Sv: Westernsadel?
Det finns inte många sadelutprovare som sysslar med western, tyvärr. Samma med sadelmakare. Men att prova ut sadlar utifrån råd på internet, kan bli en dyr affär - sadlar som inte passar måste säljas vidare (dyrt och de tar plats i väntan på försäljning), och i värsta fall märker du inte att den inte passar förrän hästen fått ont i ryggen och behöver behandlas. Vilket ju också kostar. Att ta hjälp kostar en slant, och ofta får man åka en bit för att komma till någon bra, men det är det värt i längden.
Att köpa sadel begagnat är svårt om man inte vet vad man ska leta efter. Det är en sak att ha provat ut en sadel - märke, modell, vidd, sitsstorlek - och "bara" behöver leta upp en sådan som är till salu. Men om man inte vet vilken form etc sadeln i annonsen har, så är det knepigare. Alla vinklar, bomvidder etc mäts lite annorlunda hos alla tillverkare. (Precis som med engelska sadlar; "extra vid" hos en tillverkare kan lika gärna vara "vid" eller "extra extra vid" hos en annan.) Dessutom är det ofta svårt att hitta en tillräckligt vid sadel begagnat, om man har en lite bredare häst (vilket jag har..). De flesta säljer ju sina sadlar för att de blivit för smala för hästen.
Imo behöver man inte ha en westernsadel för att rida western, åtminstone inte på den nivå du befinner dig. Å andra sidan behöver man inte rida western för att rida i westernsadel, heller.
Vill du ha en westernsadel, så köp en. Men se till att den passar dig, hästen och det du vill ha den till.
Att prova in en westernsadel är i grunden detsamma som att prova in en engelsk sadel. Sadeln ska ligga still på hästen, passa hästens ryggform - vidd, vinkel (takformad/platt/rund) - den ska inte klämma/trycka någonstans, den ska inte vara för lång etc etc.
Men vissa saker skiljer, har jag blivit varse då jag nu håller på att mäta min egen häst för att måttbeställa en bom åt honom. Bl.a. är anläggningsytan för en westernsadel längre än för en engelsk (som ju inte bör sluta bakom hästen sista revben). Detta gör att hästens ryggform "förändras", eller snarare: kurvan man mäter ut blir annorlunda. Min häst har Santa Cruz engelska sadlar (hopp och dressyr), vilka är att betrakta som raka i formen. Hans westernsadel kommer dock att bli lätt svängd - det faktum att sadeln går lite längre bak gör att om jag lägger en rak westernbom på honom, kommer den att trycka mot länden eller lägga sig i brygga mellan länden och bogbladen.
Lite läsvärda länkar, med info skriven av en (bra, erfaren) bomtillverkare i USA. Allt är på engelska
Inpassning/position/
Sadelproblem/problem med inpassning
"Alla westernsadlar ligger an mot länden" (Inpassning/passform)