredd på att åka en bit. Scandinavian western ligger i Vingåker, och de är nog störst på den biten (iaf de som verkar ha störst lager) samt de som är närmast dig. Jag har även namn på en duktig sadelmakare med inriktning western i Stockholm, om du vill ha, men hon är inte ÅF av diverse sadlar.

Jag behöver någon som kan hjälpa mig någorlunda med vilka sadlar som kan tänkas passa. Har starkt funderat på att göra en gipsagjutning utav ryggen. Men rädd att pälsen ska fastna i gipset... Så jag gav upp den idéen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 138
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar